Työsuhdepyörän hankkimisen tulisi olla helppoa. Myös joustavuus on tärkeää: työ- ja elämäntilanteet voivat muuttua esimerkiksi kolmen vuoden aikana merkittävästi.
Kysyimme kolmelta työsuhdepyöräpalvelun toimitusjohtajalta, miten onnistua työsuhdepyörän hankinnassa. Kysymyksiin vastasivat Gobybiken Tommi Ylönen, Vapauden Tero Era ja Suomen Epassin Niklas Löfgren.
Kuinka pitkä sopimus yleensä tehdään?
”Sopimuskaudet vaihtelevat kuudesta kuukaudesta viiteen vuoteen. Tyypillisin on noin 3–4 vuoden jakso (36–48 kk) ”,Tero Era vastaa.
”Meillä työsuhdepyörän sopimuskausi on keskimäärin 37 kuukautta. Sopimuksen pituuteen vaikuttaa pyörän hankintahinta”, Tommi Ylönen sanoo.
”Keskipituus on tällä hetkellä 39 kuukautta. Osa työnantajista rajoittaa jakson enimmäispituuden 48 kuukauteen”, Niklas Löfgren kertoo.
Löfgren huomauttaa, että kalliimman pyörän leasing-jakso on luonnollisesti pidempi, kun palkasta pidätetään kuukausittain sama leasing-maksu kuin edullisemmallakin pyörällä. Työntekijän maksama 100 euron leasing-maksu saa sisältää lyhennykset, vakuutuksen ja pyörän rahoituskulut. Pyörän hankintahintaan voi lisätä myös kiinteästi pyörään liittyvät tarvikkeet kuten lukon, lokasuojat, polkimet tai seisontatuen.
”Kun hankitaan kalliimpi pyörä, niin usein lisävarusteita ostetaan erikseen käteisellä”, Löfgren sanoo.
Onko pyörän lunastaminen suosittua?
”Käytännössä lähes kaikki lunastavat pyörän itselleen sopimuskauden päätyttyä. Usein pyörällä on vielä useita hyviä käyttövuosia jäljellä ja lunastushinta on siksi erittäin kohtuullinen, Tommi Ylönen uskoo.
”Suuri osa käyttäjistä todennäköisesti lunastaa pyörän itselleen. Työsuhdepyöräetu tuli Suomessa käyttöön vuonna 2021 ja nyt alkanut vuosi on ensimmäinen, jonka aikana sopimuksia päättyy enemmän ja näemme, miten tilanne kehittyy”, Tero Era arvioi.
”Lunastamiseen on monta hyvää syytä. Pyörän lunastajista osa jatkaa polkemista entiseen tapaan, osa pitää pyörän kakkospyöränä tai myy sen eteenpäin – ja hankkii uuden leasing-pyörän”, sanoo Niklas Löfgren.
Esimerkki: hankintahinta, leasing-jakso ja pyörän lunastus
- Pyörän hankintahinta 3 600 e
Leasing-jakso 48 kk (4 v)
Leasing-maksu eli pyöräetu on 100 e/kk eli 1 200 e/v. Se sisältää myös pyörän vakuutuksen ja rahoituskulut.
- Etu on palkan osana.
Vähennykset bruttopalkasta 48 x 100 e = 4 800 e
Lunastusarvo on 5 % hankintahinnasta.
Lunastusmaksu 3 600 e x 0,05 = 180 e
- Työntekijälle kertyy maksuja yhteensä 4 920 e, mikä ylittää alkuperäisen hankintahinnan.
- Palkan verojen kevenemisen vuoksi työntekijä saa verosäästöä. Jos esimerkiksi ansaitsee 30 000 e/v ja saa pyöräedun palkan osana, edun kustannukseksi voidaan verosäästön vuoksi mieltää vain 748 e/v. (ks. Veronmaksajien laskelmat veroedusta) Silloin 4 vuoden kustannus on 4 x 748 e = 2 992 e. Kun lisätään lunastusmaksu, summa on 2 992 e + 180 e = 3 172 e, joka on 428 e alle hankintahinnan.
Minkä hintainen pyörä on?
”Työsuhdepyörien keskihinta on noin 3 300 euroa. Yli 70 % hankituista työsuhdepyöristä on hinnaltaan yli 2 750 euroa, Tommi Ylönen sanoo. Gobybikesta hankittujen työsuhdepyörien hintajakauma on
- 12 % alle 1 750 e
- 17 % 1 750–2 750 e
- 32 % 2 750–3 750 e
- 32 % 3 750–4 750 e
- 7 % yli 4 750 e
Tero Era sanoo, että sähköpyörät kiinnostavat nyt monia. Vapaudessa noin 70 % hankituista pyöristä on sähköpyöriä.
