Ilmassa on poikkeuksellisen paljon signaaleja muutostarpeesta. Kun elvytyksen loppua ei ole näköpiirissä ja haitalliset sivuvaikutukset ovat kasvussa, paineet uudelleenharkita rahapolitiikan sisältöä kasvavat. Uudelleenarviointi ei kuulosta mitenkään mullistavalta, mutta se on sitä, koska siinä puututaan politiikan ytimeen. Muutosten tekeminen on suunniteltava erityisen huolellisesti, koska kevyt rahapolitiikka on nostanut arvostuksia kaikkialla globaaleilla pääomamarkkinoilla.
Japani erikois- vai ennakkotapaus
Japani on hyvä esimerkki, mitä markkinoille tapahtuu, kun rahapolitiikkaa kevennetään hintaan mihin hyvänsä. Japanin keskuspankki omistaa jo yli 30 prosenttia valtion lainoista. Ensi vuoden loppuun mennessä keskuspankki on suurin osakkeenomistaja neljänneksessä Nikkei 225 -indeksin osakkeista.
Koska Japanin talouskasvu hiipuu jälleen, keskuspankin odotetaan ilmoittavan massiivisesta lisäelvytyksestä syyskuussa. Pankit, jotka ovat valtion lainojen toiseksi suurin omistajaryhmä lähes kolmanneksen osuudella, ovat ilmoittaneet haluttomuutensa myydä lisää lainoja. Vastaavasti alhaisen likviditeetin osakkeissa on yhä vaikeampi löytää myyjiä. Likviditeetin heikentyessä markkinoiden riskit kasvavat, mikä näkyy erityisesti korko- mutta myös osakemarkkinoilla.
Japani on yrittänyt korjata talouttaan budjettielvytyksellä niin, että velka on noussut ennätykselliseen 250 prosenttiin BKT:stä. Japanin keskuspankki on elvyttänyt ultrakevyellä rahapolitiikalla niin, että keskuspankin tase on noussut ennätykselliseen 90 prosenttiin BKT:stä. Velka on siis kasvanut ja rahaa painettu, mutta siitä huolimatta talous on ollut koko ajan taantuman partaalla, inflaatio on hidasta ja markkinat ovat likviditeettiansassa.
Japanin tapaus laittaa miettimään, onko markkinamallin uhraaminen epäselvän rahapoliittisen tavoitteen takia järkevää. Markkinamalli on toimivan talouden peruspilari.
Kolme suurta rahapoliittista kysymystä
Uudelleenharkinta on lähtenyt liikkeelle Yhdysvalloista, jossa talous on lähinnä normaalia tilaa. Rahapolitiikan sisältöä pitää harkita, jos talousympäristö on muuttunut tai keinot ovat tehottomia. Molemmat ovat ilmeisesti totta. Uudelleenharkintaan liittyvä uutisvirta on kasvanut selvästi seuraavilla kolmella alueella.
1: Talousympäristö on muuttunut
Talouden nähdään siirtyneen rakenteellisista syistä hitaan kasvun jaksoon. Talous ei pyöri enää vanhaan malliin, koska rakenteellista hidastumista aiheuttavat työvoiman ja tuottavuuden kasvun hidastuminen sekä velkaantuneisuuden kasvu. Lisäksi eläkesäästöjen tuottojen aleneminen ja eriarvoistuminen kasvattavat kotitalouksien säästämistä.
Työvoiman kasvun hidastuminen on demografian muutokseen liittyvä ilmiö, mutta kaikki muut syyt voidaan liittää tavalla tai toisella kevyeen rahapolitiikkaan. Yleisesti arvioidaan tuottavuuden kasvun hidastumisen oleva erillinen ilmiö, mutta liian kevyt rahapolitiikka jättää eloon huonolaatuiset investoinnit, jolloin myös tuottavuuden kasvu hidastuu. Liian alhaiset korot johtavat uudessa narratiivissa inflaation sijaan deflaatioon ja kulutuksen sijaan säästämisen kasvuun, jolloin rahapolitiikka toimii itse asiassa päinvastoin, kuin on ajateltu.
