Monissa taloyhtiöiden hallituksissa käsitellään parhaillaan isännöintiyrityksen esittämää hinnankorotusta. Taloyhtiöiden ja isännöintiyritysten on hyvä pitää mielessä, että hinnantarkistus on sopimusasia.
Isännöintipalkkiot 2020 -tutkimuksen mukaan noin 57 prosentissa taloyhtiöistä tarkistetaan isännöintisopimuksen hintaa vuosittain. Hinnantarkistus tehdään yleisimmin isännöintiyrityksen esityksestä (60 %), tai se perustuu yleisen kustannustason nousuun tai indeksiin (noin 27 %).
”Hinnoittelun selkeys sekä muutosmenettelyjen avoimuus ennaltaehkäisevät tarpeettomia epäselvyyksiä ja erimielisyyksiä sekä lisäävät luottamusta taloyhtiön ja isännöinnin kesken”, toteaa Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen tiedotteessa.
- Taloyhtiön maksama isännöintipalkkio muodostuu tyypillisesti kiinteästä kuukausiveloituksesta ja erillisveloitettavista tehtävistä.
- Isännöinnin tehtävistä sekä palkkioista on sovittu taloyhtiön ja isännöintiyrityksen kesken tehdyssä isännöintisopimuksessa.
- Sopimuksen mukaisia menettelyjä tulee noudattaa myös hinnantarkistuksissa, ja se koskee niin kuukausipalkkiota kuin erillisveloitusten muutosta.
Isännöintisopimukseen sisältyvien palkkioiden muuttaminen on sopimusasia, joten hintojen muutos vaatii molempien sopijaosapuolten hyväksynnän. Taloyhtiön hallituksen tulee käsitellä isännöintipalkkion mahdollinen muutosesitys asianmukaisesti eikä olla reagoimatta ja antaa muutoksen mennä läpi ns. hiljaisella hyväksynnällä.
”Hyvästä isännöinnistä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei kannata hyväksyä”, muistuttaa Tossavainen.
Kuusi toimintaohjetta taloyhtiön hallitukselle isännöintipalkkioiden muutosehdotuksen käsittelyä varten:
- Tarkista, mitä isännöintisopimuksessa on sovittu palkkiokorotuksista.
- Arvioi korotusesityksen suuruutta ja isännöintipalkkioiden tasoa.
- Katso, onko korotusesityksessä perustelut muutokselle ja ovatko ne uskottavia. Pyydä tarvittaessa perustelut isännöintiyritykseltä.
- Jos hallitus katsoo korotuksen ja sen perustelujen olevan hyväksyttävissä, ilmoita hyväksymisestä isännöintiyritykselle ja kirjauttakaa päätös hallituksen pöytäkirjaan tai sopikaa asiasta kirjallisesti.
- Jos hallitus ei hyväksy korotuksen suuruutta, ilmoita siitä isännöintiyritykselle ja käynnistäkää neuvottelut korotuksesta.
- Mahdollisten neuvottelujen jälkeen toimi kohdan 4 mukaisesti, jos pääsette yhteisymmärrykseen. Jos ette pääse, varaudu sopimuksen päättymiseen ja uuden isännöitsijän hankkimiseen.
Isännöintipalvelujen yleiset sopimusehdot määrittävät, että isännöintiyrityksen on annettava sopimushinnan tarkistusehdotus kirjallisesti taloyhtiölle riittävän ajoissa ennen esitettyä hinnantarkistusajankohtaa. Tällöin selvitetään hinnantarkistuksen perusteet.
Jos taloyhtiö ei hyväksy hinnantarkistusta, pitää siitä ilmoittaa kirjallisesti isännöintiyritykselle kuukauden kuluessa tarkistusilmoituksesta, jonka jälkeen tulee välittömästi käynnistää mahdolliset hinnantarkistusneuvottelut.
- Taloyhtiön hyvä hallintotapa -suositus linjaa, että isännöintipalkkioiden hinnoittelu on taloyhtiön hallituksen hyväksymä sekä hallituksen jäsenten ja osakkaiden tiedossa.
- Hyvä käytäntö on, että isännöintipalvelut on selkeästi hinnoiteltu ja että taloyhtiön hallituksen hyväksyntää edellytetään myös osakkailta ja asukkailta perittävien maksujen perusteista.
- Suosituksessa todetaan, että palveluhinnaston muuttuessa, muutos hyväksytetään hallituksen kokouksessa.
Minna Petäinen
Isännöintipalkkiot 2020 -tutkimus perustuu tammi-helmikuussa 2020 tehtyyn kyselyyn, johon vastasi 1 500 hallituksen puheenjohtajaa ja 357 ammattti-isännöitsijää. Kyselyn toteutti KTI Kiinteistötieto Oy.