”Sähköpyörien myötä työsuhdepyörän hinta on monesti noin 3 000 euron luokkaa.”
Niklas Löfgren kertoo, että hankittujen pyörien keskihinta on lähes tuplaantunut. Myös Epassibikesta hankituista pyöristä 70 % on sähköavusteisia.
Mikä malli on suosituin?
”Vuonna 2023 suosituimpia merkkejä meillä Gobybikessa olivat Helkama, Trek, Canyon, Cube ja Tunturi. Suosituimmat mallit olivat Trek Powerfly-sähkömaasturi, Canyon Neuron:ON -täysjoustosähkömaasturi ja Helkama SE sähköhybridi, Tommi Ylönen kertoo.
”Usein halutaan pyörä, jota voi käyttää sekä vapaa-ajalla että työmatkoilla. Siksi moni valitsee hybridi-, gravel- tai maastopyörän, jolla pärjää monissa tilanteissa”, Tero Era sanoo.
”Tärkeintä on miettiä, missä ja miten paljon aikoo pyörällä ajaa. Jos ei ole paljoa pyöräillyt aiemmin, ei kannata lähteä valitsemaan mallia sillä perusteella, kuinka kalliin pyörän voi saada työsuhde-etuna. Silloin hankkii helposti itselleen vääränlaisen. Toki kivijalkamyymälässä myyjälläkin on vastuu selvittää asiakkaan ajotarpeet”, Niklas Löfgren huomauttaa.
Hinnoitellaanko työsuhdepyörät yläkanttiin?
”Lähtökohtaisesti hinnoissa ei ole eroa. Poikkeus tähän on, mikäli yhteistyökumppani veloittaa myyjäliikkeeltä komissiota tai muita maksuja, jolloin hankintahinta voi olla korkeampi kuin yksityishenkilölle. Työnantajan tuleekin aina selvittää etukäteen onko tällaisia maksuja, jotka nostavat niin työntekijän kuin työnantajan kustannuksia”, sanoo Tommi Ylönen.
”Työsuhdepyörien suosion noustessa pyöräliikkeisiin on tullut edun keskipituuden mukaan hinnoiteltuja pyöriä, jotka pystyy hankkimaan noin neljällä tonnilla. Toki löytyy myös edullisempia vaihtoehtoja ja alennusmyynnitkin ovat yhtä lailla tarjolla työsuhdepyöräilijöille”, Niklas Löfgren sanoo.
Mitä työntekijän kannattaa tarkistaa sopimuksesta?
”Työsuhdepyörän sopimuskausi on yleensä pitkä, joten on syytä tarkistaa etukäteen, mitä kustannuksia pyörän siirtämisestä mahdolliselle uudelle työnantajalle syntyy – tai onko se ylipäänsä mahdollista. Yleensä työsuhdepyörät siirtyvät työntekijän mukana työnantajalta toiselle, jolloin työntekijälle pyörän hankkiminen on riskitöntä, vaikka sopimuskauden aikana sattuisi vaihtamaan työpaikkaa”, Tommi Ylönen sanoo.
”Kannattaa kiinnittää huomiota joustavuuteen, onko pyörä mahdollista helposti vaihtaa tai palauttaa kesken sopimuskauden. Ehkä tulee tarve vaihtaa pyörämallia itselle paremmin sopivaan tai yrityksen pitää palauttaa pyörä henkilön vaihtaessa työpaikkaa”,Tero Era huomauttaa.
Epassin Niklas Löfgren suosittelee edunsaajaa tarkistamaan sopimuksesta, millainen vakuutus pyörällä on, kuinka pitkä on leasing-jakso ja onko myös kalliimman pyörän hankkiminen mahdollista.
”Jos sopimuskauden enimmäispituus on esimerkiksi 48 kuukautta, mutta työntekijä haluaa hankkia kalliimman pyörän kuin työsuhde-edulla saisi, niin sopimuksessa pitäisi olla mahdollisuus maksaa itse ylimenevä osuus. Hyvän yhteistyökumppanin kanssa lisämaksu onnistuu niin kivijalka- kuin verkkokaupassa.”
Löfgren neuvoo myös tarkistamaan, että vakuutus korvaa sen kalliimmankin pyörän koko hankintahinnan arvosta, jos vahinko sattuu. Muista, että vakuutusehtojen mukaan pyörä on lukittava kiinni kiinteään rakenteeseen. Takapyörän kiinnittäminen runkoon ei estä varkautta.
Millä perusteella työnantajan kannattaa valita kumppaniyritys?
