KARON GRILLI Kun Topi Manner aloitti Finnairin toimitusjohtajana vuodenvaihteessa 2018–2019, lentoyhtiön markkina-arvo oli reilut 900 miljoonaa euroa.
Sen jälkeen Finnair on pyytänyt omistajiltaan rahaa kahdella osakeannilla. Kesällä 2020 kerättiin reilut 500 miljoonaa, ja parhaillaan käynnissä olevassa annissa vielä 570 miljoonaa euroa lisää. Yhteensä osakeanneissa omistajien kukkaroa on kevennetty lähes 1,1 miljardilla eurolla.
Viime päivinä Helsingin pörssissä on käyty kauppaa Finnairin uudella osakkeella ja merkintäoikeuksilla hinnalla, joka antaa Finnairin markkina-arvoksi vajaat 700 miljoonaa. Voi laskea, että Topi Mannerin kapteeniaikana Finnairin omistajilta on kadonnut 1,3 miljardia.
Se ei tietenkään ole toimitusjohtajan vika. Finnair on kohdannut muutaman vuoden aikana ei pelkästään yhden vaan kaksi aivan olennaisesti sen liiketoimintaan vaikuttanutta yllättävää muutosta.
Ensin koronapandemia pysäytti lentoliikenteen lähes tykkänään. Sen päälle tuli isku suoraan Finnairin strategian ytimeen, kun Venäjän hyökkäys Ukrainaan johti Venäjän ilmatilan sulkemiseen.
Finnairin Aasian-strategialta putosi pohja pois, kun kiertoreitille joutuminen nosti kustannuksia ja johti jopa siihen, ettei osalla laajarunkokoneista pystynyt lentämään reittejä, joita silmällä pitäen ne oli hankittu.
Finnairin Aasian-strategia perustui Suomen sijainnin tuomalle kilpailuedulle: suorin tie Keski-Euroopasta Aasiaan kulkee Suomen yli.
Kalusto jemmassa
Finnair on etsinyt Aasian-liikenteestä vapautuneille laajarunkokoneilleen uutta käyttöä sen sijaan että olisi myynyt ne. Näin siitä huolimatta, että tällä hetkellä lentokoneissa on myyjän markkina.
Ratkaisu tuntuisi kielivän siitä, että Finnair odottaa Venäjän ilmatilan avautumista ja Aasian-strategian paluuta. Onko näin?
”Olemme halunneet pitää kiinni Venäjän ilmatilan avautumisen optiosta”, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo Karon Grilli -haastattelussa.
Karon Grilli -haastattelu on tehty yhteistyössä Finnairin kanssa. Finnair maksaa osallistumisesta ohjelmaan mutta ei vaikuta siinä esitettyihin kysymyksiin.
”Se on meille ilmainen optio.”
Hän korostaa, että Finnairin nykyinen strategia on laadittu sillä ajatuksella, että Venäjän ilmatila pysyy suljettuna ”hyvin, hyvin pitkään”, jopa kymmenien vuosien ajan.
Jos Venäjän ilmatila avautuisi ja siellä lentäminen olisi turvallista, Finnair pystyisi reagoimaan nopeasti ja tehostamaan Aasian-reittejään paitsi lentomatkan aiheuttamien kulujen myös aikataulujen osalta.
”Kuukauden aikavälillä pystytään nostamaan kapasiteettia 10–15 prosenttia”, Manner sanoo.
Ja pidemmällä aikavälillä luonnollisesti enemmän.
Ilmailualan kalustopulan ansiosta Finnair pystyy tekemään rahaa myös Aasian-reiteiltä käyttämättä jääneillä koneillaan. Topi Manner kertoo, että australialaisen Qantasin kanssa tehtyjen wet lease- eli ”koneet miehistöineen” -vuokrasopimusten tuotto vastaa Finnairin omaa liiketulosprosenttia.
Lentobuumi siivittää tulosta
Ihmiset selvästi haluavat lentää, eivätkä koronan aikana syntyneet kaluston tarjonnan pullonkaulat ole ratkenneet. Finnair on kalustoylijäämäisenä hyvässä tilanteessa.
