Verkkopankin tilitiedoissa lukee aina toisinaan ”katevaraus”. Mitä se oikein tarkoittaa? S-Pankin tuoteryhmäpäällikkö (kortit) Marketta Lundell vastasi kysymykseen.
”Käytännössä lähes kaikista korttiostoista tehdään katevarmennus, josta syntyy katevaraus pankkitilille tai luottotilille.
Katevarmennuksella tarkistetaan kortin tiedot, voiko korttia käyttää maksamiseen, onko kortti käytössä, mahtuuko ostos kortinhaltijan kortille asettamiin turvarajoihin ja onko kortilla käyttöä estäviä sulkuja.
Lisäksi katevarmennuksessa tarkistetaan, että korttiin liitetyllä tilillä riittää varaoja ostoon. Jos riittää, niin summa varataan tililtä.
Hyväksytty katevarmennus on kauppiaalle veloituslupa. Kuluttaja ei kaupan kassalla huomaakaan, kun katevarmennus tehdään.”
Milloin tuote tai palvelu maksetaan?
”Maksutapahtuma toteutuu yleensä myöhemmin sen mukaan, milloin kauppa lähettää pankille tiedot veloitustapahtumista. Yleensä kauppa kokoaa tapahtumia ja lähettää tiedot erissä.
Varsinainen veloitus tehdään tililtä usein seuraavana päivänä tai muutaman päivän sisällä. Kun varsinainen veloitustapahtuma on tehty, katevaraus ostolle poistuu.”
Meneekö maksu aina, jos katevaraus on tehty?
”Useimmiten menee, sillä hyväksytty katevarmennus on kaupalle veloituslupa. Mutta esimerkiksi hotellit voivat tehdä katevaraukset ikään kuin takaukseksi, jolloin he voivat tarvittaessa veloittaa, jos asiakas ei ilmaannu paikalle tai ei ole maksanut minibaarin laskua.
Jollei veloitustarvetta ole, puretaan katevaraus ja summa vapautuu taas käyttöön.”
Vaikuttaako katevaraus tilin saldoon?
”Katevaraus vaikuttaa tilin saldoon. Kun teet ostoja eli aina, kun maksat ostoja, katevaraus pienentää tilin saldoa niillä ostoilla. Näin ollen tilin saldo pysyy aina ajan tasalla.
Kun varsinainen veloitustapahtuma tulee, se korvaa katevarauksen, mutta tilin saldo on ollut jo aiemmin ajan tasalla.”
Outi Airaksinen