Ensi huhtikuusta lähtien ostokset voi maksaa lähimaksulla aina 50 euroon asti. Jopa 70 prosenttia korttimaksuista on sen jälkeen lähimaksuja.
Lähimaksamisen suosio on kasvanut siitä saakka, kuin se otettiin Suomessa käyttöön vuonna 2013. Eikä ihme: lähimaksamisessa aikaa säästyy sekä kauppiaalta että asiakkaalta, koska pienissä ostoksissa pin-koodia ei tarvitse näppäillä. Riittää, kun vie kortin lähelle maksupäätettä.
Lähimaksamisen yläraja on ollut tähän asti 25 euroa. Huhtikuussa raja nousee 50 euroon. Muutos tapahtuu vaiheittain, eikä yhtäaikaista siirtymää ole tulossa.
”Muutos voi edellyttää eri toimijoilta, kuten maksuja vastaanottavilta tahoilta ja korttien myöntäjiltä, erilaisia toimenpiteitä, ennen kuin korkeampi raja palvelutilanteissa alkaa näkyä”, johtava asiantuntija Kirsi Klepp Finanssiala ry:stä kertoo.
Yli puoli miljardia lähimaksua vuodessa
Suomessa tehtiin vuonna 2018 yli puoli miljardia lähimaksutapahtumaa. Tällä hetkellä korttitapahtumista noin puolet on lähimaksuja. Klepp arvioi, että uuden 50 euron rajan myötä lähimaksujen osuus nousee 60–70 prosenttiin kaikista korttitapahtumista.
”Lähimaksamisesta on pidetty, koska se on niin kätevää. Se nopeuttaa kaupassa asiointia ja myös kuluttajat ovat siitä pitäneet. Itse asiassa lähimaksamisen ylärajaa on nostettu myös muissa maissa kuin vain Suomessa”, Klepp kuvaa.
Nykyisin lähes kaikissa pankki- ja luottokorteissa on lähimaksuominaisuus – ja lähimaksaminen onnistuu lähes kaikissa kaupoissa. Rajan nostoa 50 euroon on perusteltu keskiostosten suuruudella. Nykyinen raja on liian matala, jos lähimaksua haluaa hyödyntää vaikkapa autoa tankatessa tai edes taksimatkan maksamiseen.
Säilytä korttia yhtä huolellisesti kuin käteistä
Lähimaksamisen alkumetreillä moni oli huolissaan lähimaksamisen turvallisuudesta. Ovatko suurimmat pelot nyt kokemusten myötä hälvenneet?
”Lähimaksaminen ei ole heikentänyt korttimaksamisen turvallisuutta. Myöskään kokemukset maailmalta eivät viittaa siihen, että lähimaksurajan nousu lisäisi riskiä”, Klepp sanoo.
Lähimaksamista pidetään yleisesti jopa turvallisempana kuin perinteistä kortilla maksamista, koska lähimaksuissa varkaat eivät pysty urkkimaan tunnuslukua. Väärinkäyttö on toki mahdollista, jos kortti katoaa tai varastetaan.
”Kortin säilyttämisen ja siitä huolehtimisen pitäisi olla yhtä tarkkaa kuin käteisestä tai kännykästä huolehtimisen. Siinä vaiheessa, kun huomaa, että kortti on kadonnut tai varastettu, se pitää heti kuolettaa”, Klepp sanoo.
Kortin myöntäjä on vastuussa väärinkäytöksistä heti sen jälkeen, kun kortti on ilmoitettu kadonneeksi.
Lähimaksukorteissa maksutapahtumille on asetettu euro- ja kappalemääräisiä rajoja. Mikäli tällainen raja ylittyy, ostajan pitää maksaakseen sekä syöttää kortti kauppiaan maksupäätteeseen, jossa siru luetaan, että syöttää pin-koodi, millä varmistetaan, ettei kortti ole joutunut vääriin käsiin.
”Rajat ovat kortin myöntäjäkohtaisia, eikä niitä kerrota julkisuudessa. Se on osa riskien hallintaa. Jos kortin myöntäjä on asettanut turvallisuusrajoja, järjestelmään on rakennettu myös tarkistuspisteitä kauppiaiden laitteisiin. Niissä tapahtuu satunnaistarkastusta, mutta ei ole yksittäistä sääntöä, miten tapahtumia tarkistetaan”, Klepp kuvaa.
Pelko luvattomasta etäluvusta turha
Lähimaksujen turvallisuudesta on maalailtu uhkakuvia Yhdysvalloissa, mutta siellä lähimaksuissa on käytetty vanhanaikaista magneettijuovateknologiaa. Euroopassa lähimaksaminen nojaa kuitenkin siruteknologiaan, johon ei ole liittynyt turvallisuusongelmia.
Mutta onko mahdollista, että maksukortti kuitenkin luetaan ohimennen vaikkapa ruuhkabussissa?
Jos haluaa olla erityisen huolellinen, lähimaksukortin voi suojata metallikuorella tai turvalompakolla, jonka läpi kortin etälukeminen ei onnistu. Kleppin mielestä se ei ole kuitenkaan tarpeen. Huoli on turha jo siksikin, sillä etämaksun vastaanotto onnistuu vain tahoilta, joilla on sopimus korttitapahtumien tilittäjän kanssa.
Jos joku käyttää maksukorttia väärin, pankki korvaa siitä aiheutuneet taloudelliset vahingot – edellyttäen että korttia on käytetty ja säilytetty korttiehtojen mukaisesti.
5 x Näin parannat korttiturvallisuuttasi
1. Säilytä korttia aivan kuten käteistä rahaa, kännykkää tai muita arvoesineitäsi. Ei välttämättä ole järkevää säilyttää maksukorttia esimerkiksi kännykkäkotelon korttitaskussa, josta se näkyy puhelimeen puhuttaessa ohikulkijoille.
2. Selvitä etukäteen, miten saat suljettua korttisi, mikäli se varastetaan tai katoaa.
3. Mieti, miten toimit, jos kännykkäsi varastetaan yhtä aikaa kortin kanssa. Onko pankin sulkupalvelun numero talletettuna vain kännykän muistiin?
4. Aseta pankissasi rajoitukset käteisostojen, verkko-ostojen tai ulkomailla tehtävien ostojen määrille. Joissain pankeissa voi tehdä myös maarajauksia, joilla voi rajoittaa kortin käyttöä maantieteellisesti.
5. Seuraa omia tilitapahtumiasi säännöllisesti ja ole yhteydessä pankkiin, jos huomaat outoja tapahtumia.
Outi Airaksinen