”Pyöräetu saattaa vaikuttaa helpolta toteuttaa ja käytännön ongelmatilanteet tulevat useimmiten vastaan vasta käyttöönoton jälkeen. Suosittelisin selvittämään muiden tuttujen työnantajien kokemuksia eri yhteistyökumppaneista. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomioita kokemuksiin erilaisista työsuhteen muutostilanteista, laskutuksen ja raportoinnin sujuvuudesta sekä asiakaspalvelun nopeudesta ja laadusta. Nämä yleensä aiheuttavat eniten työtä työnantajalle”, Tommi Ylönen sanoo.
Hän kehottaa soittamaan myös muutamaan pyöriä myyvään liikkeeseen ja kysymään niistä kokemuksia ja suosituksia yhteistyökumppaneista. Myyjäliikkeet tuntevat eri toimijoiden palvelumallit tarkasti ja osaavat kertoa niiden eroista.
”Kolmantena selvittäisin työntekijöiden saamat säästöt ja tarjotun varkausturvan sisällön kaikki kustannukset huomioiden”, Ylönen sanoo.
Tero Era suosittelee, että pyörän hankinnan tulisi olla helppoa ja raportoinnin yrityksen henkilöstöosastolle ja palkanlaskentaan sujuvaa. Myös joustavuus on tärkeää: työ- ja elämäntilanteet voivat muuttua esimerkiksi kolmen vuoden aikana merkittävästi.
”Suurin osa pyöräetuoperaattoreista myy pyörät eteenpäin rahoitusyhtiöille. Työnantajan on syytä lukea tarkkaan myös rahoitusyhtiön tarjoamat sopimusehdot, joihin työnantaja sitoutuu. Monille on tullut yllätyksenä erittäin korkea kustannus, jos haluaa lunastaa pyörät syystä tai toisesta kesken sopimuskauden tai jos haluaa esimerkiksi vaihtaa yhteistyökumppania. Erillisveloitettavat palvelumaksut saattavat nostaa pyöräedun tarjoamisen todellisia kustannuksia useilla kymmenillä prosenteilla vuosittain”, hän kertoo.
Niklas Löfgren suosittelee kokonaisratkaisua, joka säästää työnantajan aikaa, vaivaa ja kuluja. Kuinka paljon aikaa yrityksessä kuluu työsuhdepyöräedun hallinnointiin? Jos pyöriä on esimerkiksi tuhat, aika on merkittävä.
”Kannattaa miettiä esimerkiksi, miten paljon yksittäiset pyörätilaukset työllistävät työantajaa. Epassibike hoitaa tilauksissa kaiken hallinnollisen työn”, sanoo Löfgren sanoo.
Onko pyöräedussa kehittämistarpeita?
Tommi Ylösen mielestä työntekijälle tarvittaisiin oikeus hankkia varusteita myös kesken sopimuskauden.
”Suuri osa ei esimerkiksi ymmärrä hankkia nastarenkaita tai valoja työsuhdepyöräpakettiin, kun pyörä hankitaan auringon paistaessa keväällä. Kaikki mahdolliset lisävarusteet tulee tällä hetkellä sisällyttää pyöräpakettiin pyörän hankinnan yhteydessä.”
Tero Era toivoo, että pyöräilystä tehtäisiin helpompaa ja tuettaisiin omasta hyvinvoinnista, terveydestä ja ympäristöstä huolehtimista.
”Yritys voisi järjestää työpaikalle parempia tiloja pyörien turvalliseen säilytykseen ja sähköpyörien lataukseen sekä suihkuja, pukuhuoneita ja vaatesäilytystä, hän ehdottaa.
”Työsuhdepyöräetu toimii jo nyt hyvin. Ensimmäisen vuoden aikana noin 10 prosenttia työpaikan henkilöstöstä ottaa edun käyttöön. Seuraavana vuonna osuus nousee jo 15–16 prosenttiin”, sanoo Niklas Löfgren.
Työnantajat näkevät edun henkilöstön sitouttamisena, mutta vielä tärkeämpi se on Löfgrenin mielestä jaksamisen kannalta.
”Työnantajana pidän voittona jo sitä, jos yksikin työntekijä alkaa liikkua aktiivisemmin. Asiakaskyselyidemme mukaan moni on kohentanut elämäntapojaan edun avulla.”
Satu Alavalkama
MITEN PYÖRÄETUA VEROTETAAN? | Työntekijä voi saada verohyötyä, jos ottaa työsuhdepyörän. Taulukosta näet, kuinka paljon pyöräetu keventää verotusta eri palkkatasoilla. Lue juttu täältä.