Omistatko asunto-osakkeen taloyhtiöstä, joka on jo siirtänyt osakeluettelonsa uuteen huoneistotietojärjestelmään? Saatat miettiä, tulisiko tarttua paperiseen osakekirjaan ja muuttaa se sähköiseksi. Kokosimme yhteen asiat, jotka osakkaan, ostajan tai perijän on hyvä tietää.
Paperinen osakekirja katoaa historiaan, kun omistaja rekisteröi omistuksensa Maanmittauslaitoksen (MML) osakehuoneistorekisteriin. Yöuniaan ei kannata menettää tämän vuoksi, sillä asialla ei välttämättä ole kiirettä. Vanhalle omistajalle on varattu aikaa 10 vuotta. Toki rekisteröinnin voi halutessaan tehdä aikaisemminkin.
Asunnon ostaja voi joutua toimimaan nopeammin. Jos olet ostamassa asunto-osaketta yhtiöstä, jonka osakeluettelo on siirretty huoneistotietojärjestelmään, sinulla on kaupanteon jälkeen kaksi kuukautta aikaa. Siinä ajassa on haettava omistuksen rekisteröintiä sähköiseksi.
Johtaja Janne Murtoniemi Maanmittauslaitokselta vastaa kysymyksiin siitä, miten rekisteriasioiden hoito onnistuu.
Miten vanha osakas rekisteröi paperisen asunto-osakekirjan?
”Ihan aluksi kannattaa selvittää, missä paperinen osakekirja on. Onko se pankissa lainan vakuutena vai jossakin muualla?
Toiseksi on hyvä muistaa, että taloyhtiöillä on vuoden 2023 loppuun aikaa siirtää osakeluettelot Maanmittauslaitoksen ylläpidettäväksi.
Taloyhtiön siirto pitää olla tehtynä, ennen kuin osakekirjaa voi muuttaa sähköiseksi. Tiedon siirrosta voi tarkistaa isännöitsijältä, hallituksesta tai vaikka MML:n asiakaspalvelusta.
Jos paperinen osakekirja on pankissa lainan vakuutena, osakas voi sopia pankin kanssa osakekirjan muuttamisesta sähköiseen muotoon. Tässä tapauksessa pankki hoitaa rekisteröinnin.
Mikäli osakekirja on osakkaalla itsellään, rekisteröinti hoidetaan itse. Tätä varten täytetään hakulomake, jonka voi ladata PDF-muodossa maanmittauslaitoksen verkkosivuilta tai täyttää paperilla toimipisteessä.
PDF-lomakkeen voi tulostaa tai lähettää sähköisenä MML:n sivuilta Turvapostilla. Se on sähköpostin kaltainen, helppokäyttöinen palvelu. Paperisen lomakkeen voi jättää MML:n toimipisteeseen tai lähettää postitse.
Lomakkeen ohella MML:ään toimitetaan alkuperäinen, paperinen osakekirja. Senkin voi postittaa tai tuoda henkilökohtaisesti. Osakekirja mitätöidään, eikä sitä palauteta asiakkaalle, paitsi jos erikseen ilmoittaa hakemuksella, että haluaa osakekirjan muistoksi.
Osakehuoneiston omistusoikeuden rekisteröinti maksaa MML:ssä 60 euroa ja osakekirjan palauttaminen asiakkaalle 10 euroa.”
Kuinka toimitaan, jos osakekirja on kadonnut?
”Silloin voi tehdä käräjäoikeudelle hakemuksen asiakirjan kuolettamisesta. Samalla on annettava selvitys siitä, millä perusteella hakija on omistanut osakekirjan. Selvitys voi olla esimerkiksi isännöitsijäntodistus, josta käy ilmi asunnon omistaja.
Kuolettamiseen liittyy kuulutusmenettely, jossa julkisesti pyydetään osakekirjan mahdollista haltijaa ilmoittautumaan. Jos kuulutus ei tuota tuloksia, käräjäoikeudelta tulee päätös paperisen osakekirjan mitätöinnistä. Sen jälkeen voidaan edetä rekisteröinnissä ilman osakekirjaa.
Käräjäoikeus laskuttaa kuolettamisesta noin 400 euroa.”
Miten omistus rekisteröidään asuntokaupan yhteydessä?
”Valtaosan asuntokaupoista hoitaa välittäjä, ja silloin hän huolehtii muotoseikoista. Jos kaupat hoidetaan itse, on muistettava tehdä siirtomerkintä paperiseen osakekirjaan kauppahinnan maksua vastaan. Paperinen osakekirja luovutetaan ostajalle.
Jos taloyhtiö on jo siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään, omistuksen rekisteröinti on pakollista silloin, kun huoneisto vaihtaa omistajaa siirron jälkeen ensimmäisen kerran. Rekisteröintivelvollisuus on ostajalla. Hänen tulee rekisteröidä omistuksensa osakehuoneistorekisteriin kahden kuukauden kuluessa kaupanteosta. Myyjällä ei siis ole velvollisuutta rekisteröidä omistustaan, vaan hän voi luovuttaa paperisen osakekirjan.
