veronmaksajat.fi

VEROT

Veroilmoitus verkkoon – puuttuuko organisaatioltasi Suomi.fi-valtuuksia?

Veroilmoitus verkkoon – puuttuuko organisaatioltasi Suomi.fi-valtuuksia?
28.1.2022

Viimeistään nyt monien yritysten, yhdistysten, metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymien sekä muiden toimijoiden tulee hankkia Suomi.fi-valtuudet, jotta veroilmoituksen antaminen onnistuu Verohallinnon sähköisessä Omavero-palvelussa. Valtuudet saa nyt kuntoon aiempaa helpommin ja nopeammin sähköisten allekirjoitusten avulla.

Suomi.fi-valtuudet puuttuvat vielä tuhansilta organisaatioilta, Digi- ja väestötietovirasto (DVV) tiedottaa. Ne kannattaa hankkia hyvissä ajoin ennen tärkeitä eräpäiviä.

Sähköinen asiointi organisaation puolesta onnistuu jo nyt Suomi.fi-valtuuksissa ja monissa muissakin palveluissa henkilöiltä, joiden edustusoikeus pystytään tarkistamaan esimerkiksi kauppa-, yhdistys- tai verotusyhtymärekisteristä.

Esimerkiksi

  • yrityksen toimitusjohtaja,
  • elinkeinonharjoittaja tai
  • yhdistyksen puheenjohtaja

voi hoitaa asioita Suomi.fi-valtuuksissa henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan, mobiilivarmenteellaan tai sähköisellä henkilökortilla. Yhdistykseltä edellytetään nimenkirjoitussääntöä, joka mahdollistaa yksinedustuksen.

Kuka voi valtuuttaa itse verkossa?

Suurin osa organisaatioista voi itse valtuuttaa uusia henkilöitä tai vaikkapa tilitoimiston asioimaan puolestaan sähköisesti.

Edustusoikeuden omaava henkilö voi kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valtuuttaa toisen henkilön tai toisen organisaation. Erillistä hakemusta ei tarvitse tällöin lähettää.

Kenen on tehtävä valtuushakemus?

Osan organisaatioista on tehtävä valtuushakemus. Tällaisia ovat esimerkiksi valtion tai kunnan organisaatiot, osa yhdistyksistä, kuolinpesät, säätiöt, seurakunnat sekä ulkomaalaiset yritykset. Valtuushakemusten käsittelyaika DVV:ssä oli tammikuussa 2022 yhdestä kolmeen viikkoa.

Valtuushakemuksen teko on aiempaa helpompaa, jos organisaation kaikilla nimenkirjoittajilla on sähköisen tunnistautumisen välineet. Valtuushakemuksen voi nyt allekirjoittaa suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin varmenteella. Tällöin valtuushakemusta ei tarvitse enää tulostaa ja allekirjoittaa käsin. Pois jäävät myös henkilöllisyystodistusten kopioiden lisääminen liitteeksi ja valmiin hakemuksen skannaaminen.

Jos osalla allekirjoittajista on mahdollisuus sähköiseen tunnistautumiseen ja osalla ei, allekirjoitettu paperihakemus ja kopio henkilöllisyystodistuksesta vaaditaan vain henkilöiltä, joilla tunnistautumisvälineitä ei ole.

Ulkomaalaisilta yrityksiltä vaaditaan edelleen allekirjoitetut paperihakemukset liitteineen. 

Satu Alavalkama 

Näitä muut lukevat nyt

Blogeissa

Rahat, verot, työ & eläke, koti