Tänä vuonna kuluttajia suojaa alekaupoilla uusi alennusmyyntilaki. Kauppojen pitää ilmoittaa tarjoustuotteiden hintalapuissa alin hinta, jolla tuotetta on markkinoitu edeltäneiden 30 päivän aikana kyseisessä myyntipisteessä tai -kanavassa. Black Fridayta vietetään 24. marraskuuta.
Hintojen pumppaus, eli keinotekoinen nostaminen ennen alennusmyyntejä, pyritään saamaan Suomessa kuriin tämän vuoden alussa voimaan tulleella lakimuutoksella. Lain perusteena on, että kuluttaja pystyy arvioimaan tuotteen todellista edullisuutta paremmin.
Hintaopas-vertailupalvelu muistuttaa, että uusi laki saattaa kuitenkin nostaa hintoja, sillä kaupoilla on mahdollisuus reagoida hinnoittelussaan 30 päivän tarkastelujakson vaikutuksiin.
Ruotsissa, jossa laki tuli voimaan jo viime vuonna, jopa 15 prosenttia hinnoista nousi ennen Black Fridayta edeltävän 30 päivän tarkastelujakson alkamista. Vuonna 2021, jolloin laki ei ollut Ruotsissa vielä voimassa, kyseinen luku oli yhdeksän prosenttia.
Samanlaista hintojen nostamista 30 päivää ennen Black Fridayta on mahdollisesti nähtävissä myös Suomessa. Hintaoppaan keräämä tieto osoittaa, että hinnat ovat syys-lokakuussa korkealla monissa suosituissa kategorioissa. Lisäksi inflaatio on pitänyt hintoja korkealla.
"Tämä voi olla luonnollinen osa kauppojen hinnoittelustrategiaa, ja alennuksia tullaan todennäköisesti tänä vuonna myös jakamaan tuotteittain tai tuotekategorioittain esimerkiksi Singles’ Dayn, Black Fridayn ja joulun alennusmyynteihin. Kuluttajien on kuitenkin hyvä tiedostaa uuden alennusmyyntilain mahdolliset vaikutukset vuoden suosituimman ostossesongin käynnistyessä”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett vinkkaa tiedotteessa.
Matinvesi-Bassettin mukaan on kuitenkin ollut ilo huomata, miten kattavasti viimeisen 30 päivän alin hinta ilmoitetaan jo suomalaiskaupoissa. "Etenkin monet isommat kauppaketjut Suomessa ovat nähneet vaivaa tuodakseen hinnat esille kuluttajille."
“Laki suojaa EU-alueelta ostoksia tekevää kuluttajaa erityisesti siltä kannalta, että hinnoissa ei voi tapahtua nopeita muutoksia suurten alennusprosenttien saavuttamiseksi. Tuore kuluttajakompassimme osoittaa, että suomalaisista jo 60 prosenttia tarkistaa ostoksia tehdessään alimman hinnan viimeisen 30 päivän ajalta. Tämä on erittäin hyvä suunta, minkä lisäksi kuluttajien kannattaa seurata myös pidempiaikaista hintahistoriaa aidosti parhaiden alennusten löytämiseksi”, Matinvesi-Bassett toteaa.
Black Friday keventää kukkaroa noin 300 eurolla
Lähes puolet, 47 prosenttia, suomalaisista aikoo tehdä ostoksia Black Fridayna. Ostoksiin kuluu noin 276 euroa. Miehet käyttävät ostoksiin 353 euroa ja naiset 201 euroa. Hintaoppaan tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan naisista lähes 55 prosenttia ostaa joululahjat Black Fridayna.
Miehistä 66 prosenttia aikoo ostaa elektroniikkaa, naisista 24 prosentilla on sama suunnitelma. Naisten huomio kiinnittyy sen sijaan muotiin (53 %), kauneuteen ja terveyteen (42 %) sekä leluihin ja lastentarvikkeisiin
Black Fridayna 2022 tuotteista 21 prosenttia oli kalliimpia kuin marraskuun alussa. Viime vuonna kuluttajat odottivat keskimäärin 25 prosentin alennuksia. Toteutunut alennusprosentti oli Hintaoppaan mukaan keskimäärin -4,72 prosenttia.
Minna Petäinen