Vaikka amerikkalainen Amazon ei ole vielä rantautunut Suomeen, monet suomalaiset ostavat jo nyt tuotteita esimerkiksi Saksan Amazonista. Yrityksille Amazon voi olla erittäin houkutteleva myynti- ja vientikanava. Millaisia toimittajamalleja Amazonilla on?
Amazonilla on tulevaisuuden verkkokaupassa myös Suomessa iso rooli. Jo nyt Amazonilla esimerkiksi USA:ssa ja Saksassa noin 40 prosentin markkinaosuus kaikesta verkkokaupasta
Amazonin rantautuminen Suomeen on vain ajan kysymys ja tullessaan se vie todennäköisesti jättimäisen siivun markkinoista.
Näin arvioi verkkokaupan asiantuntija Sami Finne, joka on seurannut verkkokaupan kehittymistä aitiopaikalta. Postin entinen kansainvälisen verkkokaupan palveluiden johtaja on hiljattain kirjoittanut myös kirjan tulevaisuuden verkkokaupasta.
Amazonin etuna on satojen miljoonien tuotteiden valikoima. Se on ihan jotain muuta, mihin kuluttajat ovat tottuneet edes hypermarketeissa. Amazon Primen asiakkaana kuluttaja saa vuosi- tai kuukausimaksua vastaan rajattoman määrän postikuluttomia toimituksia verkkokaupasta 1–2 päivän toimitusajalla. Lisäksi kuluttaja saa samalla rahalla katsottavakseen suoratoistopalveluna elokuvia ja sarjoja.
Pk-yrityksillä ei ole muskeleita haastaa Amazonia, mutta yritykset voivat muuten hyötyä jättiläisestä. Amazon ei nimittäin ole vain kiinnostava ostopaikka, vaan se on myös erittäin houkutteleva myynti- ja vientikanava.
Maailmalla on Amazonin lisäksi toki monia muitakin markkinapaikkoja, joihin yritykset voivat saada tuotteitaan myyntiin. Amazonilla on joka tapauksessa seitsemän erilaista toimittajamallia. Niissä erona on ennen kaikkea se, kuinka paljon kauppias on valmis hoitamaan itse logistiikkaa ja maksamista kuluttajien suuntaan vai antaako hän näiden hoitamisen Amazonin vastuulle.
Amazonin toimittajamallit
Myyntimalli |
Kuvaus |
Fulfilled by Merchant (FBM) |
Toimittaja hoitaa logistiikan kuluttajalle. Yleisin markkinapaikan toimitusmuoto. Integraatiot vaaditaan Amazonin järjestelmiin, jotta kuluttaja voi seurata toimitusta. |
Seller Flex |
Amazon hoitaa noudon toimittajalta ja vastaa logistiikasta, skaalaetuja hyödyntäen. Myös osa varastosta voi olla dedikoitu Amazonin tarpeisiin. |
Fulfilled by Amazon (FBA) |
Logistiikka Amazonin varastoista 3PL-palveluna Amazonin peruslupausten mukaisesti. Toimitukset mahdollisia myös muiden verkkokauppojen tai markkinapaikkojen tilauksille. |
Prime |
Tuote kuuluu Prime-toimituslupaukseen (esim. yön yli toimitus). Edellyttää saatavuuslupausta, ja yleensä Amazon ottaa tuotteen 1P-valikoimiinsa ja omaan varastointiin. |
Seller Fulfilled Prime |
Lähetys toimittajalta Prime-toimituslupauksen mukaisesti. Edellytyksenä on Amazonin hyväksymien toimituskumppaneiden käyttö laadun varmistamiseksi. |
Buy with Prime |
Toimittaja myy tuotteen omasta verkkokaupastaan, mutta checkoutissa on ”Buy with Prime” -täppä, jolloin maksun ja logistiikan hoitaa Amazon Prime-lupauksella. Käytössä USA:ssa 2022 alkaen. |
Amazon Today |
Tilaus Amazonin verkkokaupasta, toimitus toimittajan myymälästä samana päivänä, Amazon hoitaa noudon. Pilotissa oleva palvelu nopeisiin toimituksiin USA:ssa. Tarjolla vain Prime-asiakkaille.
|
Lähde: Sami Finne / Tulevaisuuden verkkokauppa
Verkkokaupassa lyhyt toimitusaika on ehdoton kilpailuvaltti
Siinä, missä aiemmin kuluttajat ovat olleet valmiita odottelemaan tilauksiaan pitkäänkin, tänä päivänä paketin pitää saapua perille mielellään alle viikossa.
”Esimerkiksi Postilla on käytössä seitsemän päivän toimitukset Baltiassa. Amazon Saksalla on alle vuorokauden toimitukset. Jos tilaat nyt, tuote on perillä huomenna. Kulutuksessa voi olla jokin tietty hetki, mihin tuote tarvitaan ja nopeus on koukuttavaa. Kun kuluttaja huomaa, että verkosta voi saada tuotteita nopeasti ja helposti, silloin hän tilaa verkosta enemmän myös jatkossa”, Finne sanoo.
Hänen mielestään Suomessa olisi hyvä siirtyä 1–4 päivän toimitusajoista alueellisiin toimituslupauksiin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulle voidaan luvata yhden päivän toimitusaika ja jonnekin toisaalle kaksi päivää. Woltin avulla toimitusaika voi taas olla jopa alle puoli tuntia. Esimerkiksi apteekkimarkkinoilla tunnin tai kahden toimitusajat voivat olla hyvinkin oleellisia.
Lyhyt toimitusaika edellyttää, että yrityksen koko logistinen putki toimii hyvin.
”Moni yritys on optimoinut varastoissaan kustannuksia halvemmille ajoille, jolloin ne toimivat arkisin kello 8–16. Moni kuitenkin shoppailee iltaisin. Voisi olla parempi, että varasto toimisikin öisin. Jos esimerkiksi tilaus tulisi aamukolmeen mennessä, tuote olisi kerättynä valmiina logistiikkaoperaattorille jo aamulla, ja tuote olisi perillä jo samana päivänä. Jotkut pienet yritykset ovat tässä jo nyt huikean hyviä”, Finne sanoo.
Ilmainen toimitus on myös keino saada kauppoja syntymään, joskaan ei kovin ekologinen. Finne myös muistuttaa, ettei ilmaista lounasta ole. Toimitusten kustannukset otetaan tavalla tai toisella ostajilta. Usein toimiva tapa voi olla vaikkapa se, että toimitus on tilaajalle ilmainen, jos sen arvo ylittää vaikkapa 70 euroa.
Mitä tuotteiden saaminen markkinapaikoille myyntiin maksaa? Entä miten muuten yritys voi saada verkkokauppansa lentoon? Lue Sami Finnen vinkit yrittäjälle verkkokaupan vauhdittamiseksi helmikuun Taloustaidosta. Veronmaksajien jäsen, voit lukea näköislehden täältä >
Outi Airaksinen