veronmaksajat.fi

RAHAT

Ahvenanmaan kuninkaan Anders Wiklöfin kuusi oppia osakesijoittajalle

Ahvenanmaan kuninkaan Anders Wiklöfin kuusi oppia osakesijoittajalle
26.9.2019

Karo Hämäläinen

KARON PÖRSSI Vaikka ”Ahvenanmaan kuningas” Anders Wiklöf omistaa yhtiöineen reilun viidenneksen Ålandsbankenista, hän ei ole sijoittaja vaan leimallisesti yrittäjä, omalla työllään ja taitavilla ja onnekkailla bisnesmanöövereillä merkittävän varallisuuden hankkinut tekijä ja persoona.

Pääsin vierailemaan Ålandsbankenin kutsumana Wiklöfin ”sommarstugalla” Andersuddessa, jonne hän on kerännyt vaikuttavan kokoelman lähinnä 1800- ja 1900-lukujen suomalaista, ahvenanmaalaista ja ruotsalaista figuratiivista maalaustaidetta. Wiklöf esitteli mökkiään osakseen tulleesta huomiosta selvästi nauttien. Taiteen esittelystä huolehti taiteilija Kjell Ekström.

Sittemmin Wiklöf onkin paistatellut julkisuudessa. Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen kannessa hän istui Andersuddeen rakentamansa tenniskentän 1600-paikkaisessa katsomossa. Itse jutussa samoin kuin Ilta-Sanomien viikonloppunumeron laajassa henkilöjutussa kerrattiin Wiklöfin jo aiemmin monesti kerrottua tarinaa.

Kun Wiklöf nuorena kokin koulutuksen saaneena autokauppiaana meni Ålandsbankeniin hakemaan 10 000 markan lainaa, hän sai pankinjohtajalta pakit. Siitä hän sisuuntui ja päätti kostaa.

Pitkän toimittajanuran Hufvudstadsbladetissa tehnyt, humoristisista Burt Kobbat -dekkareistaan tunnettu kirjailija Staffan Bruun on kirjoittanut Wiklöfin elämäkerran Muurarin pojasta miljonääriksi (Murarens son, suom. Meri Kuula-Bruun, S&S 2019). Kirja etenee puheenomaisesti Wiklöfin mieleenjuolahdusten tahdissa. Yhdestä ajasta ponnahdetaan hetkessä kauas tulevaisuuteen jonkin assosiaation seurauksena, kunnes taas palataan jollan päällisin puolin kronologisesti etenevään kertomuksen perusvirtaan.

Sanat ja teot

Bruunin teoksen pohjalta muodostuu kuva impulsiivisesta liikemiehestä, jonka sanat ja teot eivät aina kohtaa.

Anders Wiklöf puhuu positiivisesti veroista – mutta on tienannut omaisuutensa suoraan ja ennen muuta välillisesti laivojen verovapaan kaupan ansiosta.

Wiklöf haukkuu johtajan, joka siirtyi johtamaan kilpailevaa kauppakeskusta. ”Se ei ollut lojaalia toimintaa.” Toisaalta hän itse osti Mazdaa ja Jaguaria maahantuovan yhtiön samaan aikaan, kun hän oli Vehon maahantuomien Mersujen jälleenmyyjä.

”On hiton tärkeää ajatella ympäristöä.  – Meidän täytyy kehittää asioita ympäristön kannalta kestävämmiksi”, Wiklöf sanoi Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen haastattelussa. Toisaalta hän ylpeilee sillä, ettei ole lentänyt reittikoneella kolmeenkymmeneen vuoteen vaan käyttänyt pelkästään yksityiskoneita. Kerrankin oli matkustettu Nizzaan vain toteamaan, että sää oli sateinen, joten pois lähdettiin saman tien.

Anders Wiklöf poikkeaa tyypillisestä osakesijoittajasta siitä, että hän haluaa diktaattoriksi: ryhdyttyään osakkaaksi yhtiöön, jonka omistus on hajanainen, hän pyrkii ostamaan itselleen määräävän aseman. Silti Wiklöfin värikkään elämäntarinan pohjalta voi johtaa kosolti oppeja, jotka sopivat myös vähemmistöön tyytyville osakesijoittajalle. Tässä niistä kuusi. 

1. Iso trendi kantaa

Anders Wiklöf keräsi pääomansa myymällä ahvenanmaalaisille Mercedeksiä ja BMW:eitä. Hänen autokauppiaanurallaan kierrokset nousivat sitä mukaa, kun Ruotsin-laivat ja niillä käytävä tax free -kauppa vaurastuttivat saarimaakuntaa.

Wiklöfin nykyisetkin bisnekset keskittyvät Ahvenanmaalle, ja siten hän hyötyy maakunnan vauraudesta ja hyvästä taloudellisesta kehityksestä. 

2. Pääoman pitää kiertää

Autokauppiaanuransa alussa Wiklöfin pääomat olivat niukat eli suomeksi sanottuna rahasta oli pulaa, joten kun hän myi uuden Mersun, vaihdossa saatu auto oli muutettava rahaksi nopeasti.

