veronmaksajat.fi

RAHAT

Sponsor myy kannattavaksi puristamansa Orthexin – sijoitussalkkuun oma ämpäri

Sponsor myy kannattavaksi puristamansa Orthexin – sijoitussalkkuun oma ämpäri
15.3.2021

Karo Hämäläinen

KARON PÖRSSI Joitakin vuosia sitten viherkasvini kaipasivat keväällä lisää tilaa, joten suoritin kukkaruukkurotaation. Se edellytti yhden uuden kukkaruukun hankkimista. Ostin tietenkin Orthexin, samaa sarjaa kuin rotaation muun ruukut.

Tässähän on suomalaista teollista muotoilua, arjen designia! Ruukku on edullinen, joten hinta ei muodostu rajoittavaksi tekijäksi. Materiaali ei paljoa maksa eikä puristaminen vaadi umpio-olosuhteita tai kirurgin koulutusta. Tuote ei härskiinny varastossa.

Katteella on kaikki edellytykset olla korkea ja Orthexin täytyy olla kannattava yhtiö, ajattelin, ja päivitin päivän ostokseni Facebookiin:

"Ostin neljä rengasta ja yhden kukkaruukun. En tiedä, onko Nokian Renkailla vai Orthexilla parempi kateprosentti, mutta kumpikin varmaan pärjäilee ihan mukavasti."

Vasta päivityksen kirjoitettuani katsoin Orthexin, varmaankin Orthex Suomen, taloustiedot Asiakastiedon tietokannasta. Liiketulos oli ollut viime vuodet tappiolla.

Ohhoh!

Kun pari viikkoa sitten lyöttäydyin Teamsillä tilaisuuteen, jossa Orthex Group esitteli aikeitaan listautua Helsingin pörssiin, toimitusjohtaja Alexander Rosenlew ja talousjohtaja Saara Mäkelä tuntuivat kertovan aivan eri yhtiöstä.

Tämä Orthex Group teki viime vuonna 75,9 miljoonan euron liikevaihdolla 12,3 miljoonan liikevoiton (oikaistu liikevoitto 12,9 miljoonaa). Liikevoittoprosentti peräti 16–17 prosenttia!

Mitä tällä välin on tapahtunut?

Kaupoilla kasvatettu Orthex

Pääomasijoitusyhtiö Sponsor Capital on tehnyt Orthexille sitä mitä pääomasijoittajilla on tapa: kasvattanut, laajentanut ja tehostanut. Yritykselle on rakennettu sijoitustarina, jota tilinpäätösluvut tukevat. Ehkä välillä on harrastettu myös verosuunnittelua, joka on saanut Suomen-tytäryhtiön kannattavuuden kehnoksi.

Pörssiin pyrkivä Orthex on eurooppalainen kuluttajatuoteyhtiö, joka toimii kolmella brändillä: suomalaisittain perinteisesti tuttu Orthex, keittiötuotteiden Gastro Max ja säilytysratkaisujen Smartstore. Näistä kaksi jälkimmäistä on ostettu Ruotsista yrityskaupoilla.

Ruotsi onkin Orthex Groupille tärkeä markkina paitsi myynnin (Ruotsin kruunu on euroa tärkeämpi laskutusvaluutta) myös valmistuksen kannalta, sillä kummankin ostetun yhtiön tehtaat käyvät yhä Ruotsissa. Kolmas tehdas on Lohjalla.

Kauppojen myötä Orthex onkin paljon muuta kuin ämpäreitä ja pakasterasioita valmistava suomalaisfirma. Viime vuonna liikevaihdosta säilytys-liiketoiminta toi lähes kaksi kolmasosaa Orthex Groupin liikevaihdosta.

Säilytysliiketoiminnan voisi kuvitella saavan tukea yhteiskunnan muutoksista. Kun väki pakkautuu kaupunkeihin, keskustojen kalliisiin neliöihin, tila halutaan käyttää tehokkaasti. Kyllä, minullakin on lakanat ja pyyhkeet sängynaluslaatikoissa.

Orthexiin tapauksessa kasvu tulee kuitenkin ennen muuta siitä, että yhtiö levittää tuotteitaan uusille markkinoille ja uusin jakelukanaviin. Mittalusikat, säilytyslaatikot ja mehupullot on saatava Carrefour’n, Tescon ja lukuisten keskisuurten kodintarvikekauppojen hyllyille. Jakelukanavan yhtiöt ovat Orthexia kosolti suurempia ja niiden merkitys Orthexille on tärkeämpi kuin Orthexin niille: kukaan ei jätä ostamatta maitoa Citymarketista, vaikka sen hyllyllä ei olisikaan Orthexin pakasterasioita.

Orthexin kotimarkkina ovat Pohjoismaat. Niiden ulkopuolelta liikevaihdosta tuli viime vuonna vain vajaat 18 prosenttia. Positiivisesti ajatteleva näkee kasvunvaran, epäröivästi suhtautuva tuumii, että eipä taida olla Orthexin brändeillä juuri brändiarvoa maailmalla.

Vertailukohtana Fiskars

Helsingin pörssin yhtiöistä Orthexin luonteva verrokki on Fiskars. Kumpikin myy omaan muotoiluun nojaavia kuluttajatuotteita, jotka eivät kilpaile niinkään hinnalla vaan brändillä ja designilla mutta ovat kuitenkin laajan yleisön ostettavissa.

Niin Savonia-aterimet kuin pakasterasiat kestävät käytössä kauan, joten samoille asiakkaille samoja tuotteita ei saa kaupattua kovin tiheään. Molempien yhtiöiden kannalta suhteet jakelukanaviin ja kuluttajabrändien ylläpito ovat menestyksen avaintekijöitä.

Fiskars on kaksikosta selvästi suurempi ja kansainvälisempi. Sen viime vuoden liikevaihto oli yli 1,1 miljardia euroa eli miltei 15-kertainen Orthexiin verrattuna. Fiskars tavoittelee 12 prosentin käyttökatetta, johon se viime vuonna ylsi, jos huomiotta jättää Fiskarsin "vertailukelpoisuuteen vaikuttaviksi" luokittelemat erät. Fiskarsin kipot ja kupit sisältävä Vita-liiketoimintaryhmä ylsi viime vuonna alle kymmenen prosentin vertailukelpoiseen EBITA-prosenttiin.

Orthexin käyttökateprosentti oli viime vuonna yli 16, ja samaa tasoa oli myös liikevoitto. Yleinen elämänkokemus ja sijoittajan varovaisuusperiaate ohjaavat ajattelemaan, että taso ei välttämättä pysy yhtä korkealla tulevaisuudessa, olivat yhtiön tavoitteet mitä tahansa.

Tavoite on kova: oikaistu-EBITA-marginaali peräti 18 prosenttia, ja liikevaihdon kasvuakin olisi tarkoitus ottaa orgaanisesti yli viisi prosenttia vuodessa.

Sponsor myy

Orthexin listautuminen on Sponsorille irtautuminen eli exit. Listautumisen yhteydessä Sponsor Fund IV -rahasto ja muut myyjät myyvät alustavasti reilut yhdeksän miljoonaa osaketta (niistä Sponsorin osuus noin 8,5 miljoonaa kappaletta), kun taas uusia osakkeita lasketaan liikkeelle 1,4 miljoonaa. Orthex saa näin ollen rahaa vain kymmenisen miljoonaa euroa, josta kulujen jälkeen jää vain 7,6 miljoonaa. Se kuluu helposti velkojen maksuun.

Toisaalta listautumisen järjestäjät ovat hankkineet suurelle osalle Sponsorin myymistä osakkeista jo ostajat. Listautumisen jälkeen suurimmaksi omistajaksi noussee Maarit Toivasen perheen sijoitusyhtiö Conficap 12,5 prosentilla osakekannasta. Neljällä prosentilla mukaan lähtevät työeläkeyhtiö Ilmarinen ja Jouhkien Thomasset kumpikin neljällä prosentilla. Omistajiksi tulee myös OP- ja Sp-rahastoja sekä Oy Julius Tallberg Ab.

Etenkin perhetaustaiset ankkurisijoittajat ovat omiaan lisäämään annin kiinnostavuutta yksityissijoittajien silmissä. Ne ovat luultavasti pitkäjänteisiä omistajia ja ovat tehneet due diligencen huolella. Ja ne ovat mukana samalla hinnalla kuin kuka tahansa annissa osakkeita merkitsevä yksityissijoittaja.

Listautumisissa katson usein viisaan rahan liikkeitä ja mietin, mikä intressi jää yhtiön pääomistajalle: onko hänen intressissään toivoa kurssinousua vai pyrkiikö hän saamaan listautumishinnan mahdollisimman korkeaksi? Sponsor myy, mutta ankkurisijoittajat ostavat, jolloin kyse on enemmän vallan vaihtamisesta ja siirtämisestä toisiin käsiin listautumisen yhteydessä.

Orthex on kuulunut Sponsor Capitalin salkkuun jo joulukuusta 2015, joten ei ole ihme, että exit halutaan tehdä. Sponsor Capitalin rahastolle jää reilun kymmenen prosentin omistus, josta se luopunee pikapuoliin sen jälkeen, kun se on mahdollista.

Orthexin arvostus kohtuullinen – jos kannattavuus kestää

Orthexin markkina-arvoksi listautumishinnalla tulee noin 121 miljoonaa euroa. Kun viime vuoden nettotulos oli 7,7 miljoonaa euroa, siitä lasketuksi taaksepäin katsovaksi p/e-luvuksi tulee noin kuusitoista.

Jos kasvu ja kannattavuus kehittyvät Orthexin maalailemalla tavalla, p/e-luku on varsin helt okej muussakin kuin nykyisessä kuumassa markkinatilanteessa. En kuitenkaan ole aivan varma kannattavuustavoitteesta. Viime vuonna yhtiötä vielä auttoi öljyn hinnan notkahtaminen.

Aion joka tapauksessa osallistua Orthexin listautumisantiin. Pitäähän salkkuun saada oma ämpäri!

Helsingin pörssin ovella vallitsee ruuhka, vaikka ämpäreitä on jaossa vain virtuaalisesti. Kreaten pienehkö anti merkittiin reilusti yli ja merkintöjä leikattiin rutkasti. Nightingalen suureen tyyliin markkinoitu IPO ja yhtaikaa Orthexin osakeannin ja -myynnin kanssa alkava Sitowisen listautumisruljanssi jakavat sijoittajien huomiota.

Yhtiönä Orthex on minusta kiinnostavampi kuin Sitowise, joten keskitin tarmoni siihen. Huomion ja ehkä myös pääomien rajallisuus voivat vaikuttaa myös muiden yksityissijoittajien käyttäytymiseen. Onkin kiinnostava nähdä, minkä verran eri annit vetävät sijoittajia puoleensa.

Orthexin yleisöannissa on alustavasti jaossa 845 000 osaketta (5,7 miljoonaa euroa). Vähimmäismerkintä on tuttuun tyyliin sata osaketta, mikä tarkoittaa vain 682 euron nippua.

Karo Hämäläinen

Kirjoittaja on kirjailija ja sijoittamiseen erikoistunut vapaa toimittaja. Mainituista yhtiöistä hän omistaa Kreatea.

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti