Hallitus tiedotti elo-syyskuun vaihteen budjettiriihen päätteeksi toimenpiteistään kohonneiden sähkökulujen kompensoinniksi kotitalouksille.
Valtioneuvoston silloisessa tiedotteessa keskeisiä kompensaatiotoimia oli kolme, joiden sisältö on tarkentunut myöhemmin. Kotitalouksia tuetaan sähköenergialaskujen perusteella myönnettävällä kotitalousvähennyksellä, sähkötuella sekä sähköenergian arvonlisäverokannan tilapäisellä alennuksella.
Ministeriöt ovat antaneet toimenpiteistä tietoja, mutta ne eivät ole vielä lainvoimaisia. Näin ollen kirjoitushetkellä ei voida taata, että toimenpiteiden jäljempänä eritellyt yksityiskohdat pysyvät muuttumattomana valmistelun edetessä.
Sähköenergiakustannuksista kotitalousvähennystä
Henkilön vakituisen asunnon sähkönkäyttöpaikassa 1.1.–30.4.2023 välisenä aikana kulutetun sähkön kustannuksista voisi saada kotitalousvähennystä. Kustannukset oikeuttavat vähennykseen, jos ne ylittävät 2 000 euroa ja ovat enintään 6 000 euroa.
Vähennettävää 2 000 euron alarajan ylittävästä määrästä saisi 60 prosenttia ja vähennystä voisi saada enimmillään 2 400 euroa. Vähennys tehdään suoraan verosta (ei tulosta). Vähennykseen oikeuttavia kustannuksia ovat sähköenergiasta maksettu verollinen hinta ja perusmaksut, mutta sähkönsiirto ei lukeutuisi huomioitaviin kustannuksiin. Kotitalousvähennyksen omavastuu on 100 euroa.
Sähköenergialaskujen perusteella myönnettävää kotitalousvähennystä ei oteta huomioon kotitalousvähennyksen enimmäismäärää laskettaessa, joten se ei vaikuta muiden vähennykseen oikeuttavien kustannusten perusteella myönnettävään kotitalousvähennykseen.
Vähennystä haetaan Verohallinnosta. Verohyödyn voisi saada käyttöönsä jo verovuoden aikana, jos vähennyksen huomioi hakiessaan uutta verokorttia. Vähennyksen arvioidaan vähentävän verotuloja 265 miljoonalla eurolla ja se koskee noin 250 000 kotitaloutta, joskin arviot sisältävät paljolti epävarmuutta.
Sähköenergialaskujen perusteella myönnettävän kotitalousvähennyksen suuruus
- Esimerkki: Kotitalous kuluttaa 12 000 kWh sähköä aikavälillä 1.1.–30.4.2023 ja sähkösopimuksessa sähköenergian hinta on 35 snt/kWh (sis. alv 10 %)
→ Laskujen yhteiskustannus (ennen perusmaksuja) on 4 200 euroa, joka ylittää 2 000 euron minimikustannuksen 2 200 eurolla
→ Sähköenergian perusteella myönnettävän kotitalousvähennyksen määrä on 60 % ylittävästä osasta, eli 2 200 e * 60 % = 1 320 e (ennen omavastuuta) - Vähennyksen enimmäismäärä ennen omavastuuta on 2 400 euroa. Kotitalousvähennyksen omavastuu on 100 e.
