veronmaksajat.fi

Digitalisoituva kauppa työllistää

Antero Levänen

Uusia toimialoja ja ammatteja syntyy jatkuvasti. Samaan aikaan tietyt työtehtävät ja ammatit katoavat toimialamuutosten myötä. Muutoksilta emme voi välttyä, mutta vähittäiskaupan parista löytyy mielenkiintoisia työtehtäviä myös tulevaisuudessa. Kauppa on Suomen suurin yksittäinen toimiala, joka työllistää lähes 300 000 henkeä.

Kaupan digitalisaatio kehittyy huimaa vauhtia, ja se tuo mukanaan uusia työtehtäviä ja toimenkuvia. Digitalisaatio on ajuri ja mahdollistaja. Sähköistä markkinointia, mobiilin sekä sosiaaliseen mediaan liittyviä hankkeita viedään eteenpäin useilla rintamilla. Kuluttajan ulottuville verkkokauppa on tuonut valtavan, koko maailmanlaajuisen valikoiman. Voidaankin sanoa, että koko asiakaskokemus on muuttumassa. Nyt pohditaan sitä, miten tuote löydetään ja miten se maksetaan turvallisesti.

Digitaalisuuden pitää olla myös saumatonta. Monissa kaupoissa on jo taulutietokoneet, joista asiakas voi hankkia lisätietoja tuotteista. Lähitulevaisuudessa asiakkaalla on mahdollisuus tarkastella älypuhelimellaan myymälän sijaintia ja saada itselleen räätälöity tarjous puhelimeensa kulkiessaan myymälän ohi.

Raja-aita digitaalisten kanavien ja perinteisten myymälöiden väliltä on katoamassa, kun asiakas houkutellaan myymälään älypuhelimeen tulevalla tarjouksella ja myyjä puolestaan saa tablettilaitteeseensa asiakkaan tiedot ja ostohistorian. Myyjällä on mukanaan maksupääte, joten kassallakaan ei tarvitse jonottaa.

Paljon puhututtaneet kauppojen kanta-asiakasjärjestelmät ovat myös moottori ja kanava, jota paikannus ja analytiikka hyödyntävät jatkossa nykyistä enemmän. Kaupan alan yritykset tulevat olemaan yhä aktiivisemmin mukana sosiaalisessa mediassa ja analysoivat siellä käytäviä keskusteluja tuotekehityksen pohjaksi.

Kaupan murros tuo merkittäviä muutoksia myös kuljetusyritysten ja logistiikkakeskusten toimintaan. On aivan eri asia kuljettaa päivittäistavaroita keskusvarastoista myymälöihin kuin toimittaa ne suoraan kuluttajalle. Osa kaupan nykyisestä logistiikkaprosessista tulee korvautumaan automaatiolla ja samaan aikaan syntyy uusia työtehtäviä verkkokaupan tuotekäsittelyn ja kuljetuksen puolelle.

Kauppa tarjoaa työntekijöilleen tulevaisuudessakin monipuolisia ja haasteellisia työtehtäviä. Työtehtäviä, joissa muutos on enemmän sääntö kuin poikkeus. 

Antero Levänen on HOK-Elannon henkilöstojohtaja

Blogeissa