Black Friday – musta perjantai – ja sitä seuraava Cyper Monday ovat isoja ostostapahtumia, joita vietetään ympäri maailmaa tällä ja ensi viikolla. Hurjat alennusprosentit ja tarjoukset hämäävät helposti kokenuttakin verkko-ostajaa.
Ennen kuin ryntäät verkkokaupoille, kertaa nämä Euroopan kuluttajakeskuksen vinkit.
1. Tarkista, mitä myyjä kertoo itsestään
Yrityksen tiedoista tulisi löytyä mm. katuosoite, sijaintimaa, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Sijainti- ja yhteystiedot kertovat myös verkkokaupan luotettavuudesta. Jos yritys ei tarjoa muuta yhteydenottotapaa kuin verkkolomakkeen, eikä yrityksen tiedoissa ole yhteystietoja, kuluttajan kannattaa harkita tarkkaan tilauksen tekemistä.
2. Tarkista, missä maassa kauppa sijaitsee
Tarkista aina, missä maassa verkkokauppa sijaitsee. Myyjän sijaintimaata ei pysty päättelemään verkkosivujen kielen perusteella.
Sijaintimaalla on merkitystä kuluttajansuojan kannalta, sillä jos myyjän kotimaa on muu kuin EU-maa, Norja, Islanti tai Iso-Britannia, Euroopan kuluttajakeskus ei voi auttaa sinua ongelmatilanteissa.
Toisinaan verkkokaupan kanssa ei voi asioida suomeksi, vaikka verkkosivut itsessään olisivat suomenkieliset, ja asiakaspalvelu toimiikin vain esimerkiksi englanniksi. Tämä ei välttämättä aiheuta hankaluuksia, sillä monella verkkokaupalla on hyvin sujuvat käytännöt ongelmatilanteissa.
3. Tarkista, mitä mieltä muut ovat verkkokaupasta
Kirjoita verkkokaupan nimi hakukoneeseen ja katso, mitä tulokset kertovat. Muiden kuluttajien palautteiden etsiminen verkkokaupasta on hyvä tapa tarkistaa, onko verkkokauppa luotettava toiminnassaan ja ovatko tuotteet hintansa arvoisia.
4. Tarkista, mikä on tuotteen alkuperäinen hinta
Black Fridayn, Black Weekin ja Cyber Mondayn aikana verkkokaupat saattavat nostaa tuotteiden hintoja hetkellisesti juuri ennen tarjouskampanjoiden alkua ja laskea hinnat takaisin normaaleiksi kampanjoiden alkaessa.
Näin kuluttajalle saattaa muodostua mielikuva, että tuotteet ovat alennuksessa, vaikka tosiasiassa niitä myydään normaalihintaisina. Hintavertailua kannattaakin tehdä eri kauppojen välillä.
5. Tarkista, onko peruutusoikeutta
Tarjouskampanjoiden aikana tekee helposti ostoksia, joita myöhemmin katuu. EU-alueella verkkokaupasta ostetuilla tuotteilla on pääsääntöisesti 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana ostoksen voi perua ilman erityistä syytä.
Muista tarkistaa jo tilausta tehdessäsi, onko palautus maksuton – näin ei aina ole. Palautusohjeet ja tiedot palautuskuluista löytyvät myyjän verkkosivuilta, yleensä tilaus- ja toimitusehdoista.
Joulun aikaan moni verkkokauppa tarjoaa tuotteille pidemmän palautusajan.
Kaikilla verkko-ostoksilla ei ole palautusoikeutta. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi hygieniatuotteet sekä personoidut tuotteet, kuten mittatilauksena tehdyt vaatteet ja tuotteet, joihin on tehty kaiverruksia kuluttajan toiveiden mukaan.
Lisäksi verkosta ostetuilla lentolipuilla ei ole pääsääntöisesti peruuttamisoikeutta. Lippuehdoissa kerrotaan, onko matkan siirtämisessä joustoa, joten lue ehdot huolellisesti ennen ostoa ja lipputyypin valintaa.
Jos saat väärän tai viallisen tuotteen, sinun tulee palauttaa se ja myyjän tulee vastaavasti oikaista virhe. Lisäksi myyjän pitää korvata kaikki virheestä aiheutuneet kulut, kuten tavaran palautuskulut.
6. Tarkista, mikä on toimitusaika-arvio
Sesonkiaikana kannattaa varautua siihen, että luvatut toimitusajat saattavat venyä. Siksi esimerkiksi joululahjat on hyvä tilata hyvissä ajoin, jotta ne ehtivät varmasti pukinkonttiin.
Verkkokaupat ilmoittavat usein etukäteen, jos toimitusajoissa on odotettavissa viiveitä. Asia on kuitenkin hyvä tarkistaa, sillä toisinaan viivästyminen selviää kuluttajalle vasta jälkikäteen, kun tilausta ei kuulukaan luvatussa ajassa.
Sesonkiaikana kannattaa harkita myös pikatoimitusvaihtoehtoja. Valitsemalla hieman kalliimman toimituksen tuote voi tulla perille nopeammin.
Tuotteita voi etsiä myös muista verkkokaupoista ja tarkistaa, millaisia toimitusaikoja muilla kauppiailla on.
7. Maksa ostokset luotolla
Verkkokaupat tarjoavat yleensä monia erilaisia maksutapoja, kuten laskua, verkkokaupan omaa luottosopimusta, tilisiirtoa ja maksukorttimaksua. Laskutus hoidetaan monesti välittäjän, esimerkiksi Klarnan tai Qliron, kautta.
Useimmiten kuluttajalle paras vaihtoehto on luotolla maksaminen. Kun maksat luotolla, esimerkiksi luottokortilla, voit vaatia rahojesi palautusta omalta luotonantajaltasi, jos myyjä ei esimerkiksi toimita tilausta eikä palauta rahojasi tai se menee konkurssiin. Vastaava suoja kuuluu myös joihinkin pankkikortteihin. Tämä selviää oman korttisi ehdoista.
Pankeilla on myös usein omia turvallisen maksamisen palveluja. Maksukorttiin voi asettaa muun muassa maantieteellisen rajoituksen, jolloin maksukortti toimii esimerkiksi vain kotimaassa tai Euroopassa.
Mistä saa apua, jos ostokset menevät pieleen?
Jos törmäät ongelmiin verkko-ostoissa, ole ensin yhteydessä myyjään ja pyri selvittämään asia suoraan tämän kanssa. Voit hyödyntää Euroopan kuluttajakeskusen englanninkielisiä valitusmalleja reklamoinnissa.
Mikäli et saa myyjään yhteyttä tai rahojasi ei palauteta, voit kääntyä luottoyhtiösi puoleen, jos maksoit ostoksen luotolla. Voit tällöin vedota luotonantajan vastuuseen ja hakea maksunpalautusta.
Jos ongelmaan ei löydy ratkaisua, voit ottaa Euroopan kuluttajakeskukseen, joka auttaa sinua jos verkkokauppa sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa.
KKV:n kuluttajaneuvonta auttaa sinua, jos kyseessä on kotimainen verkkokauppa.
- Tutustu: Euroopan kuluttajakeskuksen vinkit verkko-ostoksille
- Tutustu: KKV: Peruuttamisoikeus verkkokaupassa
- Tutustu: Tullin vinkit turvallisista verkko-ostoksista
NUMERO 70 % | Suomalaisten verkkokaupoissa tekemät ostot kasvavat peräti 70 prosenttia Black Friday -viikolla normaaliin viikkoon verrattuna. Luottokortti on yleisin maksuväline, ja luottokorttiostojen arvo kasvaa tällöin 40 prosenttia. Lähde: Nordea, korttidata
P.S. Vuonna 2022 Älä osta mitään -päivää vietetään perjantaina 25.11.
Minna Petäinen
Lähde: Europpan kuluttajakeskus, KKV