Helsingin keskustan vetovoiman hiipuminen on puhuttanut tänä kesänä niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassa. Vaikka keskustelusta voisi toisin päätellä, on ydinkeskustan vetovoiman kannalta autoliikenteellä hyvin vähäinen rooli. Saavutettavuus on yksi tekijä keskustan vetovoimassa, mutta kaiken keskiössä on viihtyisyys.
Viihtyisä kaupunkikeskusta on kävelijän valtakuntaa. Jokainen voi pohtia mielessään viehättävimpiä kaupunkeja maailmalta. Osaan heti nimetä inhokeikseni ne, joissa isot autoväylät halkovat keskustaa ja suosikeikseni keskieurooppalaiset laajat kävelykeskustat terasseineen ja putiikkeineen. Sekä tutkimustieto että kansainväliset esimerkit kertovat, että kävelijöiden keskusta on myös kaupallisesti menestyvä.
Kun suuria kauppakeskuksia on ympäri kaupunkia, ja niissä kaikissa samat vaateliikkeet ja ravintolaketjut, on ydinkeskustan erottauduttava jollain muulla. Keskustaan tullaan viettämään aikaan ja nauttimaan elämästä. Arkkitehtuuria, kulttuurielämyksiä, ravintolailtaa tai ihmispaljouden tuomaa fiilistä ei voi ostaa verkosta.
On selvää, että korona iski pahiten juuri elämykselliseen kaupunkikeskustaan. Ravintola- ja tapahtuma-alan rajoitusten ja etätyösuositusten ollessa voimassa kaupungit hiljenivät. Toipuminen ei käy käden käänteessä, kun osa yrityksistä joutui lopettamaan toimintansa, eikä uusia kannattanut kahteen vuoteen perustaa. Nykyinen maailmantilanne aiheuttaa sekin suurta epävarmuutta yritystoiminnalle.
Kaupunkikulttuurin tulevaisuus näyttää kuitenkin vahvalta. Tänä kesänä on vietetty kaikkien aikojen tapahtumakesää. Kesäaikaan tapahtumia riittää kaikkialla Suomessa, mutta ympärivuotisesti elämyksiä on tarjolla oikeastaan vain suurissa kaupungeissa. Itse ainakin kaipaan elämyksiä muulloinkin kuin kesällä, ja se onkin tärkein syy asua kaupungissa ja lyhyen metromatkan päässä keskustasta.
Koronarajoitukset purettiin maaliskuun alussa ja olen sen jälkeen käynyt kuudella keikalla, neljillä musiikkifestareilla ja kaksilla olutfestareilla. Edessä on tänä kesänä vielä kolmet festarit. Niin pienet klubit kuin isot konserttisalit ovat täyttyneet ihmisistä. Ravintoloissa nautitaan hyvän ruuan lisäksi tunnelmasta, jota ruokalähettien paperikassit eivät tuo mukanaan.
Kaupunkien on osattava kehittää keskustojaan niin, että ne houkuttavat tarjoamaan ja kuluttamaan elämyksiä. Sijoittamalla kulttuuriin, tapahtumiin ja ravintoloihin pidetään kansantalouden pyörät pyörimässä ja elämäniloa yllä.
Hanna Isbom
Kommentoi