veronmaksajat.fi

RAHAT

Maksaisinko kännykällä tai luottokortilla? Kuluttajansuojan kannalta se voi olla erittäin fiksu valinta

Maksaisinko kännykällä tai luottokortilla? Kuluttajansuojan kannalta se voi olla erittäin fiksu valinta
25.7.2019

Kuluttajalle voi olla turvallisempi maksaa ostoksiaan luottokortilla kuin esimerkiksi pankkikortilla. Samanlaista lisäsuojaa tarjoaa myös mobiilimaksaminen.

Kuka korvaa, jos ulkomainen verkkokauppa ei koskaan toimitakaan tilattua tavaraa? Entä korvaako kukaan lentolippuja, jos lentoyhtiö ajautuu yllättäen konkurssiin?

Vaikka rahojen saaminen takaisin palveluntarjoajalta osoittautuu mahdottomaksi, kuluttaja voi huokaista helpotuksesta, jos on maksanut ostokset luottokortilla tai kännykällä.

Kuluttajasuojalain 7 luvun 39 §:n mukaan luotonantaja ja myyjä tai palveluksen suorittaja ovat yhdessä korvausvelvollisia, jos kuluttajalla on jostain syystä oikeus pidättäytyä maksusta tai oikeus hinnan palautukseen.

”Luottokortin hyödyllisyys maksuvälineenä korostuu, jos myyjä menee konkurssiin tai jos tulee riitaa palvelusta, palvelu on ollut virheellinen tai se on jäänyt suorittamatta. Kuluttaja voi vaatia maksun palautusta myös luotonantajalta. Tämä suoja koskee vain kuluttajan asemassa olevia henkilöitä”, ryhmäpäällikkö Satu Toepfer Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo.

Lentojen peruuntumisista saa korvauksia maksutavasta riippumatta

Maksutavasta riippumatta kuluttajalla on EU-lainsäädännön mukaan oikeus saada lentoyhtiöltä lennon peruuntuessa uudelleen reititys, rahansa takaisin tai korvauksia.

Korvausten saaminen koskee kuitenkin vain tapauksia, jolloin palveluntarjoaja rikkoo sopimusta. Jos kuluttajalla on itsellään tarvetta esimerkiksi lippuehtojen vastaisesti muuttaa lentojensa ajankohtaa, edes luottokortilla maksamisesta ei ole hyötyä. Tällöin lisäturvaa voi tuoda esimerkiksi peruutusvakuutus, jollaisia lentoyhtiöt itse kauppaavat.

Luottokortilla maksaminen on kuitenkin järkevää: konkurssitilanteissa korvausten saaminen voi jäädä vain haaveeksi, sillä pesänselvitystilanteissa tavallinen kuluttaja joutuu usein velkojana joukon hännille.

”Se pitää muistaa, että luottokortilla maksaessa kuluttaja ei voi saada luottokorttiyhtiöltä koskaan enempää kuin on sinne maksanut. Jos kuluttajalle tulee vahinkoja, jotka ylittävät esimerkiksi lentolipun hinnan, niistä ei voi luottokorttiyhtiöltä vaatia korvausta”, Toepfer sanoo.

Matkapaketeissa kuluttajansuoja on parempi, koska matkanjärjestäjillä on käytössä vakuusjärjestelmä, josta voi saada rahaa peruuntuneista matkoista.

Operaattoriltakin voi vaatia korvauksia

Luottokorttiyhtiön tavoin myös matkapuhelinoperaattori on yhdessä palveluntarjoajan kanssa korvausvastuussa, jos tarjottu tuote tai palvelu ei vastaa sovittua. Tämä sähköisen viestinnän palvelulakiin perustuva vastuu koskee tuotteita, jotka maksetaan puhelimella – eli vaikkapa erilaisia sisältöpalveluja.

”Mobiilimaksamisessa periaate on sama kuin luottokorttimaksamisessakin. Jos kuluttajalla on oikeus pidättäytyä maksusta tai saada hinnan palautusta, vaatimuksen voi osoittaa myös omalle teleoperaattorille, jos operaattori on suomalainen”, Toepfer sanoo.

Outi Airaksinen

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti