Yritysten vastuullisuus on ottanut isoja käytännön askelia pandemian aikana. Oman henkilöstön ja asiakkaiden turvallisuudesta on pidetty huolta siirtymällä etätöihin. Kaupat ja konttorit on vuorattu maskeilla, käsidesillä ja turvaväliohjeilla.
Rahamaailman puolella vastuullinen sijoittaminen on lyönyt läpi suurten instituutioiden osalta. Julkilausumat muuttuvat vuosi vuodelta enemmän teoiksi, kun pääomat siirtyvät hitaasti mutta varmasti pois fossiilisesta energiatuotannosta ja hyvän hallintotavan unohtaneista yrityksistä.
Tavissijoittaja ei ole tässä junassa mukana. Liekö vielä asemallakaan?
Salkunhoitajat kertovat, että pehmeistä mittareista kyllä keskustellaan mielellään. Lopulta kuitenkin vain salkun tuotto ja kulut ratkaisevat, minkä rahaston ja kenen varainhoitajan kanssa jatketaan.
*****
Vastuullisuusajattelu näkyy kuluttajakäyttäytymisessä keskimäärin heikosti. Arjessa asian voi tarkistaa vaikka lähimpien julkisten kierrätysastioiden liepeiltä.
Kuluttaja on periaatteessa vastuullinen toimija, varsinkin kun sitä erikseen kysytään. Markkinatutkimuksissa vastuullisesti tuotettu tuote tai palvelu on kaikille tärkeä arvo.
Kaupan liiton ja Postin äskettäin haastattelemista kuluttajista runsaat 40 prosenttia haluaisi lisätietoa ympäristöystävällisten ja eettisten ostosten tueksi. Vain 30 prosenttia kertoo ostavansa eettisesti tuotettuja tuotteita. Loppua 30 prosenttia koko asia ei kiinnosta.
Näiden ”edelläkävijöiksi” itsensä mieltävien verkkoshoppailijoiden asenteet eivät ole muuttuneet edes koronavuonna. ”Eettisistä ja ympäristöystävällisistä tuotteista ei haluta maksaa ylimääräistä”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kirjoittaa raportissa alistuneen oloisena.
******
Verkkokaupat tarjoavat jo vastuullisia vaihtoehtoja ostosten alkuperään, pakkaamiseen tai toimitukseen liittyen. Niillä on kuitenkin lisähintalappu, joka sammuttaa vastuullisuusinnon kassalla.
Esimerkiksi hitaampi toimitus voisi kuormittaa ympäristöä vähemmän kuin pikapaketti suoraan ovelle. Se olisi jopa edullisempi vaihtoehto, mutta samoilla edelläkävijöillä on myös kiire saada tilauksensa. Yli 40 prosenttia valitsee kaupan usein juuri toimitusnopeuden perusteella.
Mustan perjantain alennusmyynnit rikkoivat taas verkkokaupan myyntiennätyksiä. Käsillä onkin kaikkien aikojen digijoulu, koska käynnit kivijalkakaupoissa pysyvät minimissä pandemian takia.
Ehkä aikaa säästyy miettiä omia kulutustottumuksia. Vastuullisia valintoja on verkossa tarjolla enemmän kuin koskaan, mutta niiden tekeminen edellyttää pientä lisävaivaa ja -hintaa. Käytäntö on osoittanut, että tarjonta ei riitä, jos motivaatio puuttuu asiakaspäästä.
Kysyntä vastuullisemmille tuotteille syntyy teknisen kehityksen, valistuksen ja ostovoimasta huolehtimisen myötä. Esimerkiksi autokaupan murros alkoi vasta julkisen vallan voimakkaan ohjauksen kautta.
Antti Oksanen
Kommentoi