Autopaikkaosakkeissa sijoittaja voi päästä kiinni pieniin mutta tasaisiin vuokratuloihin. Tuotto riippuu sijoituskohteen onnistuneesta valinnasta.
Taloyhtiöiden osakemuotoiset autopaikat saattavat olla varattu vain osakkaille, mutta joissakin taloyhtiöissä myös ulkopuoliset voivat niitä lunastaa ja vuokrata eteenpäin.
Autopaikat ovat asuntosijoittamiseen verrattuna varsin vähän tunnettu sijoituskohde. Parhaimmillaan piensijoittaja voi kuitenkin saada niistä pieniä mutta vakaita tulovirtoja, asuntosijoittaja Joonas Orava sanoo.
"Autopaikkoihin sijoittaminen on omanlaisensa lisä asuntosijoittamisen ohessa. Jos vastaan tulee järkevän tuntuinen autopaikka hyvällä tuotto-odotuksella, tartun tilaisuuteen. En kuitenkaan aktiivisesti hae salkkuuni autopaikkoja", Orava kertoo.
Kiinteistövälitysliike Nord LKV:n toimitusjohtaja Pauli Paunonen sanoo, että varsinkin halutuilla alueilla autopaikka voi olla hyvä sijoitus, eikä niiden ylläpito ja vuokraus vaadi yleensä niin paljoa työtä kuin sijoitusasunto.
"Jos autopaikoille on kysyntää enemmän kuin tarjontaa, niin autopaikkaosakkeet ovat varmoja sijoituksia", pääkaupunkiseudulla asuntoja välittävä Paunonen kertoo.
Hintahaitarissa riittää leveyttä
Esimerkiksi Etuovi-nettipalvelussa oli tammikuun alussa myynnissä lähemmäs 3 000 autopaikkaa. Yksityishenkilöt kauppaavat niitä myös Tori.fi:n kaltaisilla kauppapaikoilla ja Facebookin keskusteluryhmissä.
Autopaikkoja on joka lähtöön. Ne voivat olla yksittäisiä autotalleja tai parkkiruutuja hallissa, katoksen alla tai pihamaalla. Uusilla asuinalueilla autopaikat sijaitsevat usein erillisessä parkkihallissa, jossa on useamman taloyhtiön parkkitiloja.
Myös autopaikkaosakkeiden hintahaitari on valtava. Pienellä paikkakunnalla sen saattaa saada tuhannella eurolla, kun taas Helsingin kantakaupungissa tallipaikasta voi joutua maksamaan 50 000 euroa tai enemmänkin.
Autopaikan markkinahinnan arviointi ei ole välttämättä helppoa. Autopaikat ovat erilaisia, eikä samalla alueella ole välttämättä myynnissä vastaavanlaisia kohteita, joista voisi hahmottaa hintatasoa.
"Verrokkeja on autopaikoissa vähemmän. Markkina on hyvin paikallinen, vielä paikallisempi kuin asunnot", Orava luonnehtii.
Autopaikkaosakkeista kiinnostuneille Orava vinkkaa seuraamaan myös rakennusyhtiöiden tarjontaa. Joskus uudiskohteessa voi jäädä myymättä autopaikkoja, vaikka kaikki asunnot ovatkin menneet. Silloin rakennusyhtiö voi olla halukas myymään autopaikkoja muille ostajalle järkevään hintaan.
Niukkuus autopaikoista nostaa tuottoa
Myös alueen autopaikkojen vuokratason arviointi voi teettää hieman työtä, sillä tässäkin hintahaitari on suuri. Ulkona sijaitsevan parkkiruudun vuokra saattaa olla esimerkiksi parikymmentä euroa kuukaudessa, kun taas hallipaikasta suositulla alueella voidaan pyytää satoja euroja.
Alueen hintatasoa voi hahmottaa esimerkiksi nettipalvelujen vuokrattavat autopaikat -ilmoituksista ja eri asuinalueiden keskusteluryhmistä sosiaalisessa mediassa.
Joonas Oravan mukaan autopaikkasijoituksen tuotto edellyttää, että kyseisellä alueella tai taloyhtiössä on niukkuutta autopaikoista. Se nostaa autopaikkojen vuokratasoa.
"Ja jos tähän yhdistyy autopaikkaosakkeen järkevä vastikekerroin, sijoituksesta on mahdollisuus saada hyvää vuokratuottoa ja ehkä myös kelpo myyntivoiton, jos sijoituksesta joskus luopuu."
