Hyvät neuvot ovat arvokkaita, kun talouden näkymät ovat epävarmat ja osakekurssit vellovat levottomasti. Minkä pankin puoleen kannattaa kääntyä?
Kristallipalloa ei ole yhdelläkään sijoitusneuvojalla, eikä mennyt menestys tuottojahdissa kerro paljonkaan onnistumisen todennäköisyydestä jatkossa. Siksi sijoitusneuvojia arvioidessa on viisaampaa painottaa heidän taitojaan riskienhallinnassa kuin tuotontuojina.
Danske Bank erottuu edukseen, kun sijoittajat arvoivat neuvojiensa kykyjä nostaa esiin sijoitusten riskit. OP kirittää, mutta Nordean ja Nordnetin asiakkaat pitävät kaksikon osaamista selvästi heikompana.
Tiedot ilmenevät Sanamanterin Sijoitusneuvonta 2020 -tutkimuksesta, johon osallistui huhtikuussa 268 Osakesäästäjien jäsentä. Heistä 80 prosenttia käytti pankkinelikon palveluita. Tutkimuksen tuloksia esitteli ensimmäisenä Viisas Raha -lehti.
Pankkeja vertaillessa on hyvä muistaa, että Nordnet on omanlaisensa palveluntarjoaja, koska se ei neuvo asiakkaitaan lainkaan henkilökohtaisesti eikä myöskään räätälöi näille sijoitussuunnitelmia. Se tarjoaa kuitenkin huomattavan paljon sijoitustietoa, neuvoja ja näkemyksiä digikanavissaan.
Riskienhallinnan ydin hukassa
Danske Bankin osaaminen putoaa tyydyttävälle tasolle, kun siirrytään yksityissijoittajan riskienhallinnan ytimeen eli sijoitussuunnitelman räätälöintiin asiakkaan tarpeisiin ja tavoitteisiin sopivaksi. Se on merkittävä miinus. Suunnitelman tarkoituksenahan on pitää huolta siitä, ettei sijoittaja joudu turvautumaan salkkujensa paniikkiveivauksiin, tapahtuipa markkinoilla mitä hyvänsä.
Harmillista on, ettei myöskään OP:n sijoitussuunnitelmien taso nouse tyydyttävää korkeammaksi. Nordean laatupisteet jäävät kaikkein heikoimmiksi. Pankki ei yllä jumbosijaa korkeammalle missään niistä 11 ominaisuudesta, joita tutkimuksessa arvioitiin.
Asiakas saatava etusijalle
Valtaosa vastaajista kokee, että pankkien sijoitusneuvonnan tärkein päämäärä on edistää pankkien omien sijoitustuotteiden myyntiä. Tämä harmitus nousee vahvasti esiin myös vastaajien avoimissa kommenteissa. Tosin yksi vastaaja sanoo, että häntä ei omien tuotteiden tarjoaminen häiritse, jos tuotevalikoima on riittävän kattava ja tuotteet hyviä.
Parhaat pisteet asiakkaan etusijalle asettamisesta menivät Danske Bankille ja Nordnetille. Myös niiden tuotevalikoimia sijoittajat pitävät laadukkaimpina. Nordnetin neuvojen vilpittömyyteen on helpompi luottaa myös siksi, että sillä on vähiten omia tuotteita.
Tuottotavoitteiden saavuttamisessa Nordnet jakaa ykköstilan Danske Bankin kanssa. Selkeä ja kattava raportointi kuuluu Nordnetin ja OP:n vahvuuksiin.
Mikä pankki on neuvonnan ykkönen?
- Ykköstilalle nousee Nordnet, jos panee pankit paremmuusjärjestykseen kaikkien tutkimuksessa annettujen laatupisteiden perusteella. Se on nelikosta ainoa, jonka palvelun laatu kokonaisuutena hipoo hyvää tasoa. Nordnet jää kuitenkin pois laskuista, jos kaipaa henkilökohtaista neuvontaa tai haluaa keskittää raha-asiansa yhteen pankkiin.
- Danske Bank on toiseksi paras ja kirittää Nordnetiä, jos arvioinnissa painottaa riskinhallintaan liittyviä ominaisuuksia. Sijoitustuotteiden valikoimat, sijoitusneuvojien viestintätaidot ja tuottotavoitteiden saavuttaminen pitävät sen laatuvertailussa OP:n edellä.
- OP päätyy jonkin verran heikompiin kokonaispisteisiin kuin Danske Bank. Sen vahvuuksia on raportointi ja pitkäaikaisiksi sopivien sijoituskohteiden esiin nostaminen.
- Nordea pitää perää laatupisteillä, jotka yltävät nipin napin tyydyttävälle tasolle.
Helena Ranta-aho
Kirjoittaja on myös Sijoitusneuvonta 2020 -tutkimuksen tekijä. Hän ei hoida sijoitusasioitaan missään edellä mainituista pankeista.