veronmaksajat.fi

RAHAT

Pohdi näitä seitsemää asiaa saadaksesi mehut irti kauppojen kanta-asiakasohjelmista

Pohdi näitä seitsemää asiaa saadaksesi mehut irti kauppojen kanta-asiakasohjelmista
10.7.2024

Kaupat palkitsevat asiakkaita sitoutumisesta ja ostamisesta monimutkaisilla palkintohimmeleillä. Kuluttajalta vaaditaan hyvää pelisilmää, jotta hän pystyisi hyödyntämään kauppojen kanta-asiakasohjelmat täysimääräisesti. 

Saksalainen kauppajätti Lidl herätti alkuvuonna huomiota uudistamalla kanta-asiakasohjelmaansa. Se lupaa nyt asiakkailleen jopa kymmenen prosentin asiakashyvitystä, eli ainakin teoriassa Lidlin asiakas voi saada kauppalaskujensa loppusummasta joka kymmenennen euron takaisin.

Uudistus herätti huomiota, sillä yhtä suuriin prosenttilukuihin ei ylletä muissa kaupoissa muuten kuin luovalla tulkinnalla tai esimerkiksi erillisissä kampanjoissa, joissa bonukset luvataan maksaa tuplana. Toisaalta Lidlinkään bonusprosentti ei ole tarkemmassa tarkastelussa niin antelias kuin miltä se kuulostaa.

Tässä seitsemän asiaa, joita kannattaa pohtia, jotta kanta-asiakasohjelmista saa täyden hyödyn irti: 

1. Kannattaako keskittäminen sittenkään?

Kanta-asiakasohjelmissa parhaat edut saa keskittämällä, sillä etuprosentit ovat usein sitä suurempia, mitä enemmän kaupasta ostaa. Keskittämällä sidot kuitenkin käsiäsi, sillä ehkä jossain toisessa kaupassa sama tuote on halvempi.

2. Riittääkö viitseliäisyytesi?

Kanta-asiakasohjelmasta täyden hyödyn saaminen edellyttää usein suurta aktiivisuutta, tarjousten jahtaamista sekä joskus tiuhaa asiointia saman kaupan liikkeissä. Tämä vaatii viitseliäisyyttä, mutta vie myös aikaa.

3. Onko kanta-asiakasohjelman tarjoama hinta sittenkään edullisempi?

Älä tuijota vain alennusprosentteja, vaan muista tehdä myös hinta- ja laatuvertailuja ja hyödynnä laskinta. Vertailu kannattaa, vaikka se olisikin kanta-asiakasohjelmien monimutkaisuuden takia vaikeaa.

Sinun on pystyttävä arvioimaan, paljonko esimerkiksi polttoaineesta kannattaa maksaa lisähintaa, jos vastineeksi tankkaamisesta saa bonuksia.

4. Älä tuijota pelkkiä prosentteja, tutki myös ehtoja.

On iso ero sillä, maksetaanko ostohyvitykset rahana vai bonuskuponkeina. Eroa on myös sillä, onko ”bonusraha” voimassa kaksi viikkoa vai esimerkiksi vuoden.

5. Tiedosta, että keskittäminen voi johtaa hintojen nousuun

Kanta-asiakasohjelmat saattavat johtaa hintojen nousuun. Ostosten keskittäminen (vaikkapa vain joidenkin tuotteiden osalta) voi vähentää kilpailua, kun markkinat keskittyvät.

6. Tiedosta, mitä annat vaihtokaupassa

Kanta-asiakasohjelmat eivät tarjoa etuja vastikkeetta. Kuluttajalla on pelissä yksityisyyden suoja.

Ratkaisevaa on, miten henkilötietoja käsitellään ohjelmassa. Kun annat suostumuksesi henkilötietojesi käsittelyyn, kauppa voi tarjota sinulle esimerkiksi räätälöityjä tarjouksia. Se voi helpottaa elämää, mutta mahdollistaa myös manipuloinnin.

7. Kuka bonukset tai muut ostohyvitykset saa?

Monessa kauppaketjussa ostohyvitystä tai bonusta voi kerryttää koko ruokakunnan ostoksista. Jos kanta-asiakkuus on henkilökohtainen, kuukauden ostokertymä jää väistämättä pienemmäksi. Tällöin myös ostohyvitys jää pienemmäksi.

Kesäkuun Taloustaidossa (TT6/24) on laajempi juttu kauppojen kanta-asiakasohjelmien hyödyntämisestä. Kirjaudu ja lue juttu näköislehdestä.

Outi Airaksinen  

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti