Rakennusteollisuus ry ennustaa, että jyrkästi supistuneessa asuntorakentamisessa ei tapahdu ensi vuonna vielä isoa käännettä. Sen sijaan maa- ja vesirakentamisessa päästäisiin kasvu-uralle. Mitkä asiat edistävät alan toipumista, infra-alan yrityksiä edustavan Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö?
"Maanteiden ja ratojen rakentaminen lähtevät ennusteiden mukaan nousuun. Kasvua ennustetaan 2–3 prosenttia kuluvaan vuoteen verrattuna. Tähän vaikuttaa muun muassa hallituksen päätös jatkaa väylien korjausvelkaohjelmaa 200 miljoonalla eurolla ensi vuonna.
Infrarakentamisesta hieman yli puolet tehdään julkiselle sektorille. Kuntien osuus tästä on kaksi kolmannesta ja valtion kolmannes.
Lähivuosien näkymiä kirkastavat hallituksen investointiohjelman väylähankkeet, joista muutama saa aloitusrahaa jo ensi vuonna.
Infrarakentamista lisäävät myös valtion ja suurten kaupunkien MAL-sopimukset maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisestä tulevina vuosina. Ne sisältävät esimerkiksi raitiotiehankkeita Vantaalla ja Tampereella. Lisäksi energiamurroksen ja vihreän siirtymän hankkeet kasvattavat volyymiä.”
Miten kuntien heikko talous vaikuttaa urakoihin?
"Kävimme runsaan 20 suurimman kunnan budjetit läpi tältä vuodelta. Niiden investoinnit infraan kasvavat kahdeksan prosenttia edellisvuodesta. Helsingin osuus tästä on tosin ylivoimaisesti suurin.
Kuntien ensi vuoden budjeteista ei ole vielä tarkkaa tietoa, mikä tuo tiettyä epävarmuutta."
Jos Tunnin juna -hanke ja muita isoja väylähankkeita lähtee liikkeelle, riittävätkö infra-alan yritysten rahkeet niiden toteuttamiseen?
"En ole tästä huolissani. Suomessa on paljon alan osaamista ja suuria yrityksiä, joista monet ovat osa kansainvälistä konsernia. Suurten hankkeiden aloitus vie vuosia, joten yrityksillä on aikaa valmistautua ja hankkia resursseja.
Työvoiman saatavuus edellyttää kuitenkin, että alan koulutusmäärät saadaan nousuun. Talonrakennuksessa työntekijöitä on jo lähtenyt alalta, ja heitä on vaikea saada takaisin. Infrassa sama ilmiö on aiemmin näkynyt päällystysalalla, jossa asfaltointien määrissä on vuosittain isoja heilahteluja."
Millaiset epävarmuustekijät varjostavat infrarakentamista?
"Infrarakentamisen määrään vaikuttaa oleellisesti julkisen talouden kehitys. Yleinen taloustilanne näkyy puolestaan yksityisissä investoinneissa.
Isojen hankkeiden etenemiseen vaikuttaa oleellisesti kaavoitukseen ja luvitukseen liittyvien prosessien sujuvuus. Lupien saaminen ja valituskierrokset voivat viivästyttää hankkeita vuosilla."
Matti Remes