Ei kiitos kauppakeskuksille, tavarataloille, jonoille ja joululauluille. Minä sukellan tänä vuonna jouluostoksille verkkokauppojen uumeniin. En ole verkossa yksin, sillä Itellan kyselyn mukaan samoissa puuhissa askaroi joulun tienoilla jopa puolet suomalaisista kuluttajista.
Kokemukseni verkkokaupoista ovat toistaiseksi olleet myönteisiä. Nuorisoputiikeista tilatut vaatteet ja kengät ovat olleet priimatavaraa ja toimitukset sujuvia. Muutamat palautukset mm. Saksaan ja Ruotsiin ovat sujuneet luvatusti ja rahat olen saanut aina takaisin. Testimielessä työpaikan vieressä seisovaan tavarataloon tilattu paita oli noudettavissa parin päivän kuluttua tilauksesta.
Syyskuussa luvattu toimitusaika piteni viikosta neljään, kun kellonpyöritin leikki turistia ja matkasi muutaman kerran Saksan ja Suomen väliä. Lopulta reissaaja löytyi lähipostista.
Sinisilmäinen ei verkkokaupoilla kannata kuitenkaan olla, sillä liian hyvät tarjoukset eivät ole totta. Jos esimerkiksi merkkivaate maksaa vain murto-osan normaalista hinnasta, on kyseessä melko todennäköisesti väärennös. Euroopan kuluttajaliitto varoittaa myös vain postikulujen hinnalla myynnissä olevista tutustumistarjouksista, jotka saattavat lopulta johtaa kalliisiin määräaikaisiin sopimuksiin.
Hintavertailusivustot ovat käteviä. Eniten käyttämäni sivusto kertoo, että etsinnässä olevien vastamelukuulokkeiden hintaerot eivät ole päätä huimaavia (vain 4 e). Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki hintavertailusivut eivät ilmoita hinnoissaan esimerkiksi toimituskuluja, käsittelykuluja tai veroja.
Olen asioinut pääasiassa vain tunnetuissa verkkokaupoissa sekä kotimaassa että ulkomailla. Verkkokaupan luotettavuuden arvioinnissa olen muistanut Euroopan kuluttajaliiton ohjeet. Käyn aina läpi yhteystiedot (osoitteeksi ei riitä pelkkä sähköpostiosoite) ja tarkistan verkko-osoitteen Howard-verkkokauppa-apurilla. Jos kyseessä on pienemmän putiikin verkkokauppa, tsekkailen putiikin myös Street View -palvelun avulla. Verkkokeskustelujakin kannattaa vilkaista.
Maksuissa turvaan luottokorttiin (tarkista, että ruudun yläreunassa on osoitteen edessä https ja ruudun alareunassa lukkosymboli). Jos myyjä ei toimita tilaamaani tuotetta eikä palauta rahojani, voin vaatia rahanpalautusta omalta luottoyhtiöltäni. Onneksi näin ei ole käynyt vielä kertaakaan.
Säästyikö viikonlopun verkkokauppasukelluksessa aikaa ja rahaa? Kyllä ja ei. Aikaa ehkä hitusen, kun välttelin kohtuullisen hyvin verkkoseireenien kutsuja. Rahaa säästyi hieman, kun noudatin ostoslistaani ja jätin heräteostokset (tällä kertaa) tekemättä.
Minna Petäinen on Taloustaidon toimittaja
Tutustu verkko-ostamisen muistilistoihin
Euroopan kuluttajaliiton verkko-ostamisen muistilista
Euroopan kuluttajakeskuksen vinkit onnistuneisiin joululahjaostoksiin verkossa