Taulukko liikkuu sivusuunnassa
Sähkönkulutus yht. (kWh) 1.1.–30.4.2023 |
Sähköenergialaskujen perusteella myönnettävä kotitalousvähennys |
|||||||||
0,05 e | 0,10 e | 0,15 e | 0,20 e | 0,25 e | 0,30 e | 0,35 e | 0,40 e | 0,45 e | 0,50 e | |
500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 150 | 300 |
6000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | 240 | 420 | 600 |
7000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | 270 | 480 | 690 | 900 |
8000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 240 | 480 | 720 | 960 | 1200 |
9000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 150 | 420 | 690 | 960 | 1230 | 1500 |
10000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 300 | 600 | 900 | 1200 | 1500 | 1800 |
11000 | 0 | 0 | 0 | 120 | 450 | 780 | 1110 | 1440 | 1770 | 2100 |
12000 | 0 | 0 | 0 | 240 | 600 | 960 | 1320 | 1680 | 2040 | 2400 |
13000 | 0 | 0 | 0 | 360 | 750 | 1140 | 1530 | 1920 | 2310 | 2400 |
14000 | 0 | 0 | 60 | 480 | 900 | 1320 | 1740 | 2160 | 2400 | 2400 |
15000 | 0 | 0 | 150 | 600 | 1050 | 1500 | 1950 | 2400 | 2400 | 2400 |
16000 | 0 | 0 | 240 | 720 | 1200 | 1680 | 2160 | 2400 | 2400 | 2400 |
17000 | 0 | 0 | 330 | 840 | 1350 | 1860 | 2370 | 2400 | 2400 | 2400 |
18000 | 0 | 0 | 420 | 960 | 1500 | 2040 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 |
19000 | 0 | 0 | 510 | 1080 | 1650 | 2220 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 |
20000 | 0 | 0 | 600 | 1200 | 1800 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 | 2400 |
Taulukko liikkuu sivusuunnassa
Lähde: Veronmaksajat 29.9.2022
Sähkötuki pienituloisille kotitalouksille
Sähkötukea voisivat puolestaan hakea kotitaloudet, jotka eivät pysty hyödyntämään sähkökustannusten kotitalousvähennystä täysimääräisesti alhaisten tulojen vuoksi. Tuki perustuisi kuukausikohtaiseen sähköenergialaskuun.
Hakija voisi saada tukea 60 prosenttia sähkölaskun 400 euroa/kk ylittävältä osalta. Sähkölaskusta huomioitaisiin kuitenkin enintään 1 500 euroa, jolloin kuukausittaiseksi enimmäismääräksi tulisi 660 euroa. Jos sähkölasku (ilman sähkönsiirtoa) olisi esimerkiksi 1 000 euroa tukikuukaudelta, tuen määrä olisi 360 euroa.
Tukea haetaan Kelasta ja sitä maksettaisiin 1.1.–30.4.2023 käytetystä sähköstä. Tukea ei katsota tuloksi muuta sosiaaliturvaa koskevaa lainsäädäntöä sovellettaessa. Tukea myönnettäisiin vain kotitalouden omassa käytössä olevan vakituisen asunnon sähkönkäyttöpaikan perusteella.
Sähköenergian arvonlisävero alenee
Hallitus päätti budjettiriihessä sähköenergian tilapäisestä siirrosta yleisestä 24 %:n verokannasta alennettuun 10 %:n arvonlisäverokantaan. Siirto on näillä näkymin voimassa 1.12.2022–30.4.2023 välisen ajan.
Muutos alentaa sähköenergiasta maksettavaa kuluttajahintaa noin 11 prosenttia voimassaolonsa ajan, jos alennus menee täysimääräisenä kuluttajahintaan.
Hallituksen esityksestä on olemassa valtionvarainministeriössä valmisteltu luonnos ja lainvalmistelu etenee tänä syksynä.
Arvonlisäverokannan alennus ei koske sähkönsiirtoa ja sähköveroa, joista maksetaan arvonlisäveroa aiempaan tapaan 24 prosentin arvonlisäverokannalla.
Muutoksesta aiheutuva hyöty kuluttajalle riippuu pitkälti sähkösopimuksesta ja siitä, kuinka paljon sähköä arjessaan tarvitsee. Jos sähkönkulutus on vähäistä (esim. pienissä kaukolämmitteisissä kerrostaloasunnoissa) ja kiinteähintainen sähkösopimus on solmittu alhaisen hintatason vallitessa, muutoksen hyöty voi jäädä pieneksi – kuten sähkölaskutkin.
Toisaalta jos asuu omakotitalossa, jossa on suora sähkölämmitys ja uuden sähkösopimuksen on joutunut tekemään tänä syksynä, voi toimenpide leikata kuukausittaisesta sähkölaskusta kolminumeroisenkin summan.