2: Paine muuttaa rahapolitiikkaa kasvaa
Jos talouden rakenteet ovat muuttuneet, silloin automaattisesti myös talouspolitiikan pitäisi muuttua. Rahapolitiikan raskaaseen sarjaan kuuluva Yhdysvaltain San Franciscon keskuspankin johtaja John Williams on myös uudelleenharkinnan kannalla. Hänen neljä keskeistä uudistusehdotusta ovat: nimelliskasvutavoite inflaatiotavoitteen sijaan, julkisen sektoriin automaattinen suhdanteita tasoittava elvytys, velalla rahoitetut kiinteät investoinnit ja investoinnit henkiseen pääomaan.
Kolme viimeistä ehdotusta liittyvät budjettipolitiikkaan, joten selvästi rahapolitiikan rajat ovat tulossa hänen mielestään vastaan.
Nimelliskasvutavoite ei välttämättä tuo merkittävää muutosta nykyiseen politiikkaan. Julkisen sektorin automaattinen suhdanteen tasaus sekä velalla rahoitetut infrastruktuuri-investoinnit lisäävät kysyntää, mutta niiden riskinä on velkaantuneisuuden kasvu.
Investointeja henkiseen pääomaan, eli koulutukseen ja osaamiseen, on kritisoitu liian hitaina, mutta pitkäaikaisesta hitaan kasvun jaksosta ei ole olemassa nopeaa keinoa ulos. Tämä vaihtoehto parantaisi tuottavuutta ja muokkaisi talouden rakennetta korkeamman lisäarvon suuntaan. Kun työvoima ei kasva, talouskasvun täytyy tulla tuottavuuden kasvusta, joten tämä on ainut kestävä ratkaisu.
3: Paine nostaa korkoja kasvaa
Korkojen ollessa Yhdysvalloissa edelleen nollarajalla rahapolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi on tullut korkotason normalisointi, jotta seuraavassa taantumassa korkopuskurit olisivat paikallaan. Poikkeuksellisen moni Yhdysvaltain keskuspankkiiri onkin puhunut viime viikkoina koronnoston tarpeellisuudesta.
Seuraavat kolme peukalosääntöä kuvastavat normalisoinnin tarvetta:
- Normaalisti taantumassa korkoja on laskettu 4 prosenttia, jotta talous on saatu käännettyä. Tällä kertaa vastaavaa puskuria tuskin saadaan rakennettua.
- Taantuman riski kasvaa yli 50 prosenttiin kolmen vuoden jälkeen talouden saavutettua täystyöllisyyden. Yhdysvallat on saavuttanut täystyöllisyyden noin vuosi sitten.
- Rahapolitiikan välittyminen talouteen kestää noin kaksi vuotta. Tunnetun sanonnan mukaan kiristäminen on myöhässä inflaation valkoisten silmien näkyessä. Mitä hitaammin korkoja nostetaan, sitä suurempi on riski, että koronnostoja joudutaan tekemään liian nopeaan tahtiin.
Paine nostaa korkoja Yhdysvalloissa vahvistaa dollaria. Dollarin vahvistuminen puolestaan auttaa Eurooppaa vientiteollisuuden näkymien vahvistuessa, mutta kehittyvissä talouksissa ja hyödykemarkkinoilla epävarmuus kasvaa. Markkinoilla palataan siis vanhoihin tuttuihin teemoihin.
Rahapolitiikan lyhyt ja pitkä tähtäin
Pidemmällä tähtäimellä on siis tarve muuttaa rahapolitiikan sisältöä ja siirtyä kohti valikoivaa fiskaalipolitiikkaa, mutta lyhyellä tähtäimellä on tarve normalisoida korkotaso. Jotta rahapolitiikan pidemmän aikavälin uudistaminen voidaan tehdä, normalisoinnin on onnistuttava lyhyellä aikavälillä.
Keskuspankin mallit eivät sisällä omaisuusarvojen nousua, mikä on lykännyt normalisointia. Ongelma on ilmeinen, koska tällä kertaa elvytys tapahtuu markkinoiden kautta omaisuusarvoja nostamalla. Kun keskuspankit ovat nostaneet omaisuusarvoja, niiden pitäisi olla myös vastuussa mahdollisesti syntyvistä kuplista.
Yhdysvaltain keskuspankin puheenjohtaja sanoi viime viikon vuotuisessa Jackson Hole -kokouksessa keskuspankin jopa laajentavan arvopaperiostojaan tarpeen vaatiessa. Selvästikään nykyisestä politiikasta ei haluta vielä luopua, vaikka muutosta kestävämpään suuntaan tarvitaan.
Jussi Hyöty työskentelee Elite Varainhoidon päästrategina