Tätä kirjoitettaessa kansainväliset yrittäjät valtasivat Helsinkiä. Kasvuyritystapahtuma Slushin nuori energia valaisi taas koko maan pimeää loppuvuotta.
Ei tarvitse kuitenkaan mennä Slushiin ymmärtääkseen, miten uuden teknologian kehittäjät ja soveltajat muuttavat talouden rakenteita. Riittää, että tarkkailee omaa ympäristöään.
Yhteisin nimittäjä on olemassa olevien resurssien jakaminen fiksusti digitaalisten alustojen avulla. Ilmiö tulee arjessa vastaan vaikkapa markettien ylijäämäruokia kierrättävän ravintolan annoksina tai mahdollisuutena säädellä kodin lämmitystä tarpeen ja hintatason mukaan.
Samalla kuluttajat muuttuvat passiivisista palvelun vastaanottajista kapasiteetin jakajiksi tai jopa sen mikrokauppiaiksi. Esimerkiksi sähkölämmittäjä voi ”palauttaa” verkkoon omaa ylijäämäenergiaansa ja saada siitä myös korvauksen sähkösopimuksensa hinnassa.
Sähkölämmittäjää motivoivat ainakin euromääräiset säästöt – toivottavasti myös ilmastotalkoot. Uusiutuvan energian tuotanto on yhä enemmän sääriippuvaista, jolloin sen käytönkin pitää perustua joustaviin malleihin.
Joustoelementtien tulo kuluttajapalveluihin on vienyt aikansa, mutta nyt tarjonta on olemassa, samoin teknologia. Kodin ohjausjärjestelmät ovat kypsyneet sellaiselle tasolle, että harva voi enää vedota niiden kalliiseen hintaan tai huonoon käytettävyyteen.
Jos älykodin infrastruktuuri on tavistalouksien saatavilla, niin liikenteessä matka joustavaan ja ekologisempaan kulutukseen on vielä huomattavan pitkä.
Tässä numerossa (s. 6-12) pohdimme sitä, tekeekö valtion verotus ja tukipolitiikka vihreästä autoilusta myös taloudellisesti kestävän vaihtoehdon. Sähkö-tai kaasuautoon siirtyminen on kuitenkin vaatinut omistajilta tinkimistä liikkumisen mukavuudesta ja sujuvuudesta.
Käyttövoiman ohella autosuhdettamme kyseenalaistavat erilaiset yhteiskäyttömallit (s. 58–59). Nekin raapaisevat kuitenkin vasta liikkumisen murroksen pintaa.
Liikennesektorin kiinnostavin resurssien ”uusjakaja” ei ole amerikkalainen Uber vaan supisuomalainen MaaS Global -yhtiö. Sen Whim-palvelu yhdistää hyvin erilaiset liikkumismuodot bussista juniin ja takseista vuokra-autoon kiinteähintaiseksi kuukausipaketiksi.
Teknisesti muutos on muutaman kännykän painalluksen päässä, henkisesti paljon kauempana.
Kuluttajille tarjotaan nyt monesta suunnasta mahdollisuuksia käyttää rajallisia resursseja joustavasti. Oletko sinä valmis?
Antti Oksanen
Kirjoittaja on Taloustaidon päätoimittaja