Muutoksen vaikutus sähköstä kertyvään arvonlisäverotuottoon on valtiovarainministeriön arvion mukaan noin 350 miljoonaa euroa negatiivinen. VM kuitenkin arvioi, että kotimaassa tapahtuva kulutus kasvaisi veronalennuksen myötä siinä määrin, että 60 miljoonaa euroa palautuisi muun kulutuksen kautta verotuloina valtiolle. Muu kulutus huomioiden verotuottojen arvioidaan alenevan toimenpiteen seurauksena noin 290 miljoonalla eurolla.
Sähköenergian arvonlisäveroalennuksen vaikutus sähkökuluihin alennuskauden aikana
- Esimerkki: kotitalous kuluttaa sähköä aikavälillä 1.12.2022–30.4.2023. Kulutus on 10 000 kWh ja nykyisessä sähkösopimuksessa sähköenergian hinnaksi on sovittu kiinteä 25 snt/kWh (sis. alv 24 %)
→ Arvonlisäverokannan alennus 24 %:sta 10 %:iin alentaa voimassaoloajaltaan kotitalouden sähkökustannuksia 282 euroa. - Laskentaoletuksena on, että verokannan muutos alentaa kuluttajahintaa täysimääräisesti.
Taulukko liikkuu sivusuunnassa
Sähkönkulutus yht. (kWh) 1.12.2022–30.4.2023 |
Sähköenergian hinta (alv 24 %) keskimäärin/kWh | |||||||||
0,05 e | 0,10 e | 0,15 e | 0,20 e | 0,25 e | 0,30 e | 0,35 e | 0,40 e | 0,45 e | 0,50 e | |
500 | 3 | 6 | 8 | 11 | 14 | 17 | 20 | 23 | 25 | 28 |
1000 | 6 | 11 | 17 | 23 | 28 | 34 | 40 | 45 | 51 | 56 |
1500 | 8 | 17 | 25 | 34 | 42 | 51 | 59 | 68 | 76 | 85 |
2000 | 11 | 23 | 34 | 45 | 56 | 68 | 79 | 90 | 102 | 113 |
3000 | 17 | 34 | 51 | 68 | 85 | 102 | 119 | 135 | 152 | 169 |
4000 | 23 | 45 | 68 | 90 | 113 | 135 | 158 | 181 | 203 | 226 |
5000 | 28 | 56 | 85 | 113 | 141 | 169 | 198 | 226 | 254 | 282 |
6000 | 34 | 68 | 102 | 135 | 169 | 203 | 237 | 271 | 305 | 339 |
7000 | 40 | 79 | 119 | 158 | 198 | 237 | 277 | 316 | 356 | 395 |
8000 | 45 | 90 | 135 | 181 | 226 | 271 | 316 | 361 | 406 | 452 |
9000 | 51 | 102 | 152 | 203 | 254 | 305 | 356 | 406 | 457 | 508 |
10000 | 56 | 113 | 169 | 226 | 282 | 339 | 395 | 452 | 508 | 565 |
11000 | 62 | 124 | 186 | 248 | 310 | 373 | 435 | 497 | 559 | 621 |
12000 | 68 | 135 | 203 | 271 | 339 | 406 | 474 | 542 | 610 | 677 |
13000 | 73 | 147 | 220 | 294 | 367 | 440 | 514 | 587 | 660 | 734 |
14000 | 79 | 158 | 237 | 316 | 395 | 474 | 553 | 632 | 711 | 790 |
15000 | 85 | 169 | 254 | 339 | 423 | 508 | 593 | 677 | 762 | 847 |
16000 | 90 | 181 | 271 | 361 | 452 | 542 | 632 | 723 | 813 | 903 |
17000 | 96 | 192 | 288 | 384 | 480 | 576 | 672 | 768 | 864 | 960 |
18000 | 102 | 203 | 305 | 406 | 508 | 610 | 711 | 813 | 915 | 1016 |
19000 | 107 | 215 | 322 | 429 | 536 | 644 | 751 | 858 | 965 | 1073 |
20000 | 113 | 226 | 339 | 452 | 565 | 677 | 790 | 903 | 1016 | 1129 |
Taulukko liikkuu sivusuunnassa
Lähde: Veronmaksajat 27.9.2022
Janne Kalluinen
Kirjoittaja ja laskelmien laatija on Veronmaksajain Keskusliiton ekonomisti