Palvelut raksuttavat taustalla, luottokortilta häviää säännöllisesti maksuja. Kuntosalit, autopesut, suoratoistopalvelu, kahviklubit ja monet muut palvelut ovat hyödyntäneet niin sanottua XaaS-mallia jo pitkään. Kuluttaja maksaa kuukausi- tai vuosimaksua, jota vastaan hän saa käyttää palveluita usein lähes rajattomasti. Kuluttajalle se voi tulla kalliiksi.
XaaS on lyhenne, jossa X voi olla mikä tahansa tuote tai palvelu ja aaS tulee sanoista as a service eli palveluna. Viime aikoina malli on levinnyt yhä uusille aloille. Miksi ostaa asioita omaksi, kun niitä voi ostaa kuukausimaksulla – usein hyvinkin näppärästi kännykän sovelluksella? Esimerkiksi silmälasit, auton, veneen, varaston, hiustenleikkuun, kahvia ja monet muutkin asiat voi hankkia kuukausimaksulla ja välttyä näin ostamisen ja omistamisen riesoilta.
Mutta onko kuukausimaksuilla eläminen järkevää? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell arvioi mallin hyviä ja huonoja puolia ja kertoo, missä asioissa kuluttajan kannattaa olla hereillä.
1. Älä hanki tarpeetonta, vaikka se tuntuisi halvalta
Kuukausimaksuisissa tuotteissa ja palveluissa hinta näyttää usein edulliselta. Mutta – kuten kuluttamisessa yleensäkin – mieti ensin, tarvitsetko tuotetta tai palvelua ylipäänsä. Älä osta mitään vain siksi, että se on halpa. Ylipäänsä kuukausimaksullisten tuotteiden hinta ei ole monesti vertailukelpoinen.
2. Tutustu sopimusehtoihin huolella
Kun ostat jotain kuukausi- tai vuosimaksulla, tutustu ennen sitoutumistasi tuotteen tai palvelun sopimusehtoihin. Selvitä, onko kyse määräaikaisesta sopimuksesta – ja jos, niin kuinka pitkäksi ajaksi joudut sitoutumaan. Ehdot voivat olla hyvinkin tiukat niin, ettei kuluttajalla ole oikeutta purkaa sopimusta ennen aikaisesti. Tosin joskus sopimuksesta voi päästä eroon, jos esimerkiksi jää työttömäksi. Entä mitä kaikkia ominaisuuksia palvelu sisältää?
”Ymmärrä ehdot, mihin sitoudut, käy sopimus läpi pari kertaa ja kysele, jos et ymmärrä.
Kiinnitä erityishuomiota tuotteen huoltoehtoihin. Jos esimerkiksi pudotat palveluna hankitut silmälasit maahan, saatko silmälasit korjattua? Ehdoilla on voitu rajata sitä, missä tapauksessa rikkoontumiset korvataan ja missä ei.”
3. Muista, ettei tuotetta saa omaksi
XaaS-malli ei ole osamaksusopimus, vaikka se siltä ehkä vaikuttaa! Kuukausi- tai vuosimaksuilla hankitut tuotteet ovat yrityksen omaisuutta, eivätkä ne lähtökohtaisesti missään vaiheessa siirry kuluttajan omistukseen. Kun sopimuskausi loppuu, kuluttajan on palautettava tuotteet palveluntarjoajalle, vaikka kyse olisi silmälaseista, joiden optiikka on hiottu juuri hänen silmilleen.
4. Laske, onko sinulla varaa hankintaan
”Älä mieti vain, mihin sinulla on tässä kuussa varaa, vaan varmista, että sinulla on varaa tuotteeseen tai palveluun koko sopimuskauden ajan. Jos sinulla on useita erillisiä kuukausisopimuksia, laske ne kaikki yhteen.”
Onko sinulla ymmärrys kaikista pysyvistä toistuvista maksuistasi – olipa kyse vakuutuksista, asunnon vuokrasta, puhelinliittymistä, suoratoistopalveluista, silmälaseista ja muista sopimuksista. Kun olet laskenut, mikä on kokonaiskuukausikulusi hankinnan jälkeen, vertaa niitä tuloihisi. Jos tulosi ovat luonteeltaan vaihtelevia, mieti tarkkaan, voitko sitoutua toistuviin pitkäaikaisiin menoihin.”
5. Laske hankinnan kannattavuus
Kuukausisumman lisäksi on tärkeä laskea hankinnan kokonaishinta. Jos palvelu maksaa vaikka 20 euroa kuukaudessa ja sitoudut siihen 2 vuodeksi, silloin palvelun kokonaissumma on vähintään 240 euroa. Olisiko sittenkin kannattanut ostaa tuote omaksi eikä palveluna? Tee laskutoimitus siitä, montako kertaa palvelua pitäisi käyttää, jotta se olisi kannattava.
Entä jos tuote hajoaa sopimuskauden aikana? Mitä sopimusehdoissa sanottiinkaan – missä tapauksessa saat tuotteen korjattua ja missä et?
Laskelmien teko eri palveluista ei ole ihan yksinkertaista. Vaikka tuote olisi sisällöltään sama, eri palveluiden ehdot usein poikkeavat toisistaan.
”Kannattaa silti yrittää. Kannattaa lähteä liikkeelle siitä, mitä itse haluaa ja tarvitsee. Vasta sen jälkeen kannattaa etsiä paikka, joka tarjoaa tätä.”
”Jos haluat ajaa aina upouudella autolla, leasingauto voi olla järkevä valinta. Mutta muista, että sopimuskauden jälkeen auto ei jää sinulle. Jos leasingautosta maksaa 300 euroa kuukaudessa, kolmen vuoden kuluessa samalla rahalla saisi kustannettua jo 10 000 euron hintaisen auton omaksi.”
6. Mieti, voiko kustannuksia jakaa
”Jos olet hankkimassa suoratoistopalvelua, mutta tiedät, että katselet vain 1–2 elokuvaa kuukaudessa, olisiko elokuva mahdollista katsoa vaikkapa jonkun ystävän kanssa yhdessä? Kustannuksia voi jakaa ja saada kivaa sosiaalista tekemistä järjestämällä leffailtoja.”
7. Arvioi rehellisesti, käytätkö todella palvelua
Määräaikainen sopimus on usein hyvä diili vain, jos tiedät, että aiot käyttää palvelua pidempään.
Jos ostat esimerkiksi autonpesua tai kuntosalin kuukausimaksulla, mieti, ovatko palvelut varmasti sellaisia, että todella käytät niitä. Selvitä, voisitko kokeilla palvelun käyttöä ennen sitoutumista ostamalla vaikkapa kertalippuja tai kymmenen kerran lippuja.
”Kuukausisopimukset voivat puoltaa paikkaansa, jos jokin asia on sinulle oikeasti tärkeä. Palveluiden logiikka on kuitenkin se, että merkittävä osa kuluttajista luulee, että kuukausimaksut ovat hyvä diili, mutta sitten he eivät käytä palveluita kovin paljon. Muuten palvelut eivät olisi yrittäjille niin kannattavia. Suurin osa kuluttajista hankkii innoissaan palvelun, mutta ei sitten kuitenkaan niitä käytä. Jos autopesuyrittäjä oikeasti ajattelisi, että jokainen käyttäisi palvelua kolme kertaa viikossa, palvelun tuottaminen ei varmasti olisi kannattavaa. Palveluiden taustalla on yritysten tekemät laskelmat. Keskivertokuluttaja ei käytä palveluita niin usein.”
Kuukausimaksullinen palvelu kannattaa ottaa, jos olet jo aikaisemmin käyttänyt palvelua niin paljon, että tiedät palvelun tulevan halvemmaksi kuukausimaksulla kuin kertamaksulla.
”Minun vinkkini on, että älä ota heti määräaikaista sopimusta, vaan koeta vain mennä yksittäisillä kertamaksuilla. Kun huomaa, että palvelun käyttö toistuu, vasta sitten voi siirtyä pidempiaikaisiin sopimuksiin”, Juha Beurling-Pomoell sanoo.
Lokakuun Taloustaidossa on laajempi artikkeli kuukausi- ja vuosimaksullisista palveluista. Veronmaksajien jäsen, voit lukea näköislehdestä jutun kokonaisuudessaan ja 7 muuta kohtaa, joiden kanssa kuluttajan kannattaa olla tarkkana tarttuessaan säännöllisesti laskuttaviin palveluihin.
Outi Airaksinen