Tuotteiden muuttuminen palveluksi on tuonut luovat ja joustavat mallit niiden hinnoitteluun. Kuluttajalle se tarkoittaa helpompaa, mutta ei välttämättä edullisempaa ostamista.
Digitaalisissa palveluissa voittajaksi on noussut kiinteä kuukausimaksu. Se on helppo budjetoida, maksaa kortilla suoraan sovelluksen sisällä eikä ikäviä yllätyksiä yleensä tule.
Ei ole sattumaa, että datapalvelujen käyttö kännyköillä lähti hurjaan kasvuun vasta kun operaattorit siirtyvät kiinteään hinnoitteluun. Suomesta tuli mobiilidatan johtava maa, kun kuluttajien ei tarvinnut enää arvuutella, mitä liittymän hintaan kuului. Varsinkin kun siihen sisältyi rajoittamaton dataliikenne.
Toimivalla hinnoittelumallilla voi kehittää paitsi markkinaa, myös muuttaa sen pelisäännöt.
Suomalaiset tv-toimijat naureskelivat aikoinaan Netflixille, joka kokosi yhteen maailmanlaajuiseen verkkopalveluun b-luokan elokuvia ja sarjoja. Perushinta oli kaikkialla sama, alle kympin kuussa. Netflix aloitti Suomessakin nollasta ja keräsi parissa vuodessa noin puoli miljoonaa maksavaa tilaajaa.
Hintamurrosta vauhdittaa myös sääntelyn purku. Seuraavaksi Suomessa jännitetään luvanvaraisen taksiliikenteen vapauttamisen vaikutuksia.
Kiinteähintaisia liikennepalvelujen paketteja voi jo nyt ostaa alan ulkopuolisilta yrityksiltä.
Vastaavien pakettien täytyy olla myös taksiyrittäjien piirustuspöydillä, jos nämä haluavat muuttaa satunnaiset kyyditettävät kestäviksi, eri palvelutason asiakassuhteiksi. Kuten varmasti haluavat.
Käsikirjoitukseen kuuluu, että perinteiset toimijat näkevät muutoksessa uhkia ja tulokkaat mahdollisuuksia. Joka tapauksessa taksiala hyppää kesällä suureen tuntemattomaan. Hämmennystä piisaa niin etu- kuin takapenkillä.
Esimerkiksi taksimatkan lähtö- ja kattotaksat poistuvat. Hinta määräytyy jatkossa sopimuspohjaisesti, ei siis välttämättä matkan pituuden tai keston mukaan. Teoriassa matkustaja voi järjestää tolpalla vaikka huutokaupan kuskien kesken.
Alkuhässäkän jälkeen markkina toimii ja karsii heikot palveluntarjoajat pois. Jyvät erottaa akanoista myös kyytien selkeä hinnoittelu. On nimittäin harvoja asioita, joita suomalainen kuluttaja vihaa niin paljon kuin epäselvää loppusummaa.
Läpinäkyvyys lisääntyy yhtä lailla myös finanssialalla EU-lainsäädännön myötä. Pankkien on tästä vuodesta lähtien erotettava ja hinnoiteltava esimerkiksi sijoitusneuvonta omana tuotteenaan.
Lienee vain ajan kysymys, kuka tuo sijoitusneuvonnan massamarkkinoille vaikka muutaman euron kuukausihintaan. Tähän hintaan palvelusta vastaa tyypillisesti robotti.
Mitä houkuttelevampi kiinteä hinta on, sitä enemmän kuluttajan pitää olla varuillaan. Digipalveluissa asiakas on nimittäin itsekin valuuttaa. Palveluntarjoaja seuraa jokaista liikettäsi ja kehittää tuotettaan käyttäytymisesi mukaan.
Asiakasdatan käytössä palvelun parantamiseksi ei ole tietenkään mitään vikaa, mutta siitä on hyvä olla tietoinen. Facebook-tietovuodon jälkeisessä maailmassa digipalvelujen käyttöehtoja on syytä alkaa lukea tarkemmin.
Antti Oksanen
Kirjoittaja on Taloustaidon päätoimittaja.