Ammattikuntien arvostustaulukossa sopii ihmetellä monia asioita, eniten kuitenkin myyntitehtävien sijoittumista listojen häntäpäähän vuodesta toiseen.
Vähäisessä arvostuksessa on jotain perin kulttuurisidonnaista. Jossain vaiheessa myynti muuttui kansan suussa noloksi tuputtamiseksi, joksikin helppoheikin hommaksi.
Jännää, että Heikin etuliite on ”helppo”, koska myyntityö on perin vaikeaa.
Oman tuotteen tai palvelun perinpohjainen osaaminen on itsestäänselvyys. Erottumista alkaa tapahtua, kun pitää tunnistaa asiakas ja tämän tarve verkottuneessa, äärikilpaillussa maailmassa.
Ennen riitti, että hinta ja ajoitus olivat kohdillaan, nyt asiakas on kyettävä vakuuttamaan myös energiatehokkuudella ja muilla vastuullisuustekijöillä.
Yrittäjyyttä arvostetaan ihan eri lailla Suomessa kuin vielä 20 vuotta sitten. Mitä vaatisi vastaava kunnianpalautus myyntityölle?
Jokaisessa ammatissa ja roolissa tarvitaan myyntitaitoja, joten myyntiosaaminen ja -tekniikat ovat itsensä kehittämisen peruskauraa. Kysyntää kuitenkin riittää perusvalistukselle myyntityön luonteesta ja onnistumisista. Ovathan viime vuosien startup-menestystarinatkin kannustaneet lukuisia nuoria yrittäjäksi.
Taloustaidon blogeistaankin tunnetun Kim Väisäsen uusi kirja Huippumyyjät (Alma Talent 2021) tarjoaa kiinnostavan ikkunan maailmanluokan myyntiammattilaisten arkeen. Sen verran näistä huipuista voi paljastaa, ettei heilläkään mitään hopealuotia ollut. Kyse on jälleen kerran ahkeruudesta ja asenteesta.
Ehkä yllättävintä henkilötarinoissa on yhteistyötaitojen korostuminen. Tämän päivän myyntiässät eivät toimi umpiossa ja kilpaile laput silmillä kollegojaan vastaan, vaan hyödyntävät laaja-alaisesti muun organisaation osaamista. Isot kaupat voitetaan tiimeinä.
Yhteiskunnallisestikin tärkeää olisi myynnin aseman vahvistaminen oppiaineena ja tutkimuskohteena, kuten yliopettaja Pia Hautamäki kirjoittaa Huippumyyjien esipuheessa.
Myyntihän on perinteisesti ollut opistotason tutkinto, kun taas markkinointi on iät ja ajat kuulunut kauppakorkeakoulujen koulutusohjelmaan. Suomessa myynnin korkeakoulutasoinen tutkintokoulutus aloitettiin vuonna 2007. Silti sen akateemisessa statuksessa on parantamisen varaa.
Sitä paitsi digitalisoituvassa maailmassa markkinointi ja myynti kietoutuvat yhä tiiviimmin yhteen. Etäisyys markkinointiviestin ja varsinaisen myyntitapahtuman välillä on vain yksi klikkaus ruudulla. Olisiko aika kaataa viimeisetkin raja-aidat niiden väliltä?
Mitä sinä ja minä voimme tehdä? Ainakin arvostaa myyntityötä, kun sitä arjessa kohtaamme. Miksei jo hyvää yritystäkin.
Esimerkiksi peruskoulunsa käyneille, omaa uravalintaa pohtivalle nuorelle myyntitehtävät ovat kovaa mutta arvokasta työelämän oppia. Heidän täytyy kuunnella, kommunikoida ja sietää epäonnistumisia – yleensä vielä puhelimessa, jossa ilmaisumahdollisuudet ovat kovin rajatut.
Annoitko viimeksi myyjälle aidon mahdollisuuden?
Antti Oksanen
Kommentoi