Soteen liittyy vielä monia isoja ongelmia. Osa niistä on tiedossa jo nyt ja matkan varrella tulee nousemaan uusia. Vaikka sote saataisiin suunnitellusti maaliin, se olisi vasta pitkän kehitysprosessin alkupiste.
Eli todellisia huolenaiheita riittää. Sen sijaan yksi turhimmista – ja silti yleisimmistä – murheista on, miten tavallinen kansalainen osaa käyttää hänelle luvattua valinnanvapautta.
***
Miten ihmiset – oppineet ja oppimattomat, nuoret ja vanhat – käyttävät valinnanvapauttaan muissa arkisissa asioissa? Miten he pystyvät valitsemaan ruokakaupan, jossa käyvät?
Valinnan perusteita on monia. Läheisyys, hinta, tunnesiteet, omat ja toisten palvelukokemukset… Eivät he tee päätöksiä täydellisen tiedon perusteella - eikä heille silti käy sen takia huonosti elämässään.
Oman sotekeskuksen valinta on monella tapaa helpompi kuin ruokakaupan valinta. Hintataso on aina sama, sitä ei tarvitse vertailla. Valintoja ei tarvitse tehdä päivästä toiseen vaan korkeintaan kerran vuodessa. Eikä silloinkaan muuten kuin jos itse haluaa.
Valinta on mahdollisuus, ei pakko.
***
Millä perustella valinta sitten käytännössä tapahtuisi? Sotekeskuksen sijainti varmaankin on iso juttu. Tai jos on hyviä kokemuksia jostain julkisesta tai yksityisesti palveluntuottajasta, se vetää puoleensa. Jos huonoja, päinvastoin.
Jos syrjäseudulla on vain yksi vaihtoehto, sitä helpompaa.
Olennaista on, että valitsi niin tai näin, ei elämä siihen romahda. Jos ei ole tyytyväinen, vuoden päästä voi koettaa valita paremman.
Veikkaan, että suurin osa ihmisistä vaihtaa sotekeskustaan jatkossa hyvin harvoin, jos ollenkaan. Emme me pankkiakaan jatkuvasti vaihtele.
Iso tekijä valinnassa on tunne ja monella myös aate. Ei sitä ole syytä väheksyä. Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka jyrkästi vastustavat valinnanvapautta, että valitsevat vapaasti julkisen palveluntuottajan. Yksityiselle ei ole pakko suostua. Ja sama päinvastoin.
Entä jos ei mitenkään itse kykene valitsemaan? Moni ei pysty. Ei hätää. Jos läheisistäkään ei ole apua, viranomainen tekee valinnan. Ihan niin kuin nytkin.
***
Taloustutkijat ovat varoitelleet, että vaikka valinnanvapaus parantaa palveluja, huonosti hoidettuna se nostaa kustannuksia. Huoli on aiheellinen. Asiantuntijoiden varoituksia on kuultava ja ratkottava heidän esiin nostamansa ongelmat mittareissa ja kannustimissa.
Paljon suurempi riski huonosta palvelusta ja kustannusten noususta toki olisi mallissa, jossa mitään valinnanvapautta ei ole. Siinä mallissa tärkein kulujen rajoittaja on jono. Mutta koska tästä mallista ei ole nyt ehdotusta pöydällä, sen heikkouksista ei myöskään ole tarpeen varoitella. Keskitytään ratkomaan ehdotetun mallin pulmakohtia.
Antti Marttinen
Kirjoittaja on Taloustaidon päätoimittaja.