Pääoman kiertonopeus nostaa pääoman tuottoa.  

3. Sijoita tuotot edelleen

Autokaupasta saamillaan voitoilla Wiklöf ryhtyi kostoretkelleen eli alkoi ostaa Ålandsbankenin osakkeita. Lopputuloksen kannalta ero verrattuna siihen, että rahat olisi käyttänyt elämiseen tai investoinut ehkä pienemmällä tuotto-odotuksella autokaupan laajentamiseen on vuosikymmenten saatossa valtava.

4. Monopoli kannattaa

”Olen tietoinen, että Ahvenanmaan ruokakassin hintaa väitetään maan kalleimmaksi. Mutta ei se minun vikani voi olla, nythän S-Market on täällä kilpailemassa”, Anders Wiklöf tokaisee Muurarin pojasta miljonääriksi -elämäkertateoksessaan.

Tuskin hallitsevasta markkina-asemasta Ahvenanmaan vähittäiskaupassa on kuitenkaan ollut haittaakaan Mathias Eriksson -kaupoille. 

5. Huolehdi käteisen riittävyydestä

Aktia oli ajanut yhdistymistä Ålandsbankenin kanssa ja noussut Ålandsbankenin suuromistajaksi. Anders Wiklöf oli fuusiota vastaan.

Kaupthingin Ruotsin-toimintojen oston jälkeen Ålandsbanken ajautui vaikeuksiin ja tarvitsi lisää rahaa. Aktian toimitusjohtajaksi noussut Jussi Laitinen kertoi, ettei Aktia osallistuisi Ålandsbankenin osakeantiin, eikä Aktia ollut kiinnostunut ostamaan Ålandsbankenin kehittämää pankkijärjestelmää, jonka myynnillä ahvenanmaalaiset olisivat saaneet lisää pääomaa.

”Ainoa mahdollisuus oli – ostaa koko Aktian potti ÅAB:ssä. Sen jälkeen osakeannissa oli huolehdittava sekä omasta että Aktian osuudesta”, Wiklöf kertoo.

Operaatioon kului rahaa. Jälkiviisaasti tosin voi todeta, että myöhemmin Ålandsbankenin osaketta olisi saanut pörssistä huomattavasti halvemmalla.  

6. Älä osta autoa

Anders Wiklöf tunnetaan Bentleyllään kaahailemistaan ylinopeussakoista. Englantilaisia luksusautoja hänellä on itse asiassa kaksin kappalein. Aina ei kuitenkaan ole ollut niin.

Nuorena autokauppiaana Wiklöf ei omistanut autoa vaan käytti liikkeeseensä vaihtoautoina tulleita kiesejä (ja epäilemättä maksoi oman käytön osuudesta verot, jos sellaisia kuului maksaa). Vähäistä pääomaa ei sitoutunut käyttökulutushyödykkeeseen, jonka arvo laski, vaan pääomat olivat tulosta tuovassa käytössä. 

Bonusoppi suursijoittajille

Anders Wiklöf kertoo kirjassa myös muita osakesijoittamista käsitteleviä tapauksia, joita suuromistaja voi joutua kohtaamaan mutta jotka eivät kosketa suurinta osaa yksityissijoittajista. Wiklöfin tapauksessa kyse on ollut vallasta ja kunniasta.

Wiklöf halusi Alandia-vakuutusyhtiön omistajaksi, sillä laivojen vakuuttaminen, jota Alandia harjoitti, oli kannattavaa liiketoimintaa. Ongelman kuitenkin muodosti lunastuspykälä tai etuosto-oikeus: jos Alandian osakkeita olisi siirtymässä nykyisen omistajakunnan ulkopuolelle, kuka tahansa nykyinen omistaja voisi lunastaa osakkeen.

Wiklöfillä oli ilmiselvä haisu, ettei Ahvenanmaan suurin vakuutusyhtiö Ålands Ömsesidiga halunnut häntä mukaan Alandian omistajakuntaan.

Wiklöf osti Viking Linelta yhden Alandian osakkeen järkyttävään ylihintaan 7 500 eurolla. Ömsesidiga ilmoitti lunastavansa osakkeen. Wiklöfin juoni tässä oli se, että hän pelästyttäisi Ömsesidigan: entä jos Viking Line jatkaisi yhden osakkeen kauppoja kovaan ylihintaan eikä Ömsesidigalla olisi varaa lunastaa niitä?

Tätä juonta ei kuitenkaan tarvinnut käyttää, sillä Wiklöf keksi toisen keinon päästä Alandian omistajaksi. Kesällä 2018 häneen otti yhteyttä Isbjörn Ab:n omistaja, joka halusi myydä firmansa. Omistamiensa aluksien vakuutusten vuoksi Isbjörn oli päätynyt Alandian omistajaksi. Wiklöf käski myyjää puhdistamaan yhtiönsä operatiivisesta liiketoiminnasta, minkä jälkeen hän osti yhtiön. Tämän jälkeen Wiklöf pystyi Isbjörnin kautta ostamaan niin paljon Alandiaa kuin halusi.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja. Mainituista yhtiöistä hän omistaa Aktiaa.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti