Yhtä asiaa en autoilussa ymmärrä (tai oikeasti niitä on monta, tämä pyörii päässäni tänään): joka kymmenes jättää turvavyön kiinnittämättä. Liikenneturva kertoi syyskuun alkupuolella, että turvavyö jää auki yhtä usein sekä etu- että takapenkillä. Taajamassa takapenkillä matkustavista 88 prosenttia istuu vöissä ja etupenkillä 89 prosenttia. Taajaman ulkopuolella vyön muistaa 94 prosenttia.
Jos ajaa kolarin taajamanopeudella, on ihmisen tai minkä tahansa autossa irrallisena lojuvan esineen törmäyspaino 40-kertainen. Takapenkin 80-kiloisen kamikaze-matkustajan törmäyspaino on 50 km/h nopeudessa noin kolme tonnia ja 100-kiloisen jo neljä tonnia. ”Kymmenen kilon kahvakuula painaa tällaisessa törmäyksessä 400 kiloa ja älypuhelinkin 8 kiloa”, Liikenneturvan koulutusohjaaja Marko Nieminen täydentää.
Jos olisin kuski tai etupenkin apukuski, en huolisi tällaisia matkustajia takapenkilleni. Matkustajana jättäisin turvavyöttömän kuskin kyydin väliin. Perheemme autossa lojuvien tavaroiden paikka on mietittävä uusiksi. Tästä lähtien ainakin kahvakuula ja muut raskaat esineet matkaavat tavaratilassa. Käsilaukun paikkakin kaipaa pohdintaa. En edes uskalla laskea, millaiset massat autossamme liikkuvat, kun ajelemme moottoritiellä.
Liikenneturvan viime vuoden joulukuussa teettämän kyselyn mukaan vain kaksi kolmesta suomalaisesta huomauttaisi aina turvavyön kiinnittämättömyydestä kanssamatkustajalleen. Turhaa kainoutta. Ihan itsekkäistä syistä asiasta pitää huomauttaa.
”Kuljettajan kannattaa ottaa tavaksi silmäistä kyytiläistensä vyötilanne, sillä törmäyksen sattuessa ilman turvavyötä istuvat takapenkkiläiset tulevat päälle”, Marko Nieminen muistuttaa.
Turvavyötä käyttävät vähiten 15–24-vuotiaat miehet. Tieliikenneonnettomuustilaston mukaan tammi-heinäkuussa 2014 tapahtui 2 888 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 122 ihmistä.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tekemän arvion mukaan noin joka kolmas tieliikenteessä menehtynyt olisi pelastunut, jos turvavyö olisi ollut kiinni.
Menneisiin vuosikymmeniin verrattuna turvavyön käyttöaste on toki kehittynyt myönteisesti.
Marko Nieminen luottaa myös esimerkin voimaan. ”Turvavyön käyttöaste kertoo kuitenkin siitä, että koko ajan tulee uusia sukupolvia, jotka kokevat turvavyön käytön luonnollisena osana autoilua. Tärkeää tässäkin on aikuisten näyttämä esimerkki. Kun lapsi näkee vanhempansa aina laittavan vyön kiinni ennen liikkeelle lähtöä, positiivinen malli juurtuu pienestä pitäen.”
Minna Petäinen on apukuski ja Taloustaidon toimittaja
Parhaillaan vietettävä Liikkujan viikko on hyvä hetki miettiä omia autoilutapojaan. Liikkujan viikolla vietettävä Auton vapaapäivä on 22. syyskuuta. Silloin on hyvä hetki siivota autossa kesälomareissujen jäljiltä irtonaisina lojuvat tavarat ja siirtää kahvakuulat yms. painavat esineet auton tavaratilaan.
Tutustu Liikenneturvan Musta vyö -turvavyökampanjaan. Kampanja muistuttaa nuoria turvavyön kiinnittämisen tärkeydestä.