Laki kieltää harhaanjohtavan markkinoinnin kuluttajatuotteissa. Rajanveto on kuitenkin vaikeaa, ja tutkimusten mukaan jopa puolet esitetyistä markkinointiväitteistä on harhaanjohtavia. Nyt EU-komissio esittää tiukempaa torjuntaa viherpesulle.
Kuluttajansuojalaissa kielletään totuudenvastainen ja harhaanjohtava markkinointi, mutta mikä on ympäristöystävällistä ja mikä vain näyttää siltä?
Rajanveto on usein vaikeaa, kun taas mielikuvien rakentelu on hyvin helppoa.
Tutkimusten mukaan esimerkiksi jo vihreä tai ruskea väri tai pahvimateriaali pakkauksessa ovat omiaan luomaan kuluttajissa mielikuvia vastuullisuudesta ja ympäristöystävällisyydestä.
Vastuullisuudesta esiintyy myös selkeästi valheellisia väittämiä tuotepakkauksissa.
”Tutkimukset sanovat, että karkeasti puolet markkinoilla olevista väitteistä ovat perusteettomia tai vähintäänkin perustelemattomia ja harhaanjohtavia. Joukkoon mahtuu myös puhdasta viherpesua. Osa siitä on tietoisesti tehtyä, osa ehkä sitä, että yrityksiltä puuttuu osaamista”, vaikuttamistyön päällikkö Tiina Vyyryläinen Kuluttajaliitosta kertoo.
Tekeillä EU-direktiivi sääntelemään ympäristöväitteitä
Yritykselle voi seurata harhaanjohtavasta markkinoinnista sanktioita, mutta viranomainen ei pysy väitteiden perässä.
Pitäisikö sitten vastuullisuuteen liittyviä väittämiä alkaa vahtia samalla tavalla, kuin EU:ssa vahditaan terveysväittämiä? Tilanteeseen on näillä näkymin tulossa muutos. Euroopan komissio julkaisi maaliskuussa pitkän odotuksen jälkeen direktiiviehdotuksen, jolla pyritään suojaamaan kuluttajia viherpesulta.
Komissio ehdottaa muun muassa yhteisiä pelisääntöjä ympäristöväitteiden esittämiseen. Tavoitteena on estää harhaanjohtavien väittämien ja merkkien pääsy markkinoille jo etukäteen.
Komissio esittää myös viranomaisille lisää työkaluja, kuten velvollisuutta valvoa tehtyjä väitteitä sekä mahdollisuutta rangaista tehokkaammin viherpesuun syyllistyviä yrityksiä.
Direktiiviehdotuksessa yrityksille ollaan asettamassa myös velvollisuus korjata tuotteiden vikoja laajemmin, kuin mitä lakisääteinen virhevastuu edellyttää.
5 vinkkiä vastuulliseen kuluttamiseen
- Suosi tuotteita, jotka on merkitty virallisilla tai tunnettujen puolueettomien tahojen myöntämillä vastuullisuusmerkeillä. Virallisia merkkejä ovat mm. Joutsenmerkki ja EU-kukka.
- Käytä aikaa ja perehdy ostamiesi tuotteiden vastuullisuusväittämiin. Mitä merkintöjä tuotteesta löytyy ja mitä merkintöjä muilla vastaavilla tuotteilla on? Mitä merkit kertovat tuotteista? Etsi lisätietoa mm. verkosta ja muuta kulutustottumuksiasi tuote kerrallaan. Ole itsellesi armollinen: koko ostoskoria ei tarvitse panna kerralla uusiksi.
- Kysy ja haasta myyjää ja tuotteen valmistajaa. Jos tuotteessa on esimerkiksi väite hiilineutraaliudesta, kysy, millä keinoin tähän päästään. Kaiva syvemmälle: jos vastaus on kompensaatio, kysy, miten päästöt kompensoidaan.
- Hyödynnä vertaisarviointeja ja sosiaalista mediaa etsiessäsi tietoa tuotteiden vastuullisuudesta.
- Selvitä, löytyykö oman kauppasi sovelluksesta apua vastuullisten tuotteiden valintaan.
Vastuullisuusmerkit / Minkälaisia vastuullisuusmerkkejä on olemassa ja mitä ne kertovat tuotteista? Veronmaksajien jäsen, lue huhtikuun Taloustaidosta juttu kuluttajatuotteiden vastuullisuusmerkeistä.
Outi Airaksinen