veronmaksajat.fi

Ferrarin osakkeella sutiva startti

Eero Färkkilä

Vuoden 2015 listautumisruuhkan maineikkaimpia nimiä oli Ferrari, jonka osakekauppa käynnistettiin syksyllä New Yorkissa. Fiat Chrysleristä suurin odotuksin irrotetun maranellolaisyhtiön itsenäinen pörssitaival on kuitenkin ollut kuoppaista kyytiä. Listautumishinnasta osake on laskenut lähes 20 prosenttia, vaikka helmikuun syvimmästä notkosta kurssi onkin kiihdyttänyt ylös 30 prosenttia. Miltä tilanne sitten näyttää pörssiyhtiö-Ferrarin ensimmäisen täyden F1-kauden alkaessa?

Arvostukseltaan Ferrarin osake on jotain ihan muuta kuin autosektorilla on totuttu näkemään. Kuluvan vuoden tulosennusteella P/E-luvuksi tulee lähes 23, joten osake hinnoitellaan vastaavilla kertoimilla kuin luksusyhtiöt – Prada, Hermès, Burberry tai LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. Ferrarin osakkeen turboahdettu arvostus latasi loppuvuoden tulosjulkistusta kohtaan kovat odotukset, eivätkä ennusteiden mukaiset luvut ja tämän vuoden näkymät riittäneet markkinoille.

F1-historian menestyksekkäin tiimi ja pieniin myyntimääriin perustuva urheiluautovalmistus on tehnyt Ferrarin brändistä yhden toimialan legendaarisimmista. Tätä yhtiö hyödyntää entistä enemmän myös liiketoiminnassaan. Vaikka Ferrari-kauppa onkin ollut tasaisessa kasvussa, jäi koko viime vuoden toimitusmäärä alle 7700 autoon, mikä oli vain 6 prosenttia edellisvuotta enemmän. Vertailun vuoksi Porscheja kävi kaupaksi yli 225 000 ja autoalan sähköhäirikkö Teslakin pääsi niukasti 50 000 auton vuositavoitteeseensa.

Volyymikasvun sijaan Ferrari hakeekin kasvua entistä enemmän brändilisensoinneista ja jos jonkinmoisista oheistuotteista. Nykyisin autot ja varaosat tuovat yli 70 prosenttia Ferrarin liikevaihdosta. Loppuosa kertyy mm. moottoreiden myynnistä Maseratille, Formula 1 -tiimin sponsorituloista ja F1-sarjan mainostuotoista sekä Ferrari-brändin lisensoinnista tuteista teemapuistoihin.

Ikoninen F1-talli on siis keskeisempi urheiluautobrändin uskottavuudelle kuin Ferrarin tuloskehitykselle. Kannattavuudeltaan Ferrari on autoyhtiöistä omassa luokassaan. Viime vuonna liikevoittomarginaali nousi lähes 17 prosenttiin, kun jo 10 prosenttia on normaalimpien autoyhtiöiden kohdalla erinomainen taso.

Ferrarin autojen menekki on ollut asiakaskuntansa ansiosta varsin suhdannekestävää. Esimerkiksi viimeisen finanssikriisin aikana Ferrarin myyntivolyymit laskivat vain 4 prosenttia. Samaan aikaan globaali autoteollisuus kärvisteli romahtaneen kysynnän keskellä ja esimerkiksi Detroitin GM-Chrysler-Ford -triosta tunnetusti vain viimeisin välttyi liittovaltion pelastuspaketilta.

Vaikka Ferrarin asiakaskunnan suhdannekestävyys on osoittautunut selvästi normaaliautokauppa-asiakkaasta napakammaksi, myös italialaisyhtiö on kärsinyt Kiinan talouden hidastumisesta. Luksussektorilla Ferrari on kuitenkin vähiten Kiinasta riippuvaisia yhtiöitä, sillä Kiina tuo Ferrarin myynnistä vain noin 8 prosenttia.

Koko autoteollisuuden isoja pidemmän aikavälin varjoja on autonominen ajaminen ja koko oman auton omistamisen mielekkyys erilaisten autojen jakamispalvelujen yleistyessä. Autoalan sisällä Ferrarin voi kuitenkin nähdä olevan melko turvassa näiltä trendeiltä, sillä Ferrari hankitaan tyypillisesti jotain muuta tarvetta kuin päivittäistä liikkumista täyttämään.

Eero Färkkilä on Nordean varallisuudenhoidon osakestrategi

Kirjoittajasta

Eero Färkkilä

Eero Färkkilä on Nordean varallisuudenhoidon osakestrategi. Seuraa @FrkkilEero Twitterissä.

Blogeissa