Verotuksen muutoksenhaku on ollut pitkään painajainen ja käsittelyajat kaukana kohtuudesta. Oikaisuvaatimusten käsittely on ollut niin ruuhkautunut, että verottaja on saanut asiasta moitteet sekä apulaisoikeusasiamieheltä että apulaisoikeuskanslerilta. Onpa asiasta tehty myös kirjallinen kysymys eduskunnassa.
Turha lyödä enää lyötyä – Verohallinnossa ollaan tietoisia ongelmasta ja sen kestosta. Tilanne kuitenkin ehti päästä pahaksi ennen kuin asiaan reagoitiin vahvasti ja julkisesti.
Mitään yksittäistä syytä käsittelyaikojen venymiseen ei ole. Ilmeisesti Omaveron käyttöönotto ja se, että verotus valmistuu henkilöverotuksessa yksilöllisesti ja aiemmin kuin ennen, vaikuttivat asiaan merkittävästi. Oikaisuvaatimuksia alkoi tulla ovista ja ikkunoista.
Alkoi kantautua myös huhuja, että Omaveron oikaisuvaatimustoimintoa käytettiin alkuun yleisenä palautekanavana ilman tarkoitusta valittaa verotuksesta.
Ymmärrän, että ruuhkia ei ole ollut helppo purkaa, vaikka käsittelyyn on määrätty paljon uusia virkailijoita. Asiansa osaavia päätösten valmistelijoita ei istu ihan joka oksalla. Nyt näyttää onneksi siltä, että panostus alkaa tuottaa hedelmää ja Verohallinto on saanut vuodessa puolitettua oikaisuvaatimusten jonon.
Käsittelyaikojen lyheneminen laahaa kuitenkin vielä jäljessä. Verohallinnon tavoite oli, että tänä keväänä 90 prosenttia oikaisuvaatimuksista ratkaistaisiin kuudessa kuukaudessa. Esimerkiksi henkilöasiakkaiden tuloverotuksen oikaisuvaatimusten käsittelyaikaennuste on kuitenkin vielä 12 kuukautta. Kiinteistöverotuksessa se on 16–18 kuukautta. Yhteisöillä käsittelyajat ovat vielä pidempiä.
Odotan, että hallinnossa jaksetaan ottaa vielä loppukiri ja samalla paneutua ruuhkan juurisyiden hoitoon. Tilanne on edelleen monelle verovelvolliselle kohtuuton.
Jotta Verohallinto ei tulevaisuudessa painisi saman ongelman kanssa, on verotuksen uudistusten vaikutuksia ihmisten käyttäytymiseen pyrittävä ennakoimaan tarkemmin – olipa kyse sitten Verohallinnon järjestelmäuudistuksista, muusta verotusmenettelystä tai verosäännösten sisällöstä.
Hyvän esimerkin tarjoaa suunniteltu kiinteistöverouudistus. Uusien arvostusperusteiden osumatarkkuus jää vastikään lausunnolla olleessa esitysluonnoksessa epäselväksi. Yksittäisissä kiinteistöissä muutos voisi olla suuri, ja muutoksen ennakoidaankin aiheuttavan paljon oikaisuvaatimuksia.
Hyvä lainvalmistelu edellyttää, että virhearvojen mahdollisuus minimoidaan perusteellisella vaikutusarvioinnilla, jota nyt ei ole tehty. Verovelvollisilla tulee olla riittävästi aikaa ennakoida, selvittää ja arvioida muutosten vaikutus omaan verotukseensa, jotta periaatteelliselle muutoksenhaulle ei ole tarvetta.
Lainsäätäjän ja Verohallinnon tehtävänä on järjestää verotus sellaiseksi, ettei tarvetta turhanaikaisiin valituksiin synny, mutta myös meidän verovelvollisten on hyvä tehdä osamme sujuvan verotuksen eteen. Ei aikailla turhan päiten. Korjaa ja täydennä veroilmoituksen tiedot ajoissa, jolloin tarvetta oikaisuvaatimuksen tekemiseen ei yleensä tule eivätkä veroeurosikaan seiso turhaan verottajan tilillä.
Ilmoita tiedot parhaasi mukaan kerralla oikein ja vastaa Verohallinnon mahdollisiin kyselyihin perusteellisesti. Jos jokin tieto jäi ilmoittamatta, reagoi mahdollisimman nopeasti ja oma-aloitteisesti – selviät yleensä pienemmillä seuraamuksilla. Säntillinen veroasioiden hoito kannattaa.
Kati Malinen
Kommentoi