Suomalaisyritykset, katse Kiinaan! Vaikka Kiina on kiemurrellut velkavetoisessa kasvussa, piristystä on ilmassa, kun valtio rohkaisee kansalaisia kuluttamaan. Rahaa laitetaan jatkossa enemmän myös matkailuun – ja Suomi on erinomaisten yhteyksien päässä. Voiko kiinalaisturisteista tulla suurempi kultakaivos Suomelle kuin venäläisturistit ikinä?
Tuoreimmat kasvuluvut Kiinasta ovat varsin rohkaisevia: Financial Timesin mukaan vuoden kolmannella neljänneksellä kasvu oli 6,7 prosenttia. Kokonaisluvun luotettavuudesta voi olla montaa mieltä, mutta oleellista on katsoa, miten eri osa-alueet kehittyvät.
Velkaantuneet valtionyhtiöt
Velkavetoinen kasvu on ollut monivuotinen huoli, joka on koskenut erityisesti rakennus- ja kiinteistösektoria, kuten valtion omistamia yhtiöitä. Tällä hetkellä kiinalaisten yhtiöiden velat ovat noin 170 prosenttia kansantuotteesta, ja huoli on siis aiheellinen.
Valtionomisteisten yhtiöiden yksityistämisestä on ollut paljon keskustelua – esimerkiksi Cornellin professori Eswar Prasad on puhunut tämän puolesta – mutta vielä ei ole tapahtunut juuri mitään.
Ylikuumentuneet asuntomarkkinat
Ulkopuolisin silmin uusien asuntojen hinnat Kiinan suurimmissa kaupungeissa tuntuvat ylikuumilta. Asuntoja ostetaan lainarahalla sijoituksina, ja hintataso on noussut kymmenien prosenttien vuosivauhtia. Hyvän kuvan saa katsomalla ison kiinteistövälittäjän sivuja:
Hyvällä sijainnilla uusien yhden makuuhuoneen asuntojen vuokrat ovat pari tonnia neliöltä, ja vastaavat myyntihinnat neljästä tonnista per neliö ylöspäin. Asuntomarkkinat edustavat noin viidesosaa Kiinan taloudesta. Sivuvaikutusten välttämiseksi on tärkeää, että mahdollinen lasku hoidetaan pehmeästi.
Kuluttaminen piristyy, matkustaminen lisääntyy
Varsinainen piristys tulee siitä, että valtio on kääntänyt katseensa (yli)investoinneista kulutukseen. Viime viikolla pääministeri Li Keqiang totesi, että jo 71 prosenttia Kiinan kasvusta tulee kuluttajilta. Hän totesi myös, että valtio luo kuluttajille kannusteita käyttää rahaa muun muassa terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Voisiko tässä olla, kilpailua vähättelemättä, suomalaisillekin yrityksille mahdollisuuden paikka?
Ehkä näkyvin seuraus Suomessa on se, että kasvava määrä kiinalaisia matkustaa ulkomaille. Suomi on loistavassa asemassa, sillä Helsinkiin on lyhin lento Euroopan lentokentistä. Lapissa kiinalaisia on jo enemmän kuin venäläisiä. Voisivatko kiinalaisille matkailijoille tarjottavat palvelut kasvaa selvästi suuremmaksi kuin venäläiset turistit koskaan olivat?
Tom Liljeström on LähiTapiola Varainhoidon toimitusjohtaja
Artikkeli on julkaistu Sijoitustalous-blogissa 1.11.2016