veronmaksajat.fi

Avaako tulorekisteri portin perustuloon?

Antti Marttinen

Joskus merkittävillä hankkeilla on tylsä nimi. Kansallinen tulorekisteri on siitä hyvä esimerkki. Mielenkiintoa tuskin merkittävästi lisää konsulttikielen lyhenne Katre.

Tämä Katre on kuitenkin iso juttu. Sen pitäisi toimia jo vuoden 2019 alusta eli puolentoista vuoden kuluttua. Se tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia julkisten tukien ja palkka- tai eläketulojen yhteensovittamiseen ja kannustinloukkujen poistamiseen. Sillä on varmasti vaikutuksensa myös verotukseen. Moni tähän asti suljettu ikkuna voi avautua.

Tämä on digitalisaatiota parhaimmillaan. 

Mistä siis on kyse? Lyhyesti siitä, että Katren(!) toteuduttua palkanmaksaja tekee vain kertaalleen ilmoituksen verottajalle. Siis vaikka että Niemisen Jussille maksettiin tänään 2 432 euroa. Ei enää sen jälkeen muita palkkailmoituksia ja jälkikäteisiä raportteja eri suuntiin.

Sen jälkeen Jussin palkkatiedot ovat aina ajantasaisesti verottajalla, ja sitä kautta Kelalla, eläke- ja vakuutusyhtiöissä, työttömyyskassoilla… ilman että niitä tarvitsee erikseen ilmoitella. Tiedot ovat myös Jussin itsensä saatavilla koko ajan.

Näin siis suunnitellaan. Jatkossa myös maksetut eläkkeet ja sosiaalietuudet tulevat mukaan. Ei tietenkään ole selvää, että hanke todella toteutuu suunnitelmien mukaan. Jos niin käy, se on loistava poikkeus it-projektien maailmanhistoriassa. 

Aivan ensimmäisenä rekisteri tarjoaa helpotusta työpaikkojen palkkabyrokratiaan. Mutta se on lopulta pikkujuttu kokonaisuuden kannalta. Paljon isompiakin kehitysaskeleita on luvassa, kunhan tarjoutuvia mahdollisuuksia osataan hyödyntää.  

Ennen kaikkea kansallinen tulorekisteri voi avata tien uusiin ratkaisuihin palkkatulojen, eläkkeiden ja sosiaaliturvan erilaisten yhdistelmien piirissä. Pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa se piiri tunnetusti kattaa lähes kaikki kansalaiset.

Reaaliaikainen tulorekisteri vapauttaa kalenterivuosien ja jälkikäteen kerättävän tulotiedon kahleista. Se tarkoittaa, että sosiaaliturvassa voidaan viedä eteenpäin monia sellaisia hyvänä pidettyjä hankkeita, jotka tähän asti ovat kaatuneet käytännön ongelmiin. Esimerkiksi perustulosta on turha puhua ilman kytkentää tulorekisteriin.

Rekisteri tarjoaa myös uusia näkökulmia verotuksen toteuttamiseen. Se on yksi tärkeä palanen soteen liittyvissä it-ratkaisuissa.

Julkisuudessa kansallista tulorekisteriä on käsitelty valitettavan vähän. Aihe ei taida olla kyllin seksikäs? Toivottavasti tutkivat toimittajat kuitenkin vielä iskevät hankkeeseen kiinni ja oppositiokin ottaa sen hampaisiinsa. Hanke on niin tärkeä, että se on syytä läpivalaista perusteellisesti ja pyöräyttää kovan ja kriittisen julkisuusmyllyn läpi.

Onko tietoturva kyllin tiukka? Vältetäänkö uudet byrokratiat? Pysyvätkö kustannukset kurissa? Ja tietenkin korkein kynnys: kelpaako perustuslakipapistolle?

Kysymyksiä on vielä monia, mutta tavoite on hyvä ja tärkeä!

Antti Marttinen

Kirjoittaja on Taloustaidon päätoimittaja.

Lue myös: Kansallisen tulorekisterin ohjelmistojen valmistelu alkaa

Kirjoittajasta

Antti Marttinen

Antti Marttinen on Taloustaidon päätoimittaja. Seuraa @AnttiMarttinen Twitterissä.

Blogeissa