Aikakauslehtien lukeminen maistuu edelleen suomalaisille. Tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan aikakausmediat tavoittavat 90 prosenttia kansalaisista, kun otetaan huomioon sekä painetut että digitaaliset sisällöt.
Uudistuneessa mittauksessa Taloustaidon kokonaistavoittavuus nousi 438 000 lukijaan. Taloustaito onkin ainoa talousjulkaisu KMT:n Top-10 listalla. Kokonaistavoittavuudeltaan maan suurimpia aikakausmedioita olivat asiakasmediat Yhteishyvä ja Pirkka. Yleisömedioista kärkikolmikkoon ylsivät Me Naiset, Seiska ja Anna.
Kokonaistavoittavuudella tarkoitetaan yhden painetun lehden keskimääräistä lukijamäärää sekä digitaalisesti lehteä keskimääräisen yhden viikon aikana lukeneiden nettolukijamäärää. Yksi henkilö on siis luvuissa mukana vain kerran.
Kokonaistavoittavuudeltaan suurimmat aikakausmediat 2019 (Lukijamäärä, painettu + digitaalinen, yli 15-v. suomalaiset):
1. Yhteishyvä | 2 258 000 |
2. Pirkka | 1 762 000 |
3. Me Naiset | 906 000 |
4. Terveydeksi! (apteekki.fi)* | 836 000 |
5. OP Lehti (op.media)* | 820 000 |
6. Seiska | 749 000 |
7. Avainapteekit* | 624 000 |
8. Anna | 505 000 |
9. Kotiliesi | 443 000 |
10. Veronmaksajan Taloustaito | 438 000 |
*) Digilukijamäärä muodostettu eri tavalla (ei kalibroitu FIAM-lukuun).
Lähde: KMT 2019