veronmaksajat.fi

Uusien henkilö­autojen rekisteröinnit hiipuneet selvästi – entä käytettyjen maahan­tuonti?

Janne Kalluinen

Verolaskelmat hallussa

Janne Kalluinen on Veronmaksajien ekonomisti, joka odottaa ensimmäistä ammattilaissopimustaan jalkapalloilijaksi. Sillä välin hän tekee verolaskelmia. Seuraa Twitterissä  @jannekalluinen

Kenties kovinkaan monille uusien henkilöautojen ensirekisteröintien hiipuminen viimeisen parin vuoden aikana ei ole enää uutinen. Viime vuosikymmenen jälkipuoliskolla henkilöautoja ensirekisteröitiin 109 000–121 000 kappaleen vuosivauhdilla.

Vuonna 2023 ensirekisteröitiin noin 88 000 henkilöautoa, siinä missä vuonna 2024 ensirekisteröinnit putosivat vain 74 000 kappaleeseen.

Todennäköisesti syitä hiipumiseen on monia, mutta ilmeisimpiä niistä ovat noussut korkotaso ja heikko talouskehitys ylipäätään. Kenties moni yhä odottelee sähköautojen hintojen alenemista, latausverkoston paranemista ja parempaa sähköautovalikoimaa tutuilta valmistajilta, mikäli esimerkiksi uudet kiinalaiset vaihtoehdot herättävät ennemminkin epäilyksiä kuin aiheuttavat autokuumetta.

Pääministeri Orpon hallituksen vero- ja jakeluvelvoitemuutokset ovat suosineet vanhaa ”fossiilista” autokantaa ja antaneet niille jatkoaikaa – olkoonkin, että pian käynnistyvä EU:n mm. liikennettä koskeva uusi päästökauppa (ETS2) ja jakeluvelvoitteen jyrkkä nousu-ura odottavat jo nurkan takana.

Taustalla voi olla myös laajempia muutosajureita, kuten kaupungistuminen. Esimerkiksi Helsingissä liikennekäytössä olevien autojen määrä asukasta kohti on ollut laskusuunnassa viime vuodet. Suurimmissa kaupungeissa autojen määrä per asukas on ylipäätään maan keskiarvoa matalampi.

Rekisteröintien määrää ei tulevaisuudessa ainakaan pönkitä, että samaan aikaan kuuden suurimman suomalaiskaupungin ennustetaan kahmaisevan nettomääräisesti yli 100 % koko maan väestönkasvusta vuoteen 2045 mennessä.

Henkilöautojen liikennesuoritteiden viime vuosituhannelta saakka jatkunut kasvu-ura on vähintäänkin toistaiseksi saavuttanut lakipisteensä ja on lähtenyt viime vuosina jopa laskuun.

Kaiken kaikkiaan henkilöautokannan vuosikymmeniä jatkunut kasvu on toistaiseksi seisahtunut, ja se on asettunut noin 2,7–2,8 miljoonan kappaleen haarukkaan.

Rekisteröinneistä yhä useampi käytettynä maahantuotu

Siinä missä uusien henkilöautojen kauppa on hiipunut, käytettynä maahantuotujen henkilöautojen rekisteröintimäärät ovat asettuneet vuosina 2018–2024 keskimäärin noin 42 500 kappaleeseen per vuosi. Tahti on moninkertainen kymmenen vuoden takaiseen verrattuna.

Samalla kun uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat taantuneet viime vuosikymmenen huippuluvuista, on käytettyjen autojen vauhdikas maahantuonti paikannut ensirekisteröintien vajetta.

Käytettynä maahantuoduista autoista valtaosa on ladattavia (täyssähkö/ladattava hybridi). Viime vuonna osuus oli 76 prosenttia, kun taas uusista ensirekisteröinneistä ladattavia oli puolet.

Uusien ensirekisteröityjen ja käytettynä maahantuotujen henkilöautojen rekisteröinneistä vuonna 2024 noin 59 prosenttia oli ladattavia, kun vuonna 2023 niiden osuus oli 57 prosenttia. Nähtäväksi jää, kuinka autokauppa käy ja sähköistyminen etenee vuonna 2025. Tilastokeskuksen kuluttajien luottamusta mittaavissa tilastoissa auton ostoaikomukset olivat jo koholla vuoden 2024 kuukausittaisissa kyselyissä, mutta joulukuussa 2024 lukema valahti milteipä pohjalukemiin.

Vuosi 2025 vauhdittanee sähköautojen kauppaa EU-alueella, kun EU:ssa myytäviä uusia autoja koskevat päästörajat tiukentuivat 1.1.2025 alkaen. Tiukennuksilla näyttää olleen nostava vaikutus uusien polttomoottoriautojen ja laskeva vaikutus sähköautojen hintoihin. Joskus hintoihin voidaan vaikuttaa muinkin tavoin kuin veroilla.

Janne Kalluinen

Kommentit (0)
 

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan kuusi ynnä neljä?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit