veronmaksajat.fi

Viekö tekoäly ”varmana” pidetyt terveydenhuollon työpaikat?

Kati Nyman
Kati Nyman

Terveen paperit

Kati Nyman on Bayer AG:n globaali strategisen viestinnän ja yhteiskuntasuhteiden johtaja, joka asuu tällä hetkellä Saksassa. Hänen vapaa-aikaansa hallitsevat monenlainen kestävyysurheilu ja mäyräkoira. Seuraa Twitterissä @kati_nyman

Kirjoitin heinäkuussa tekoälyn mahdollisuuksista terveydenhuollossa. Julkistimme SuomiAreenalla Kestävä Terveydenhuolto -hankkeessamme tehdyn Tekoäly terveydenhuollossa -kyselytutkimuksen tulokset[1]. Tulosten mukaan terveydenhuollon ammattilaiset suhtautuvat tekoälyyn ja sen tuomiin mahdollisuuksiin pitkälti positiivisesti. 

Vastaajat näkevät tekoälyn hyödyntämisessä myös uhkia. Kun puhutaan terveydestä ja teknologiasta, monilla herää huolia. Hoitaako minua ihmisen sijaan robotti? Mitä jos tietokoneet tekevät virheitä? Näenkö pian enää ollenkaan ihmislääkäreitä, kun vierailen terveyskeskuksessa? 

Monelle terveydenhuollon ammattilaiselle tekoäly tuntui vielä kaukaiselta, osa puolestaan hyödyntää tekoälyä jo nyt työssään. Tekoäly nähtiin erinomaisena työkaluna erityisesti diagnosoinnin tukena sekä rutiininomaisten työtehtävien nopeuttajana. Osaa huolestutti koneiden kanssa tehtävän työn määrän lisääntyminen, mutta toisaalta tekoäly nähtiin myös mahdollisuutena kohdata potilas ajan kanssa.1 

Suurin osa tekoälyyn liitettävistä huolista oli terveydenhuollon ammattilaisten mukaan sellaisia, että ne todennäköisesti haihtuvat, kunhan tekoälystä opitaan enemmän: uhkakuvien uskotaan muuttuvan mahdollisuuksiksi, kun ymmärrys lisääntyy. Tämä on inhimillistä -  kukapa ei suhtautuisi tuntemattomaan ja abstraktiin ilmiöön aluksi terveellä epäluulolla. 

Uhkia enemmän vastaajat toivat kuitenkin esille tekoälyn tuomia mahdollisuuksia. Tekoälyn odotetaan tuovan helpotusta hoitopäätösten tekoon ja hoitoprosessin nopeutumiseen. Lisäksi vastaajat uskovat sen tuovan kustannussäästöjä terveydenhuoltoon.

Parhaimmillaan tekoäly voikin terveydenhuollon ammattilaisten mielestä  ”pelastaa” terveydenhuollon ammattilaiset rutiinitehtäviltä. Tekoäly halutaankin valjastaa palvelemaan ja tehostamaan terveydenhuollon kokonaisuutta siten, että ammattilaisille jää enemmän aikaa potilaiden kohtaamiselle. 

Potilaiden kohtaaminen ja sen tärkeys nousi vastauksista vahvasti esille muutenkin. Terveydenhuollon ammattilaisista 76 % uskoo terveydenhuollossa tarvittavan tulevaisuudessakin ihmisten välisiä kohtaamisia. Ehkäpä juuri siitä syystä lähes yhtä suuri osa vastaajista, kokee, että tekoäly ei uhkaa terveydenhuollon ammattilaisten työllistymistä lähitulevaisuudessa, mutta sen nähdään tuovan muutoksia työn sisältöön ja toimenkuviin. 

En itsekään voi vielä sanoa ymmärtäväni, mitä kaikkea tekoälyllä tarkoitetaan ja millä tavoilla sitä voidaan tulevaisuuden terveydenhuollossa hyödyntää. Kevyen pintaraapaisun tehneenä suhtaudun kuitenkin tekoälylliseen tulevaisuuteen suurella mielenkiinnolla ja luottavaisin mielin: vaikka haasteita ja tutkittavaa riittää varmasti, saadut hyödyt ovat jo nyt vieneet lääketiedettä valtavan harppauksen eteenpäin.

Kati Nyman 

Lähteet: [1] Tekoäly terveydenhuollossa -tutkimus, Kestävä terveydenhuolto -hanke. 2018.

Kommentit (0)
 

Kommentoi
Kommentoinnin yhteydessä kerättävät tiedot on tarkoitettu vain kommentoinnin pitämiseksi asiallisena. Kommentoinnin yhteydessä annettuja tietoja ei tallenneta asiakasrekisteriin, eikä niitä käytetä tai luovuteta muuhun tarkoitukseen.
Nimesi Sähköpostiosoitteesi (ei näy julkisesti)
Kommenttisi
Varmistus robottien varalta: Mitä onkaan neljä ynnä yhdeksän?
Välitä Taloustaidon ylläpidolle huomiosi siitä, että kommentti on mielestäsi asiaton ja toivoisit sen poistamista.
Voit myös halutessasi antaa lisätietoja ylläpidolle:
Haluatko varmasti poistaa kommentin?

Blogit