Finnair onkin parantanut tulostaan ennakoitua nopeammin, ja viimeisimmän eli lokakuun 2023 lopulla annetun ohjeistuksen mukaan Finnair arvioi vertailukelpoisen liiketuloksensa olevan tänä vuonna 160–200 miljoonan euron välillä.
Tammi–syyskuun ajalta kasassa on jo 164 miljoonaa euroa, joten ennustehaarukan alarajalle kolahtaminen vaatisi tappion tekemistä kuluvalla vuoden viimeisellä neljänneksellä.
Kriisien keskellä Finnairissa on kääritty hihat ja tehty ”rakenteellisia kustannussäästöjä” 200 miljoonan euron edestä. Summa on valtava, kun sitä vertaa Finnairin liikevoittoon. Koronaa edeltävinä vuosina Finnair teki liikevoittoa seuraavasti. Luvut ovat miljoonia euroja. Ne ovat raportoituja, eivät vertailukelpoisia liikevoittolukuja.
2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
160,0 | 256,3 | 224,8 | 116,2 | 121,7 |
Lähde: Finnairin vuoden 2019 vuosikertomus, s. 12.
Verkostolentoyhtiöiden palvelut ovat pudonneet lähelle halpalentoyhtiöiden asettamaa tasoa ja kasvua haetaan lisäpalveluista. Finnairin halvimmilla lipuilla ei saa kuljettaa paljon lompakkoa suurempaa käsimatkatavaraa. Kuinka huono palvelu riittää?
Entä miksi Finnair suojaa lentopolttoaineen hinnan, vaikka pitkällä aikavälillä nousujen ja laskujen pitäisi tasata toisensa ja suojauksesta aiheutua vain kulua?
Kuinka helppoa oli lakkauttaa lennot Tampereelta ja Turusta Helsinkiin, kun suurimpana omistajana on valtio? Ja oliko sattumaa, että asiasta tiedotettiin juuri eduskuntavaalien jälkeen?
Karon Grillissä selviää myös, minkä Topi Manner väittää olevan lempijuomaansa ja minne suuntautui hänen ensimmäinen lentomatkansa.
Merkintäoikeusanti käynnissä
Finnairin merkintäoikeusanti on käynnissä perjantaihin 17. marraskuuta 2023 kello 16.30 asti. Kaupankäynti merkintäoikeuksilla kuitenkin päättyy jo maanantaina 13. marraskuuta 2023. Merkintäoikeusannissa kahdella merkintäoikeudella saa merkitä 27 uutta osaketta kolmen sentin kappalehintaan. Osakeanti 14,5-kertaistaa Finnairin osakemäärän yli 20 miljardiin osakkeeseen.
Merkintäoikeusannin aikana Finnairin osakekurssi on laskenut ja vallalla on ollut kolmihintajärjestelmä, kun kaupankäynnin kohteena on ollut vanhaa osaketta, uutta osaketta ja merkintäoikeuksia.
Rahasto vai määräaikaistalletus?
Karon Grillin Marinadi-osiossa aiheena ovat lyhyen koron rahastot. Suomalaiset vertailevat innokkaasti määräaikaistalletusten korkoja, mutta eikö lyhyen koron rahasto olisi parempi vaihtoehto?
”Kun sijoittaa korkorahastoon, saa kaksi tärkeä ominaisuutta verrattuna talletukseen: saa likviditeettiä ja hajautusta”, Nordea Fundsin myyntijohtaja Miia Hukari sanoo haastattelussa.
”Korkorahastot ovat auki merkinnöille ja lunastuksille jokaisena pankkipäivänä. Jos haluaa tehdä lisäsijoituksia tai tarvitseekin varoja yhtäkkiä – ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu esimerkiksi kahdentoista kuukauden aikana–, rahat saa käyttöön yhden tai kahden pankkipäivän sisällä toimeksiannosta.”
Karo Hämäläinen
Karon Grilli -haastattelu on tehty yhteistyössä Finnairin kanssa. Finnair maksaa osallistumisesta ohjelmaan mutta ei vaikuta siinä esitettyihin kysymyksiin. Karon Grilli -ohjelmaan sisältyvän Marinadi-osio on tehty yhteistyössä Nordea Fundsin kanssa.