Verkkokaupoissa käy kuhina joulukuussa, ja paketteja on liikkeellä selvästi normaalia enemmän. Verkkorikolliset tietävät tämän ja virittelevät nyt ansojaan jouluostoksia tekeville.
Tällä hetkellä tyypillisä huijaustapoja ovat pakettiteemaiset huijausviestit, valeverkkokaupat sekä tilausansat, Traficom listaa
”Tarkkaavaisuus ja terve varautuneisuus ovat hyviä työkaluja valeverkkokauppoja ja muita huijauksia vastaan. Jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, sitä se todennäköisesti onkin. Epäselvissä tilanteissa kannattaa aina pyytää apua”, muistuttaa Traficomin tietoturva-asiantuntija Samuli Könönen tiedotteessa.
Jos huomaat joutuneesi rikoksen uhriksi, esimerkiksi luovuttamalla pankkitunnuksesi kalastelusivulle tai ostamalla tuotteita verkkokaupasta joka ostosten jälkeen ei herätäkään luottamusta, on tärkeintä olla nopeasti yhteydessä omaan pankkiin ja tehdä tapauksesta rikosilmoitus.
Traficomin Kyberturvallisuuskeskus antaa viikon 48 viikkokatsauksessa seuraavat vinkit turvalliseen verkkokauppa-asiointiin ja erilaisten huijausten tunnistamiseen.
Paketteja koskevissa valeviesteissä kalastellaan pankkitunnuksia
Paketteihin liittyvillä viesteillä uhreja houkutellaan rikollisten hallussa oleville sivustoille, joilla kävijää pyydetään kävijää luovuttamaan pankkitunnuksensa. Yleisiä verukkeita ovat "lähetyksestä puuttuva käsittelymaksu" tai muut ongelmat paketin toimituksessa.
On hyvä muistaa, etteivät luotettavat kuriiripalvelut pyydä arkaluonteisia tietoja, kuten pankkitietoja, tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Paras tapa suojautua pakettiteemaisilta huijauksilta on asioida Postin tai kuriiripalvelun kanssa vain heidän omien verkkosivujensa ja asiakaspalvelun kautta, eikä viestissä tulleen linkin kautta.
Valeverkkokauppaa vaikea tunnistaa
Valeverkkokauppa voi päällisin puolin muistuttaa normaalia verkkokauppaa, mutta valeverkkokaupasta ostetut tuotteet eivät koskaan tule perille tai eivät vastaa ollenkaan tilattua tuotetta.
Valeverkkokaupan tunnistaminen voi olla vaikeaa, mutta on merkkejä, jotka sen paljastavat.
Tunnista valeverkkokauppa näiden vinkkien avulla:
- Sivustolla myytävät tuotteet ovat todella halpoja tai niihin on merkattu todella suuret alennukset. Tarjoukset ovat myös usein ajallisesti rajattuja.
- Sivustolla on kielioppivirheitä tai se on kirjoitettu huonolla suomen kielellä.
- Yrityksen yhteys- ja osoitetiedot ovat vajavaiset tai niitä ei ole ollenkaan.
- Tietosuojaseloste ja palautusohjeet ovat vajavaiset tai niitä ole ollenkaan.
- Selaimesi ja verkkosivuston välinen viestintä ei ole salattu, eli valeverkkokaupan osoite alkaa “http://” eikä “https://”.
- Sivustolla olevat kuvat ovat laadultaan epätarkkoja. Etenkin osalla isoja brändejä matkivista sivuista kuvat tuotteista voivat olla epätarkkoja.
- Lue verkossa olevia arvosteluita kyseistä yrityksestä. Osa valeverkkokauppojen uhreista on saattanut kertoa, että kyseessä on huijaus.
- Valeverkkosivun osoite voi sisältää yrityksen nimen lisäksi esimerkiksi ylimääräisen sanan tai sanan "suomi". Verkkokauppojen osoitteet sisältävät hyvin harvoin maiden nimiä yrityksen nimen ohessa.
Tilausansa johtaa toistuvaan laskutukseen
Valeverkkokauppoja muistuttava uhka ovat tilausansat. Niissä kuluttajia houkutellaan harhaanjohtavilla mainoksilla maksamaan pieniä maksuja. Tarjolla voi olla houkuttelevia tarjouksia tai arvontoja.
Tarjoukseen tarttuessa yksittäisen pienen maksun sijaan uhri sitoutuukin toistuvaan laskutukseen. Mikäli huomaa tällaiseen sitoutuneensa, on usein ainut mahdollisuus laskutuksen lopettamiseen käytetyn maksuvälineen kuolettaminen.
- Lue lisää: Näin suojaudut nettihuijaukselta
Tutustu: Huijarille luu kurkkuun -sivusto - Lue lisää: Poliisi: petosrikokset, vältä digihuijaus, verkko-ostajan muistilista
Minna Petäinen