Veronmaksajan Taloustaito tavoitti viime vuonna keskimäärin 438 000 lukijaa viikossa. Kokonaistavoittavuus selviää vuoden 2021 kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT).
Kokonaistavoittavuudella tarkoitetaan yhden painetun lehden keskimääräistä lukijamäärää sekä digitaalisesti lehteä keskimääräisen yhden viikon aikana lukeneiden nettolukijamäärää.
Painetun lehden osalta Taloustaito on maan suurin tilattava aikakausmedia 419 000 lukijalla. Kasvua edellisvuodesta kertyi 6,7 prosenttia, mikä tarkoittaa noin 22 000 uutta lukijaa.
Vain ilmaiseksi jaettavilla asiakaslehdillä eli Yhteishyvällä, Pirkalla, Avainapteekeilla, Terveydeksi!- ja OP-lehdellä on isompia lukijamääriä kuin Taloustaidolla. Yleis- ja talousaikakauslehdistä esimerkiksi Suomen Kuvalehdellä on 313 000 ja Talouselämällä 128 000 lukijaa.
Lukijamäärältään suurimmat painetut aikakauslehdet | ||
Lehti | Lukijamäärä | |
1. | Yhteishyvä | 2 156 000 |
2. | Pirkka | 1 723 000 |
3. | Terveydeksi! | 755 000 |
4. | OP Lehti | 717 000 |
5. | Avainapteekit | 609 000 |
6. | Taloustaito | 419 000 |
7. | Apu | 318 000 |
8. | Eeva | 316 000 |
9. | Suomen Kuvalehti | 313 000 |
10. | Aku Ankka | 302 000 |
Lähde: KMT 2021
”Korona-aikana panostimme entistä enemmän oman talouden hallinnan aiheisiin, kun pandemia laittoi työnteon ja kuluttamisen olosuhteet uusiksi. Hienoa, että kova työ sekä lehdessä että verkossa näkyy myös lukijamäärissä”, Taloustaidon päätoimittaja Antti Oksanen toteaa.
Digilukijoiden osalta vuoden 2021 luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisen tutkimuksen kanssa mittausmenetelmän muuttumisen takia.