Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo, että auton hinta-arviopalveluista on tullut jälleen valituksia. Alkuvuonna 2023 kuluttajat ovat ilmoittaneet ongelmista Autoluokitus.com-palvelun kanssa.
Euroopan kuluttajakeskus sai vuosina 2021–2022 satoja valituksia Carcheck.fi- ja Carspy.fi-palveluista, joilta kuluttajat saivat sähköpostiinsa jopa 249 euron laskuja.
Viime vuonna markkinoille ilmestyivät myös Autoarviointi.fi ja Autoluokitus.fi, joista tuli kymmeniä yhteydenottoja.
Kaikissa yllä mainituissa auton hinta-arvioita tarjoavissa palveluissa kuluttajat ovat törmänneet samankaltaisiin ongelmiin: Hintatiedot ovat vaikeasti havaittavissa tai eivät välttämättä näy lainkaan esimerkiksi mobiililaitteella sivuja selatessa.
Osassa tapauksista kuluttajat ovat kertoneet, että he eivät olleet tehneet tilausta lainkaan mutta saivat silti laskun palvelusta. Laskun maksaminen ei ole estänyt uusien maksuvaatimusten saapumista.
Lisäksi osalle kuluttajista on saattanut tulla sähköpostiin mainosviestejä, joissa ei ole kerrottu selkeästi palvelun maksullisuudesta. Palveluja on markkinoitu myös sosiaalisen median eri alustoilla.
Sivustoista Autoluokitus.com ja Autoarviointi.fi ovat edelleen toiminnassa.
Jos harkitset auton hinta-arviopalvelun tilaamista, palveluntarjoajan tausta on syytä selvittää tarkoin, ja tässä voi käyttää apuna KKV:n laatimaa verkko-ostamisen muistilistaa. Lisäksi on hyvä tiedostaa, että hinta-arviopalvelut ovat lähestulkoon aina maksullisia ja hinta on tuntuva.
Reklamoi yritykselle kirjallisesti
Jos olet tilannut hinta-arviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, et ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt puolestasi joku muu, esimerkiksi alaikäinen lapsi, tee yritykselle kirjallinen reklamaatio laskun saatuasi.
Kunkin palvelun sivuilta löytyy yleensä yhteydenottolomake, jonka kautta voit tehdä reklamaation. Ota ruutukaappaus viestistäsi ennen sen lähetystä.
Voit reklamoida myös sähköpostitse. Reklamaatioviesti on syytä pitää tallessa. Jos saat virheilmoituksen, että lähettämäsi viesti ei ole mennyt perille, yritä tehdä valitus mahdollisen yhteydenottolomakkeen kautta.
Reklamaation voi tehdä suomeksi, mutta varmuuden vuoksi siitä kannattaa toimittaa yritykselle myös englanninkielinen käännös tai tehdä se suoraan englanniksi. Apuna voit käyttää internetistä löytyviä maksuttomia käännöskoneita. Voit hyödyntää yritykselle reklamoidessasi seuraavia tekstejä ja valita niistä tilanteeseen sopivan:
- En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu selkeästi, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
- En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua. Poistuin sivulta painamatta tilaa-painiketta, mutta vastaanotin teiltä perusteettoman vahvistuksen tilauksesta. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
- En ole tilannut teiltä hinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
Mallitekstit KKV
Yksi reklamaatio yritykselle riittää. Säilytä saamasi hinta-arviotodistus, lasku(t) sekä reklamaatiosi ja siihen yrityksen mahdollisesti antama vastaus.
Jos yritys reklamaatiostasi huolimatta antaa laskun perintätoimiston perittäväksi tai saattaa asian tuomioistuimeen, ole yhteydessä neuvojen saamiseksi Euroopan kuluttajakeskukseen. On kuitenkin epätodennäköistä, että yritys käynnistäisi perintä- tai tuomioistuinmenettelyn.
Ohjeita reklamaation tekemiseen KKV:n verkkosivujen reklamaatioapurilta.
Minna Petäinen