veronmaksajat.fi

Verottaja tarjoaa yhden koon digipakkopaitaa – asiakas ei voi äänestää jaloillaan

Kati Hannikainen

PYKÄLÄSTÄ MITTAA

Kati Hannikainen on Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja. Seuraa X:ssä @KatiHannikainen

Eduskuntavaaleihin on vajaa vuosi ja kyniä teroitellaan vaaliohjelmien luonnostelua varten. Juuri nyt on otollinen aika kylvää ideoiden siemeniä, jotka parhaimmillaan päätyvät versomaan seuraavaan hallitusohjelmaan.

Tavallisesti äänekkäimmät lobbarit löytyvät järjestöistä, mutta tänä vuonna pelin avasi Verohallinto. Pääjohtaja Markku Heikura julisti Talouselämässä, että Verohallinto tavoittelee seuraavaan hallitusohjelmaan kirjausta digiasioinnin pakollisuudesta niille, jotka siihen taidoiltaan kykenevät. Nykyinen paperiposti kun maksaa miljoonia ja hidastaa sekä mutkistaa verotusta. 

Tavoite veroeurojen säästämisestä ja verotusprosessien nopeuttamisesta saa varauksettoman kannatukseni. Rivien väliin ripoteltuja moitteita meille hallinnon asiakkaille en sen sijaan ymmärtänyt. Verohallinnon käsitys tuntuu olevan, että digiasioinnin ainoana esteenä olisivat vastahankaiset kansalaiset, jotka uppiniskaisesti pitävät kiinni turhasta paperipostista.

Ennen kuin kiirehditään sovittelemaan veronmaksajille uutta digipakkopaitaa, on valtionhallinnossa syytä vilkaista peiliin. Ovatko Verohallinto ja erityisesti Digi- ja väestötietovirasto aidosti tehneet oman osansa digipolun tasoittamiseksi?

Digiasiointiin siirtymisen ja paperista luopumisen tulee olla vaivatonta, jotta se houkuttelee. Jos käyttöönotto on työlästä tai käyttöliittymä huono, nopeatempoinen hallinnon asiakas ehtii siirtyä seuraavan palvelun pariin.

Paperipostista luopuminen edellyttää Suomi.fi-viestien käyttöönottoa. Palvelu on DVV:n ylläpitämä eikä rehellisyyden nimissä aivan digipalveluiden terävintä kärkeä. Uskallan väittää, että digiasiointiin olisi verotuksessa siirtynyt useampi, jos valinta olisi mahdollista tehdä Omaverossa. Nyt se ei onnistu.

Verkkokaupat osaavat tehdä ostohistoriaani perustuvia suosituksia verkko-ostoskierrokseni päätteeksi. Miksei Omavero ehdota digiasiointiin siirtymistä siellä shoppailtaessa? 

Digisiirtymän esteenä voi olla myös se, että Suomi.fi-viestin käyttöönotto tarkoittaa kaiken viranomaispostin sähköistymistä ‒ rajaus pelkkään verotukseen ei käy.

Esimerkiksi ilmoitus äänioikeudesta sekä muiden viranomaisten päätökset saapuvat Suomi.fi-viestit valinneelle vain sähköisesti. Viesteistä tulee omaan sähköpostiin pelkkä heräte. Palvelussa hoidettavat asiat helposti unohtuvat, sillä harvalla on Suomi.fi-palvelussa jatkuvaa asiointitarvetta, eikä posteja saa omaan sähköpostiin. Periaatteellisen vastustamisen sijaan aito este digiasioinnin käyttöönotolle voi olla tässäkin.

Myös Omaveron käyttökokemuksessa on kehitettävää. Tavallinen palkansaaja tai eläkeläinen käy Omaverossa kerran tai kaksi vuodessa. Miksei aloitusnäkymä ole personoidumpi ja selkeämpi? Kuten suoratoistopalvelu, myös Omavero saisi mukautua käyttäjän oletettuihin tarpeisiin ja tottumuksiin nykyistä paremmin.

Viranomaisten asiakkaat eivät voi äänestää jaloillaan – siksi hallinnolla on korostunut velvollisuus kehittää digituotteidensa käytettävyyttä ennen kuin vapaaehtoisuuteen puututaan. Vasta kun palvelu on hiottu toimivaksi, voidaan siirtyä keskusteluun pakollisesta digiasioinnista.

Tällöinkin eteneminen on tehtävä harkiten ja heikoimpien asema turvaten. Vaikka paperia olisi tarjolla niille, joilta digi ei taivu, on riski palvelutason laskusta suuri. Digiasioinnin pakollisuus tarkoittaa herkästi digikanavien kehittämistä ja muiden palveluiden näivettämistä.

Kati Malinen

Kommentit (2)
 
  • Vesa Raitaniemi 22.4.2022 13.22
     
    Eikös Omaverossa ole palautenappula, jos oikein muistan, niin tyytyväisyys palveluun on 85 % luokkaa, yllättävän hyvä. Kertoo siitä, että palvelu toimii ja eksyäkin saa, silti saa asian hoidettua. Jonkin verran tunnen ikäisteni digi taitoja ja sen kokemuksen perusteella arvioin, että paperipostiakin vielä tarvitaan melko suurelle osalle veronmaksajia. Kuitenkin kannattaa tehdä toimenpiteitä, jotka helpottavat gigitaitojen omaksumista, niin paljon parempi esim. Omavero on paperipostiin verrattuna myös käyttäjän näkökulmasta. Samoin Omakanta. Esimerkiksi muistisairaus vie verraten nopeasti kohtuullisenkin digitaidon. Erityisryhmiä varten pitäisi voida kehittää esim. viranomais- tai läheisten tukeen perustuva tapa, ennen edunvalvontavaltuutuksen käyttöön ottoa. Koska kömpelyys toimia tietokoneella tullee hyvin paljon aikaisemmin, kuin asioiden ymmärtäminen hupenee.
    Ilmoita asiaton viesti
  • Mikko Julku 26.4.2022 14.01
     
    Asioin DVV:n sivustolla ja tilasin virka- tms. todistuksen, hinta kympin kaks. Sain todistuksen, mutten laskua. Asia unohtui, kunnes palkastani oli viety muutaman kuukauden päästä yli tonni ulosottoon. Olin ilmoittanut viranomaispostia varten osoitteeksi suomi.fi palvelun. En ollut käyttänyt palvelua pitkään aikaan ja siellä oli saapuneiden viestien ilmoituksia varten sähköpostiosoite, joka oli vanhentunut. Viranomaiset eivät olleet vaivautuneet lähettämään kirjettä, soittamaan tai olemaan muuta kautta yhteydessä, vaan useiden suomi.fi yhteydenottojen kautta (=eivät ikinä saavuttaneet minua) päätyneet ulosottoon. Asia alkoi purkautua soitolla ulosoton asiakaspalveluun, maksoin todistuksesta lopuksi alle 50 eur, kun loput rahat palautuivat tilille. --> Ei näin
    Ilmoita asiaton viesti

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan viisi ynnä kuusi?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit