Pääministeri Juha Sipilä on ottanut vastuulleen vaativan omistajaohjauksen. Hän on viestinyt linjaavansa tämän kuun aikana valtion sijoitustoiminnan suuntaviivoja. Todennäköisesti nämä sisältävät sekä pörssilistauksia että osakemyyntejä. Painetta on ilmiselvästi myös oikeasti uusien ideoiden esittämiseen, mikä voisi konkretisoitua esimerkiksi jonkinlaisen kasvuun tähtäävän rahaston muodossa. Tarkastelen tässä merkinnässä lyhyesti valtionomistuksen historiaa ja erityisesti sitä, miksi se on ollut niin haasteellista.
Sijoittajat altistuvat poliittiselle riskille useammin kuin he arvaavatkaan. Helsingin pörssistä valtio-omisteisten yhtiöiden osuus kohoaa markkina-arvolla mitattuna noin 40 prosenttiin.
Yleisesti sijoitustoiminnan poliittinen riski on koholla silloin, kun toimiala kiinnostaa äänestäjiä, tai alalla on muutoin negatiivinen kaiku kansan keskuudessa. Heikoilla jäillä liikutaan silloinkin, kun toimialan ansaintalogiikka nojaa vahvasti valtiontukeen.
Parin viime vuoden perusteella poliittinen riski pomppaa kattoon, kun valtio toimii enemmistöomistajana pörssiyhtiössä, jonka liiketoimintapäätös on kriittinen omavaraisuuden ja turvallisuuden näkökulmasta.
Lähihistoriasta löytyy helposti useita episodeja, joissa valtionomistusriski on räpsähtänyt pienomistajan silmille. Palstatila ei riitä jokaista käsittelemään. Esimerkkinä voi mainita Outokummun Inoxum-järjestelyn, jossa tuolloinen omistajaohjausministeri totesi edellytysten tuottaa terästä Suomessa parannetun.
Tuhdissa kulurakenteessa liidelleen Finnairin ylihintaisen henkilöstön kanssa käydyt neuvottelut aiheuttivat poikkeuksetta kohtauksen Arkadianmäellä. Finnair lensikin omistajiensa kukkaroille rahoittaakseen itsenäisen toimintansa jatkon.
Metso munasi omatoimisesti ilmoittamalla lyhyessä ajassa sekä yt-neuvotteluista että lisäosingonjaosta. Analyysi siitä, että tarve irtisanomisiin kertoi tulevasta ja ehdotus lisäosingonjaosta sen sijaan jo saavutetusta sekä optimaalisesta pääoman allokoimisesta, oli liian rationaalinen irtopisteitä janoaville poliitikoille.
Talvivaaran tapauksessa puheita on pidetty milloin aluepolitiikasta ja työllisyydestä, milloin ympäristöstä. Osin täysin aiheesta, mutta sijoitusmielessä lapsille ei ole jäänyt kerrottavaa, eikä varsinkaan jaettavaa.
Seuraavassa listaan kymmenen ulottuvuutta, joilla valtio-omistaja aiheuttaa taloudellista tuhoa yhtiökumppanilleen.
1) Poliitikon logiikka on, että päätös syntyy huutoäänestyksellä. Lähtökohta tiivistää valtionomistuksen onnettomuuden.
2) Yhteiskunnan kokonaisedusta johtuen valtiolle tuloslaskelman ylärivi on merkityksellisempi kuin alarivi. Jos jokin tuloslaskelman muista riveistä edellä mainittujen välissä merkitsee valtio-omistajalle, niin työvoimarivi halutaan pitää mahdollisimman suurena, koskien nimenomaan kotimaisen työn osuutta.
Järjen kanssa tällä ei luonnollisesti ole mitään tekemistä. Näin on etenkin, jos liikevaihto syntyy Suomessa, ja arvonlisäverot sekä palkat näyttävät excelissä kerrannaisvaikutuksensa. Mitä enemmän liikevaihtoa yhtiö pyörittää Suomessa, sitä tärkeämpi ylärivi on poliitikolle.
Kuitenkin pienomistajalle – jonka sijoituksen motiivina on taloudellinen kokonaistuotto osingoista ja kurssinoususta – valtion laskukaava on katastrofin alku. Yhteiskunnan kokonaisetu on tietenkin järkevä lähtökohta politiikassa, mutta ei valtionomisteisissa pörssiyhtiöissä, joissa on myös oikeita sijoittajia.
3) Valtiolla on taipumus tarjota ”omia luottohenkilöitään” pörssiyhtiöiden hallituksiin. Myös poliittisesti väritetyt neuvostot ovat yhä voimissaan valtionomisteisissa yhtiöissä. Nämä hyödyttävät lähinnä Fazerin leipomoa ja Pauligin paahtimoa.
4) Valtio-omistajalla stakeholder value voi ajaa tiukassa valintatilanteessa shareholder valuen yli. Harkittaessa yhteiskunnan kokonaisetua kabineteissa aamun varhaisille tunneille, nousee omistaja-arvon maksimointi valitettavan harvoin ykkösprioriteetiksi. Pakkoraossa tehdyillä päätöksillä on yleensä poliittisesti epämieluisat lieveilmiöt.
Toisaalta laatuyhtiö myös sopeuttaisi toimintaansa ja uudelleensuuntaisi liiketoimintaansa tulevien trendien varalta jo hyvän sään aikana, kun luvut vielä näyttävät hyviltä. Mistä löytäisimme poliitikon, joka sallisi rakennemuutoksen valtionyhtiössä, joka maksaa kasvavia osinkoja ja osoittaa tuloskasvua? Nyt näyttää siltä, että valtio-omistaja ryhtyy toimiin vasta, jos silloinkaan, kun pelikaani on jo lentänyt turbiiniin.
5) Tuoreet ehdotukset virkamiesvallan lisäämisestä valtionomistusten hoidossa herättävät epäileväisen mielessä kysymyksen, miten turvataan pääoman allokoinnin tehokkuus? Toimitaanko yt-neuvotteluiden osalta jatkossa riittävän nopeasti? Toimiiko valtionomistus jonkinlaisena suhdannepuskurina, kun yhteisillä varoilla ei ole jatkuvasti omistajan intressistä huolta kantavaa ”kasvollista tuottovaatimusta”?
Tehdäänkö Suomeen kohdistuvat investoinnit puhtaasti return on investment -pohjalta vai verokirstua varjellen? Aktiivisen valtionomistajuuden sivuvaikutuksena saatamme kohdata tilanteen, jossa kotimaisten resurssien käyttöä suositaan siihen asti, kun viimeinenkin piippu täällä vielä tupruttaa. Henkilökohtaisesti uskon siihen, että tukemalla rakenteellisesti kannattamatonta työtä ja tuotantoa menetämme viime kädessä sekä sijoituspääoman että työpaikat. Aikaa näillä manöövereillä voi kyllä ostaa, jos tulevat sukupolvet eivät kiinnosta.
6) Valtio käyttää ääntään sijoitusyhtiönsä Solidiumin kautta. Se perustettiin päämääränä erottaa valtion sijoitustoiminta päivänpolitiikasta. Solidiumin sijoitusten ainoana lähtökohtana oli tarkoitus olla taloudellinen tuotto-odotus. Tähänastisen track recordin perusteella taivalta kuvaa parhaiten grande fiasco.
Koska viime kädessä ainoastaan varakkaalla valtiolla on varaa omistaa, on Solidium joutunut luopumaan laadukkaimmista omistuksistaan muista kuin sijoitustoiminnalle mielekkäistä syistä. Suomalaisten valtionomistuksilla on rahoitettu lyhytnäköisesti menoja, joihin yhteiskunnalla ei muutoin olisi varaa. Tämä on suoraan pois tulevilta sukupolvilta, jotka menettävät passiiviset tulot. Edeltävä sukupolvi piti kiinni hyvinvoinnista, jälkimmäinen sai laskun maksettavaksi.
7) Valtio on osoittanut halunsa kantaa vettä kaivoon. Viimeaikaiset esimerkit valtionomisteisten pörssiyhtiöiden korpivaellusten jatkamisesta yksityisen rahan kaikottua aikoja sitten ovat omiaan luomaan markkinoille illuusion siitä, ettei valtionomisteinen pörssiyhtiö voi mennä konkurssiin.
Kaikki sijoittajat eivät välttämättä ymmärrä, ettei konkurssia koskeva kysymyksenasettelu itse asiassa ole kovin olennainen – sen sijaan kulloistenkin omistajien saama pääoman tuottotaso on useiden, vanhaa omistusta laimentavien rahoituskierrosten jälkeen lopulta väistettyä konkurssia merkityksellisempi.
Muutoinkin kannattaa kysyä, miksi valtionomistuksen mahdollisesti pienentämä pörssiyhtiön konkurssiriski olisi ainakaan kansakunnan etu? Konkurssihan on markkinatalouden perusmekanismi, joka kantaa huolta taloudellisten resurssien tehokäytöstä.
Illuusio valtio-omistuksen siunauksellisuudesta taitaa perustua siihen, ettei veronmaksajien pääomalle ole laskettu kustannuksia markkinaehtoisella tuottovaatimuksella (ja siten riittävällä tuotto-odotuksella)?
8) Kun piensijoittaja ostaa murto-osan valtion enemmistöomisteisesta pörssiyhtiöstä, hän joutuu luottamaan siihen, että pääomistaja ottaa myös hänen intressinsä huomioon ja kykenee tekemään omistaja-arvoa kasvattavia päätöksiä.
Siinä missä OYL 1 luku tuntee vertikaalisesti yritysjohdon ja kaikkien osakkeenomistajien välisen lojaliteetin, kysyn, voisiko velvollisuutta edellyttää horisontaalisesti myös valtio-omistajalta suhteessa piensijoittajiin?
9) Valtio-omistaja voi poliittisen sävyn omaavilla liiketoimintanäkemyksillään kasvattaa yksityisten sijoitusten riskiä (ja tuottovaatimusta). Näin valtio tekee pörssisijoittajana hallaa paitsi yhtiölle myös muille osakkeenomistajille.
Valtion häärätessä yhtiön kulisseissa sijoittajalla on tietenkin aina mahdollisuus diskontata valtionomistusriski sisäänmenohinnassa. Valitettavaa tietysti on, mikäli pääoma – erityisesti ulkomailta tuleva – alkaa uudelleenhinnoitella riskikertoimia pörssilistattuihin valtionyhtiöihin.
Raskas diskonttaus eli ”sallitun p/e-luvun” alentaminen johtaisi markkina-arvojen laskuun niissä yhtiöissä, joissa valtiolla on merkittävä omistajarooli. Tämä nakertaisi sekä valtionomistusten että piensijoittajien salkkujen arvoja.
Suurimmat riskilisät on annettava Suomessa merkittävässä määrin toimiville ja yhteiskunnallisesti merkittäville valtionyhtiöille. Esimerkiksi Fortum on viime kuukausina noteerattu alle tasearvonsa ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen. Diskonttauskerroin näyttää olevan sitä suurempi, mitä enemmän taseessa on likvidejä varoja ”uudelleensijoitettaviksi”.
10) Valtio on omaksunut väärän roolin markkinoilla. Ideaalitilanteessa valtio keskittyisi parantamaan yksityisten sijoitusten houkuttelevuutta ja markkinainformaation tasapuolisuutta. Samalla se vetäytyisi itse asteittain takavasemmalle omistajuudesta, synnyttäen elintilaa markkinaehtoiselle omistajuudelle.
Yksityiseen omistukseen olisi nyt panostettava Suomessa määrätietoisesti. Valtion tulisi pyrkiä pörssissä tilaan, jossa se olisi omistajana tarpeeton.
Jukka Oksaharju on Nordnetin osakestrategi
Kirjoittaja lähipiireineen omistaa tekstissä mainituista yhtiöistä Fortumin osakkeita kirjoitushetkellä. Blogi ei sisällä sijoitussuosituksia, eikä kirjoituksen tarkoituksena ole laatia tekstissä mainituista yhtiöistä tai edes niiden osista sijoitusanalyysiä, taikka antaa osakkeesta suositusta tai tavoitehintaa.