Suomalaiset kuluttajat ovat menneet verkko-ostamisesta sekaisin. Turhan tavaran hankkimisen kokemus on itsessään muodostunut tärkeäksi arjen rituaaliksi sen sijaan, että verkosta ostettaisiin tarpeellisia hyödykkeitä.
Suomalaiset tilasivat Kiinasta tavaraa vuoden 2024 tammi-lokakuussa 138 miljoonalla eurolla, missä on kasvua edellisvuoteen lähes 600 prosenttia, kertoo Tulli. Kiinan osuus kaikista alle 150 euron tilauksista oli tuolla aikavälillä noin 98 prosenttia. Lähetysten lukumäärä kasvoi samalla 1,7 miljoonasta 22,7 miljoonaan eli kasvua oli Tullin mukaan noin 1 230 prosenttia!
Verkkokaupassa kaksi isointa pettymyksen aihetta ovat a) tavara ei tule lainkaan ja b) se ei ole sellainen kuin sen väitettiin olevan.
Kolmas yleinen tapaus ovat instant-verkkokaupat. Ne tulevat, ovat hetken, katoavat ja palaavat taas. Sellaisiksi voisi luonnehtia sivustoja Helmi´s laukut, Aino & Veikko sekä Kalevala-Tampere.fi. Viimeksi mainittu toimi tätä kirjoitettaessa, mutta sen hollantilainen emoyhtiö DRX ecommerce ei vastaa Euroopan kuluttajakeskuksen yhteydenottoihin, jotka koskevat kuluttajien yhtiön toiminnasta tekemiä valituksia.
Kiinalainen Temu on monien suomalaisten suosikki, eikä heitä haittaa, että EU on käynnistänyt Temun toimintatavoista kaksi laajaa tutkintaa. Temua epäillään muun muassa valheellisista tarjouksista ja laittomien tuotteiden myynnistä.
Temuakin suositumpi ja suomalaisten ykkösverkkokauppa on saksalainen muotipuoti Zalando, joka ilmoitti loppuvuodesta 2024 Kilpailu- ja kuluttajavirastolle suoraan, että se ei tee yhteistyötä riita-asioissa kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan kanssa. Yhtiö on vetäytynyt tällaisista menettelyistä koko EU:n alueella.
Asiakas voi silti edelleenkin viedä erimielisyyden kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi, vaikka yritys ei menettelyyn osallistukaan.
Tolkuttoman halpa sähkölaite kannattaa jättää ostamatta
Ostoksia tekevälle yksi menettelyohje yli muiden on tässä: mitään verkkosähkölaitteita ei tule ostaa sellaisesta halpaverkkokaupasta, josta ei tiedä mitään tai jossa hinnat ovat tolkuttoman halvat. Kysymys on ihmishengistä.
Onnistuneiden verkko-ostosten pohjan rakentaa luotettava myyjä. Kertooko yritys selvästi sivuillaan paitsi nimensä ja sähköpostiosoitteensa myös katuosoitteensa ja puhelinnumeronsa? Vain sähköpostiosoitteella tai yhteydenottolomakkeella toimivan yrityksen kanssa ei pidä käydä kauppaa.
Verkko-osoite ei kerro mitään siitä, missä päin maailmaa yritys sijaitsee. Liian hyvältä kuulostava tarjous on lähes poikkeuksetta jonkinmuotoinen huijaus.
Jotkut hämäräkauppiaat jopa laskevat sen varaan, että kaikki huijatut eivät kuitenkaan lähde vaikeaan reklamaatioprosessiin edes tilausta vastaamattoman tuotteen kanssa. Sen sijaan kauppiaat käyttävät tilannetta hyväkseen tarjoamalla uusinnan vieläkin halvemmalla hinnalla. Temppu toimii, usko pois.
Setvi netistä, mitä mieltä muut ovat ovat verkkokaupasta
Etsi muiden kokemuksia syöttämällä verkkokaupan nimi hakukoneeseen.
Älä tilaa mitään, ellet lukenut tai ymmärtänyt toimitusehtoja. Saatat muutoin tulla tehneeksi esimerkiksi tulostimen mustepatruunoiden kestotilauksen.
Maksa luottokortilla. Voit ongelmatilanteissa vaatia myyjän lisäksi hyvitystä aina myös luotonantajalta. Pankkikohtaiset verkko-osto-ohjeet kannattaa hakea niiden sivuilta hakusanoilla ”Verkko-ostosten maksaminen”.
Pieleen meni! toimi näin
Olet tilannut verkkokaupasta ja tiliäsi on veloitettu, mutta tavaraa ei kuulu:
- Tee veloituksen tehneelle yritykselle kirjallisesti reklamaatio ja vaadi palautusta.
- Jos olet maksanut ostoksen pankkikortilla, ota yhteys pankkiin. Pankilta voi vaatia palautusta, jos se on korttiehdoissaan tai muuten siihen sitoutunut.
- Jos olet maksanut ostokset luottokortilla, ota yhteys luotonantajaan. Luotonantajan tulee palauttaa veloitettu summa.
- Kohtasitko ongelmia verkkokaupoilla? Lisää vinkkejä KKV:n verkkosivuilla >>
Kauko Ollila
Kirjoittaja on Taloustaidon Digitaito-palstan tuottaja.