Sain äskettäin tilaisuuden viettää kahdessa stintissä yhteensä 26 tuntia pakettiauton kabiinissa, välillä repsikan, välillä kuskin paikalla. Siinä ajassa ehtii jauhaa melkoisen monta puheenaihetta läpeensä.
Yhdessä teemassa pysyimme kuitenkin pitkään ja siihen palasimme. Puhuimme vapaa-ajan asumisesta, arvostusten muutoksista ja pohdimme, millaisia pysyvämpiä muutoksia nämä poikkeusajat jättävät.
Luonnollisesti molemmat laukoivat ajatuksiaan väkevällä kokemusasiantuntijan äänenpainolla, ystäväni minua vakaammalla. Hän kun on kapistellut neljännesvuosisadan vapaa-ajan asuntoja Rukalle, vähän niin kuin sivuhomminaan toteuttanut puolisen sataa mökkiunelmaa. Sellaisessa seurassa kannattaa pysyä enimmäkseen kuuntelupuolella.
Varsin yksimielisiä olimme siitä, että tautivuosi mäkistarttasi useamman vuoden kohmeessa olleen vapaa-ajan asuntomarkkinan, kunhan hintapiste sattui kohdalleen. Rukan lähimaastossa se vaikuttaisi nyt olevan vajaa 300 kiloa ja sillä pitää saada varsin priimaa. Ja saahan sillä, satakunta neliötä, omakotitalo-varustein.
Voi hyvin olla, että isoimman muutoksen kokee kuitenkin työelämä. Tuskin toimistohommissa on syytä viitenä päivänä ilmaantua leimaamaan henkistä tuntikorttia ja näyttämään tehokkaalta. Ja toisaalta tänä vuonna tuli monelle selväksi fyysisen vuorovaikutuksen tärkeys, välillä pitää päästä lannoittamaan ajatuksiaan ryhmässä.
Muistelen kuulleeni fiksun ilmaisun, työ muuttuu huokoisemmaksi suhteessa paikkaan, jossa sitä tehdään. Toimistolle kokoonnutaan ehkä kahtena-kolmena päivänä viikossa. Muut ajat arvoa voi tuottaa siellä, missä sitä syntyy.
Voi oikeasti käydä niin, että vapaa-ajan asuntojen käyttöaste kokee uuden renessanssin. On sosiaalisesti hyväksytympää olla mökillä normi viikonlopun sijasta torstai-illasta maanantaihin puoleenpäivään, kun hommat tulevat tehdyksi sähköisillä välineillä. Jotta homma sujuisi järkevästi, monella mökillä paukkuu ensi vuonnakin vasara. Ulkoaitoista eristellään työtiloja, ja sähköpöytiä kiikutetaan skutsiin.
Ja sitä kautta syntyy kaivattua työtä niin kirvesmiehille kuin kalustevalmistajillekin.
Tommi Rytkönen
Kommentoi