Mikä yhdistää ylivelkaantumisia, maksuhäiriöisiä ja kulutusluottoja? Tietysti niiden määrän hurja kasvu, joka kertoo osaltaan kansalaisten puutteellisista taloustaidoista.
Huolestuttavat tilastot ovat toki seurausta syvemmistä yhteiskunnallisista ongelmista, mutta oman talouden heikko hallinta pahentaa syrjäytymisen kierrettä.
Ja kun ongelmat ovat syvällä ja alkavat jo teini-iässä, niin apuun huudetaan koululaitosta.
Eikä ihan syyttä. Talous ja Nuoret TATin tuoreen tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta opettajasta on huolissaan nuorten heikosta talousosaamisesta. Vain 29 prosenttia opettajista arvioi oman koulunsa antavan oppilaille riittävät valmiudet arjen taloushaasteisiin.
TATin sinänsä looginen johtopäätös on vaatia taloustaitoja omaksi oppiaineekseen yläkouluun ja lukioon. Enemmistö opettajista kuitenkin torjuu ajatuksen.
Taloustaito erillisaineena kuulostaa paperillakin keinotekoiselta. Taloustaidot kun ovat elämäntaitoja, joita pitäisi soveltaa joka aineessa ja joka tilanteessa. Ei digitaitojakaan olla eriyttämässä omaksi oppiaineekseen.
Tiukka kapselointi erilleen muusta maailmasta tappoi aikoinaan monen koulukaverin ilon perinteisestä atk:sta tai kaupallisista aineista. Niille tunneille ei menty parhaalla oppimisasenteella.
Selvää on, että esimerkiksi lukion yksi yleistaloustiedon kurssi ei riitä. Yksityistalouden pakollinen kurssi osana yhteiskuntaopin oppiainetta niin lukio- kuin ammattiopinnoissakin olisi paikallaan.
Talouden mainetta nuorten parissa pitää lähteä parantamaan myös opetussuunnitelman ulkopuolella. Asennemuutos lähtee kodeista ja kouluista, opettajista ja ennen kaikkea vanhemmista.
Talousasioista pitäisi ensinnäkin puhua enemmän kotona. Luontevia keskusteluja syntyy, kun alkaa vaikka maksaa kotitalouden peruslaskuja yhdessä jälkikasvun kanssa.
Samaan aikaan nuorten pitäisi saada lähestyä taloudenpitoa innostavin tavoin. Talouden pitäisi nousta nörttiaineesta ”siistiksi jutuksi”.
Tietotekniikalle kävi näin, kun alan nuoret yrittäjät onnistuivat rakentamaan tuotteistaan kansainvälisiä menestystarinoita. Heidän esimerkkinsä teki yrittäjyydestä ja koodaamisesta trendikkäitä kurssiaiheita – miksei sitten taloustaidoista, joita ilman ei yhtäkään yritystä synny?
No, taloushallinnon ammattilainen ei paini samassa sarjassa kuin pelikehittäjä tai e-urheilija, mutta ei vertaus silti ole niin kaukaa haettu. Digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia oman taloudenpidon työkaluille ja palveluille, joita monet yrittäjät jo kehittävät.
Olennaisinta taloustaitojen kehittämisessä on kuitenkin yksinkertainen arjen sankaruus. Se, että pystyy kantamaan vastuun omista tuloistaan ja menoistaan, nuorena ja vanhana.
On koko yhteiskunnan tehtävä luoda tälle vastuunkannolle mahdollisimman hyvät tiedolliset ja taidolliset puitteet. Ei vain opettajien.
Antti Oksanen
Kommentoi