veronmaksajat.fi

Pankkiasiakkaan kuuluu olla ronkeli

Tommi Rytkönen

Viime päivinä on herännyt pientä positiivista pöhinää pankkien erilaistuvien palvelukonseptien ympäriltä. Toimialan sisäinen keskustelu viikonloppuna tapahtuvasta palvelusta on vielä kesken työntekijöiden kanssa, mutta eiköhän siitäkin järkevä ratkaisu löydetä.

Toinen vaihtoehto on, että työt siirtyvät puhelimen ja verkon yli sinne, missä työehdot ovat joustavammat. Tästähän on jo ainakin yksi pohjoismainen toimija näyttänyt esimerkkiä, rajattuja maksuliikepalveluja tarjotaan 24/7 puhelimitse – ja luuri taitaa konkreettisesti nousta Virossa.

Taitaapa olla niin, että edustamani toimialan on syytä ottaa lusikka kauniiseen käteen. Asiakkaamme vaativat joustavia palveluita silloin, siinä muodossa ja siellä, missä heille sopii. Tämän päivän pankkiasiakkaan ei tarvitse enää olla nöyrä hallintoalamainen, vaan hyvässä hengessä kirittää palveluntarjoajia. 

On selvää, että ne toimijat, jotka vannovat tehokkuuden mantraan, ovat ensimmäisinä halukkaita ja kyvykkäitä tuottamaan uusia sähköisiä palveluita. Tämä mahdollistaa entistä tehokkaamman toiminnan, paremmat tuotot sijoittajille – ja kenties osa näkyy myös alenevina asuntolainamarginaaleina. Meidän pienessä päässä toimivien täytyy olla suvereeneja asiakaskohtaamisissamme ja kyvykkäitä tulemaan asiakkaan lähelle silloin, kun se hänelle sopii.

Asiakkaan kuuluu olla pankkipalveluidensakin suhteen ronkeli. Vaatia itselleen sopivaa palvelua niillä tavoilla, mitkä nyt itse kullekin sattuvat sopimaan. Se voi olla kohtaaminen sähköisten välineiden kautta, kasvoaikaa kivijalassa aamukahdeksalta tai työpaikalla duunipäivän jälkeen. Ihan hetken päästä sunnuntain asuntonäytöltä palaillessa voi saada varmistuksen siitä, että rahoitus on kunnossa ja kauppa-aikakin varattu.

Tommi Rytkönen on Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja

Kirjoittajasta

Tommi Rytkönen

Tommi Rytkönen on Smartumin toimitusjohtaja. Seuraa @rytkoraattori Twitterissä.

Blogeissa