Jos myyjän omistus on jo kauppaa tehtäessä sähköisessä rekisterissä, kaupat hoidetaan rekisterimerkinnöillä. Uusi omistaja hakee rekisteröintiä MML:ltä. Hakemuksen liitteeksi laitetaan kopio kauppakirjasta. Ostajan tulee maksaa ensin varainsiirtovero, jotta omistus voidaan rekisteröidä.
Hyviä neuvoja rekisteröinnistä löytyy maanmittauslaitoksen verkkosivuilta.
Kuinka kuolinpesä tai perillinen menettelee?
”Kun henkilö kuolee, niin mikään menettelyissä ei varsinaisesti muutu. Jos asunto myydään, asunto-osake voi olla paperinen tai sähköinen. Ostaja rekisteröi omistuksensa osakehuoneistorekisteriin.
Jos asunto jaetaan perintönä kuolinpesän osakkaalle, omistuksen rekisteröintiin tarvitaan enemmän liitteitä. Kuolinpesässä tehdään perukirja ja perinnönjakosopimus, johon merkitään omistuksen siirto. Kopiot perukirjasta ja perinnönjakosopimuksesta, alkuperäinen paperinen osakekirja ja täytetty rekisteröintilomake toimitetaan Maanmittauslaitokseen samalla tavoin kuin edellä.
Nimenomaan kuolinpesissä saattaa olla epätietoisuutta siitä, missä alkuperäinen osakekirja on. Silloin usein turvaudutaan kuolettamismenettelyyn.”
Koskeeko huoneistotietojärjestelmä kiinteistöjä?
”Ei koske. Kiinteistöjen omistus on jo rekisteröity sähköiseen kiinnitys- ja lainhuutorekisteriin.”
Onko rekisteröintiin luvassa ruuhkaa ensi vuonna?
”MML:ssä on varauduttu siihen, että ensi vuoden aikana siirretään osakeluetteloita huoneistotietojärjestelmään ja omistuksen rekisteröintejä tulee käsiteltäväksi. Lähetämme osakkaalle ilmoituksen, kun rekisteröinti on valmis.”
Voinko itse katsoa, millaiset tiedot omistuksestani on rekisterissä?
”Kyllä voit. Maanmittauslaitoksen sivustolla on linkki Asioi verkossa. Sen takaa löytyy Asiointipalvelu henkilöasiakkaalle. Kirjautumalla verkkopankkitunnuksilla näet tiedot rekisterissä olevista osakehuoneistoistasi.”
Pankki auttaa asunto-osakkeen rekisteröinnissä
Jos asunto-osakkeen rekisteröiminen osakehuoneistorekisteriin tulee ajankohtaiseksi, kysy neuvoa omasta pankistasi, sanoo Danske Bankin asiantuntija Pia Vesala.
”Kuluttajille asuntokaupat ja osakkeiden sähköistämiset ovat usein ainutkertaisia tapahtumia. Pankille ne ovat jokapäiväistä työtä, jossa osaamme neuvoa ja opastaa.”
Ihan aluksi varmistellaan, onko asiakkaan taloyhtiö jo siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään, vai onko se vasta suunnitteilla. Ei tarvitse kiirehtiä, jos aikaa sähköistämiseen on vielä 10 vuotta.
Asiakas voi valtuuttaa pankin hoitamaan kaiken puolestaan. Jos osakekirja on pankissa lainan vakuutena, valtuutus on ainoa tapa rekisteröidä osake.
Palvelu sujuu näin:
1. Osakekirja on pankissa lainan vakuutena
Asiakas valtuuttaa pankin. Pankki täyttää hakemuslomakkeen, toimittaa paperisen osakekirjan Maanmittauslaitokseen ja hoitaa lainan panttauksen huoneistotietojärjestelmään. Pankki veloittaa asiakkaalta kulut, esimerkiksi Danske Bankin palkkio on 200 euroa ja Maanmittauslaitoksen käsittelymaksut ovat 104 euroa.
VINKKI: jos omistat useampia asunto-osakkeita, ne kannattaa rekisteröidä samalla kertaa. Tästä syntyy kulusäästöä.
2. Osakekirja on osakkaan hallussa
Rekisteröinti hoidetaan itse MML:n ohjeistuksen mukaisesti. Pankilta voi toki kysyä myös neuvoa tarvittaessa.
VINKKI: Sähköinen osakekirja on helppo, sillä sen säilytykseen ei tarvita tallelokeroa tai kassakaappia.
3. Osakas ostaa asunnon ja ottaa pankista asuntolainan. Taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään.
Toimitaan kuten kohdassa 1. Jos osakekirja on jo sähköinen, pankki toimittaa kopion kauppakirjasta MML:ään.
4. Osakas on lähiaikoina myymässä asuntoaan ja taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään.
Älä hötkyile. Asunto-osakkeen rekisteröinnistä huolehtii ostaja. Ostajan pankki on myös mukana, jos ostettava asunto-osake on tulossa pankille vakuudeksi.
Satu Alavalkama