Aluevaalit ovat nyt käsillä ja moni äänestäjä miettii vielä vaihtoehtojaan.
Äänestyspäätös on jokaisella oma, mutta tässä yksi vinkki taustaksi: tuhlaavaista ehdokasta ei kannata näissä vaaleissa äänestää.
Himoverottajalle tai velkarahalla mällääjälle ei uusissa aluevaltuustoissa ole mitään käyttöä.
Alueille on nimittäin tulossa valtiolta kiinteä rahasäkki, jolla pitää osata järjestää kansalaisille laadukkaat palvelut.
Hyvinvointialueille ei tule omaa verotusoikeutta. Helpotusta rahaa tuhlaavalle päättäjälle ei ole siis tarjolla verojen kiristämisestä.
Eikä lisää rahaa saa myöskään velkaseinästä. Hyvinvointialueet eivät voi rahoittaa juoksevia kulujaan omalla syömävelalla.
Kun verohana ja velkavipu ovat poissa käytöstä, tuhlaavainen päättäjä saa perustettavilla hyvinvointialueilla aikaan vain kalliisti tuotettuja ja huonoja palveluja.
Aluevaaleissa valittavilta päättäjiltä vaaditaan kustannustietoisuutta ja erityistä huolellisuutta taloudenpitoon, jotta kaikille kansalaisille voidaan varmistaa käytettävissä olevalla rahamäärällä hyvälaatuiset ja riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.
* * *
Rahaa palvelujen tuottamiseen ei ole koskaan käytettävissä rajattomasti. Näissä vaaleissa tämä pitää paikkansa erityisen konkreettisesti.
Tavoiteltuun taloudelliseen toimintaan on päästävä parantamalla sote-palvelujen tuottavuutta, ei tinkimällä palvelujen laadusta.
Tämä on aikaansaatava muun muassa toimintaa järkeistämällä ja kehittämällä sekä teknologiaa hyödyntämällä.
Uusi raskas aluehallinto sisältää myös huomattavan riskin byrokratian paisumisesta. Hallinnoinnin lisääntyminen ei saa viedä resursseja kansalaisten tarvitsemilta palveluilta.
Siksi on erityisen tärkeää havaita ja purkaa mahdollisia hallinnollisia esteitä joustavalle ja tuottavalle toiminnalle. Tätä työtä on tehtävä kunkin hyvinvointialueen arkisessa toiminnassa ja päätöksenteossa.
Vaatimukset uusille alueellisille päättäjille ovat kovat.
* * *
Vuonna 2023 käynnistyvä uudistus ei tietenkään ole kerralla lopullinen.
Palvelujen tuottamistapoihin tarvitaan riittävästi vaihtoehtoja, eikä kilpailun ja kuluttajien valintamahdollisuuksien lisäämistäkään pidä sulkea pois keinovalikoimasta. Paranneltavaa tässäkin uudistuksessa riittää.
Seuraavalla vaalikaudella toteutettavalla korjauspaketilla on mahdollista nyt käynnistyvästä uudistuksesta kertyviä kokemuksia hyödyntäen vastata näihin haasteisiin. Tämä on myös yksi keväällä 2023 häämöttävien seuraavien eduskuntavaalien keskeinen teema.
Tässä vaiheessa hyvinvointialueiden pelimerkit on kuitenkin jo jaettu. Alueiden toiminta on käynnistettävä pikavauhtia jo voimassa olevan lainsäädännön pohjalta. Lainsäädännön muutosten haikailu tai lisärahan vaatiminen eivät nyt valittavia alueellisia päättäjiä auta.
Uusien valtuutettujen onkin käärittävä saman tien hihat ja ryhdyttävä rakentamaan käytettävissä olevilla resursseilla kansalaisille mahdollisimman hyviä palveluita.
Vaaliuurnille suuntaavan äänestäjän kannattaa hakea ehdokkaita, joiden uskoo pystyvän heti vastaamaan haasteeseen.
Teemu Lehtinen
Kolumni ilmestyy Taloustaidossa 19.1.2022.
Kommentoi