veronmaksajat.fi

Yhtiöittäminen on veronmaksajan etu

Ulla-Maija Rajakangas

Julkisen sote-tuotannon yhtiöittäminen kilpailluilla markkinoilla toimiessa ei ole pakollista. Ehdottoman tarpeellista se on. Sinäkin, veronmaksajalukijani, hyödyt siitä.

Sote-uudistusta tehdään koska tämä maa makaa kanveesissa. Nykymenolla laskenta jatkuu. Hoito ja hoiva on hyvää, kun palvelujen äärelle lopulta pääsee. Se kuitenkin maksaa liian paljon.

Julkisesti rahoitetussa sote-järjestelmässä palvelut tuotetaan tällä hetkellä valtaosin julkisin voimin. Julkinen tuottaja saa rahat, vaikka toiminta ei olisi tehokasta. Palvelut heikkenevät koko ajan, vaikka rahaa kuluu enemmän. Monet ovat kovasti huolissaan siitä, mihin meidän verorahamme valuvat sote-uudistuksen myötä. Eikö ennemmin pitäisi murehtia sitä, mihin ne valuvat nyt!

Kilpaillaan palvelut paremmiksi

Julkinen sote-järjestelmä tarvitsee tehoja ja ketteryyttä, tuottavuutta ja voimaa vastata kasvaviin haasteisiin. Sitä löytyy jo yksityiseltä puolelta. Hallitus tekikin onneksi viisaan valinnan: kilpaillaan!

Kilpailutilanteessa pitää tsempata. Kilpailusta on kuitenkin hyötyä vain, jos se on reilua.  Ainoa keino päästä mahdollisimman lähelle kilpailuneutraliteettia on asettaa kilpailijoiden toimintaympäristö samanlaiseksi. Yhtiöittäminen on ainoa ratkaisu.

EU-korttia on tässä keskustelussa väläytelty päin näköä kaikissa leireissä. Kiista ratkeaa itse asiassa varsin yksinkertaisesti: EU ei vaadi yhtiöittämistä, mutta kilpailluilla markkinoilla se vaatii kilpailuneutraalia toimintaa. Suomi on jo 2013-14 uudistetussa kuntalaissa valinnut yhtiöittämisen tien tämän toteuttamiseksi. Yhtiöittämistä on Suomessa käytetty nimenomaan kuntien toimintojen tehostamiseen jo hyvin paljon pidempäänkin. Asia ei siis ole uusi.

Douppaaminen ei hyödytä veronmaksajaa 

Kilpaurheilussa doping on kielletty, koska se on epäreilua. Jos julkista, jatkossa yksityisen kanssa kilpailevaa tuotantoa ei yhtiöitettäisi, sitä doupattaisiin verorahoin. Jo liikelaitosmuodossa julkinen tuottaja saisi esimerkiksi edullisemman verokohtelun, konkurssisuojan ja se voisi hyödyntää julkisen tuottajan tukipalveluja. Jos kaveria on aina doupattu ja tulos selvillä ennen kisaa, aika harva haastaja viitsisi lähteä mukaan. Mitä iloa koko kisasta silloin on? Ei mitään ainakaan veronmaksajille. Nykymeno jatkuisi ja velka kasvaisi.

Hyvinvointivaltion murentamiseen emme suostu!

Yhtiöittämisvelvoite on ollut kaikkien tiedossa jo ainakin vuoden päivät. Lainvalmistelu on vaiheessa. Uudistaminen kunnissa ja maakunnissa on sitä myös.  Toivottavasti valmistelut kuitenkin rivakasti etenevät. 

Hyvinvointialan liitto, tutuille HALI teetti yhdessä Suomen Yrittäjien ja Lääkäripalveluyritysten kanssa Nordic Healthcare Groupilla ja BDO:lla selvityksen siitä mitä maakunnan sote-keskustoiminnan yhtiöittäminen vaatii. Selvityksen mukaan se vie kahdeksan kuukautta. Vaikka jossakin maakunnassa aikaa saataisiin kulumaan tuplat siitä, aikaa riittää yhtiöittämisen läpiviemiseen vuoden 2019 alkuun mennessä. 

Yhtiöittäminen ja kilpailun lisääminen ei ole julkisen tuotannon romuttamisprojekti. Päinvastoin: se tarjoaa julkiselle tuottajalle pelastusrengasta, johon sen kannattaa tarttua. Vaihtoehtona on hyvinvointivaltion murentaminen. Siihen, veronmaksajaystäväni, me emme Suomessa vielä suostu.

Ulla-Maija Rajakangas

Kirjoittaja on Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja

Kirjoittajasta

Ulla Rajakangas

Ulla-Maija Rajakangas on Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja. Seuraa @URajakangas ja @Hyvinvointiala Twitterissä.

Blogeissa