Kun venäytin nivelsiteeni ja jouduin perumaan Espanjan-lomani, luottokortin matkavakuutus korvasi suuren osan lentolipun hinnasta. Lentolippu oli ostettu itse verkkomatkatoimistosta. Peruutusmahdollisuutta lentoyhtiö ei tarjonnut. Onneksi oli se vakuutus.
Omatoiminen matkanjärjestely sujuu silloin, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Mikäli matkaan tulee mutkia, olisi mukavaa, jos joku muu pitäisi puoliani. Tällaista turvaa voisi kuvitella saavansa tavalliselta matkatoimistolta.
Selvitin kesäkuun Taloustaito-lehden vertailussa, mitä eroa hinnoissa ja kuluttajansuojassa on, jos ostaa matkansa itse verkosta tai tilaa sen matkatoimistolta. Itse ostamalla säästää tietysti matkatoimiston palvelumaksut. Vertailumatkassani ne näyttivät olevan noin 8–9 prosenttia kokonaishinnasta. Toisaalta toimistot säästävät tuntikaupalla tietokoneen äärellä pähkäiltyä aikaa, karsivat varauksesta virheitä ja antavat matkaa helpottavia vinkkejä.
Jos haluat itse vertailla matkatoimistojen hintoja, on hyvä tietää, että kaikkia palvelumaksuja ei esitetä näkyvästi. Niitä voi olla upotettuna esimerkiksi lentojen ja hotellien hintoihin. Minun vertailussani 250 euron hintaisen lentolipun sisällä oli 40–70 euroa toimituskuluja. Toki lipun ostamisesta itsepalveluna verkossa peritään myös maksu, vaikkakin pienempi.
Matkatoimistopalveluja on tutkinut myös viime vuonna Turun yliopistossa tohtoriksi väitellyt Sanna-Mari Renfors. Hän on työskennellyt itsekin matkatoimiston myyjänä. Renfors huomasi, että asiakkaat odottivat myyjiltä sekä asiatietoa että kulutuskokemuksia matkakohteesta. Moni myyjä aiheutti kuitenkin pettymyksen ohjaamalla asiakasta nettiin hakemaan itse tietoa ja ostamaan tuotteen.
Omassa vertailussani suurimmat erot palvelussa löytyivät kuluttajansuojasta. Parhaan turvan saat valmismatkalla, jolla noudatetaan valmismatkalakia sekä valmismatkaehtoja, jotka Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Suomen matkatoimistoalan liitto ovat yhdessä laatineet. Ehdoissa määritellään esimerkiksi, koska sinun on maksettava matkasi, kuinka voit perua matkan ja kuinka korvataan, jos palvelua ei tulekaan.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mielestä kaikki matkapaketit, joihin on ympätty lentoliput, hotellivaraus ja jokin matkaan liittyvä palvelu kuten konserttiliput, ovat valmismatkoja. Suurehkojen matkatoimistojen mielestä ne eivät ole valmismatkoja, jos paketilla ei ole yhtä yhteistä hintaa. Erikseen myydyissä palveluissa noudatetaan hotellien ja lentoyhtiöiden matkaehtoja, jotka ovat samoja kuin jos ostaisit palvelut yksinäsi.
Peruutusten kannalta huolettomin matka lienee siis äkkilähtö, jonka varaat juuri ennen kuin lomasi alkaa. Tämän ovat monet huomanneet: matkatoimistojen mukaan asiakkaat ilmestyvät konttoreihin viime tipassa, pää täynnä pitkälle mietittyjä lomasuunnitelmia.
Satu Alavalkama on Taloustaidon toimittaja