Vastaus otsikon kysymykseen on noin 73 senttiä kuluttajahinnasta riippumatta, mikäli polttoaineseos sisältää 10 % etanolia. ”Bensavero”, sikäli kun sillä viitataan polttoaineen valmisteveroon, on ns. ”senttivero”, jonka määrä ei muutu, vaikka kuluttajahinta muuttuu.
Koska valmisteveron määrä on vakio, sen suhteellinen osuus pienenee, kun litrahinta kohoaa.
Jos bensan kuluttajahinta nousee esimerkiksi öljyn hinnan nousun seurauksena, polttoaineen kuluttajahinnasta maksettavan arvonlisäveron määrä kasvaa, kuten ao. kuvasta selviää. (Kuviossa osuudet eivät välttämättä summaudu pyöristyksien vuoksi sentilleen ilmoitettuun litrahintaan.)
Litrahinnan noustessa arvonlisäveron suhteellinen osuus kokonaishinnasta säilyy muuttumattomana. Suomen 24 prosentin arvonlisäverokannalla arvonlisäveron osuus litrahinnasta säilyy täten 19,35 prosentissa.
Kenties aiemmin peukalosääntönä toiminut ”2/3 bensan hinnasta on veroa” ei päde päivän polttoaineiden hinnoilla. Esimerkiksi 2,20 e/l kuluttajahinnalla veroa (valmistevero + alv) on enää nippanappa puolet.
Liikennepolttoaineiden valmisteverotasot perustuvat käytännössä ympäristöperusteiseen, niin kutsuttuun energiaveromalliin, jossa kunkin polttoaineen verotaso perustuu lähtökohtaisesti polttoaineen energiasisältöön (lämpöarvoon) ja hiilidioksidiekvivalenttipäästöön.
Toisin sanoen, mitä korkeampi energiasisältö polttoaineella on tai mitä enemmän se tuottaa koko elinkaarellaan päästöjä, sitä korkeampi verotaso. Liikennepolttoaineista maksetaan myös pienehköä huoltovarmuusmaksua, jonka suuruus moottoribensiinille on 0,68 snt/l.
Liikennepolttoaineille energiasisältövero on tällä hetkellä 0,01681 euroa/MJ kohden ja hiilidioksidivero 77 euroa CO2-ekvivalenttitonnia kohden. Jos liikennepolttoaineiden verotasoja halutaan muuttaa, näitä perusteita korotetaan tai alennetaan. Mutta miten verotaso lasketaan bensiinille?
Fossiilisen moottoribensiinin (nestemäisten polttoaineiden verotaulukon tuoteryhmä 10):
- energiasisältö on 32 MJ
- ja laskennallinen CO2-ekvivalenttipäästö 87,2 g/MJ (HE 191/2018),
Täten, moottoribensiinilitran verot lasketaan seuraavasti:
- energiasisältövero: 53,79 senttiä/l (= 0,01681e/MJ * 32 MJ/l)
- hiilidioksidivero: 21,49 senttiä/l (= 77e/CO2-ekv.t * 0,0000872 CO2-ekv.t/MJ * 32 MJ/l)
- huoltovarmuusmaksu: 0,68 snt/l
- verotaso yht. 75,96 senttiä/l
Kun 95 E10 –polttoaineseoksesta on kymmenys fossiiliseen bensiiniin nähden verotukseltaan hieman kevyempää bioetanolia, seoksen valmisteverotasoksi muodostuu noin 73 senttiä litralta.
Diesellitran hinnasta valmisteveroa on arviolta keskimäärin suunnilleen 50 senttiä vuonna 2022. 2,30 euron litrahinnalla veroa olisi alv (noin 43 senttiä) mukaan lukien noin 41 % dieselin kuluttajahinnasta, eli selvästi alle puolet.
Janne Kalluinen
Mutta onhan se!
Kaipaan veronmaksajilta yleisestikin ärhäkkäämpää vaikuttamista verotuksen tasosta: onko nykyinen verotus kohtuullista, mitä verovaroilla saadaan aikaan ja minkälainen tilanne on muissa maissa - etenkin suomen verrokki- ja naapurimaissa?
Kommentoi