Vastikkeen suuruus kannattaa tarkistaa
Autopaikan kuluja on kuukausittain perittävä yhtiövastike. Oravan mielestä ennen sijoituspäästöstä on tärkeää tarkistaa autopaikan vastikekerroin, koska siinä on isoja eroja taloyhtiöiden kesken.
"Yhtiövastikkeen suuruus vaikuttaa oleellisesti siihen, mitä autopaikasta kannattaa maksaa tai kannattaako sitä ylipäätään ostaa. Jos autopaikasta voi pyytää jollakin alueella vuokraa vaikkapa 50 euroa kuukaudessa, niin tuoton kannalta on ratkaisevaa, onko hoitovastike 10 vai 40 euroa."
Tieto autopaikkaosakkeiden vastikekertoimesta löytyy taloyhtiön yhtiöjärjestyksestä. Siitä selviää myös muuta tuiki tärkeää tietoa.
Taloyhtiössä on esimerkiksi saatettu päättää, että autopaikkaosakkeen lunastaminen edellyttää asunnon omistamista taloyhtiössä. Ulkopuolinen voi ostaa paikkoja vain, jos niitä jää yli.
Lunastuslauseke voi olla este kaupalle
Yhtiöjärjestykseen on saatettu kirjata myös niin sanottu lunastuslauseke. Se tarkoittaa, että taloyhtiön osakkeenomistajilla on oikeus lunastaa itselleen yhtiön ulkopuolisille siirtyvä osake samaan myyntihintaan.
"Jos lunastuslauseketta ei ole, autopaikan voi ostaa ilman huolta siitä, että taloyhtiön osakas tai yhtiö lunastaa sen nenän edestä heti kaupanteon jälkeen", Paunonen sanoo.
Yhtiöjärjestys kertoo myös autopaikkaosakkeen omistajan velvoitteet osallistua taloyhtiön yhteisiin remonttikuluihin. Joissakin taloyhtiöissä hän osallistuu vain esimerkiksi autohallista syntyviin kustannuksiin, kun taas toisissa hän joutuu taas maksamaan vastikekertoimen mukaisen osuuden taloyhtiön kaikista remonteista.
"Myös taloyhtiön yleinen kunto, taloudellinen tilanne ja tulevat isot remontit kannattaa aina tarkistaa ennen autopaikan ostamista", Orava muistuttaa.
Sijainti ratkaisee arvonnousun
Autopaikkaosakkeeseen pääsee kiinni asunto-osaketta pienemmällä pääomalla, joten yhden sijoitusasunnon hinnalla on mahdollista hankkia useita autopaikkoja.
Pauli Paunonen sanoo, että vuokratulojen ohella sijoittajan on mahdollista hyötyä myös sijoituksensa arvon noususta. Hänen mukaansa autopaikkojen hinnat seuraavat pitkälti kyseisen alueen asuntojen neliöhintoja.
"Jos asunnot kallistuvat, niin autopaikkojenkin hinnat nousevat."
Paunosen mielestä arvonsa hyvin säilyttäviä sijoituksia kannattaa hakea kasvukeskusten kantakaupungeista.
"Esimerkiksi eteläisessä Helsingissä autohallipaikkoja on verrattain vähän tarjolla. Siellä voi autopaikkasijoituksessa päästä lähemmäs kuuden prosentin tuottoon. Se on tällä hetkellä merkittävästi korkeampi kuin alueen sijoitusasuntojen."
Autopaikkoja kannattaa Paunosen mielestä katsastaa myös uusilta nousevilta alueilta. Helsingistä hän nostaa esimerkeiksi Kalasataman, Jätkäsaaren ja Kruunuvuorenrannan, joihin on kaavoitettu tavanomaista vähemmän autopaikkoja.
"Kaupungin tavoitteena on autoilun vähentäminen. Lopputulos on ollut kuitenkin se, että autopaikkojen hinnat ovat nousseet, kun parkkitilaa on vähemmän suhteessa autojen määrään.
Kaupunginosien kaavoitukseen ja kaupungin muihin kehityssuunnitelmiin kannattaa Paunosen mielestä perehtyä, sillä niistä voi yrittää ennustaa autopaikkojen hintakehitystä tulevina vuosina.
"Esimerkiksi kantakaupungissa kadunvarsipysäköinniltä voivat viedä tilaa kävelyalueet ja ravintolaterassit. Autojen määrä ei kuitenkaan välttämättä vähene, mikä lisää autopaikkojen kysyntää."
Yksi autopaikkoihin vaikuttava trendi on vauhdilla etenevä liikenteen sähköistyminen. Yhä useampi autoilija edellyttää jatkossa, että vuokrattavalla paikalla on mahdollisuus sähköauton lataukseen.
Matti Remes